کد خبر: 316621
۰
۰
نسخه چاپی

لزوم تدوین سند توسعه اشتغال قم تا ساماندهی کارگران ساختمانی

تقویت سطح سبز قم با راهبرد تغییر الگوی کشت، ۵۰ درصد جمعیت قم جزو مشمولان قطعی سهام عدالت، امکان پرورش کرم ابریشم برای کشاورزان، کشف دِپوی ۱۳۸ دستگاه خودرو صفر کیلومتر، قم بهترین استان کشور در مقابله با کرونا، وضعیت کرونا همچنان بحرانی، قدردانی نماینده قم از نقش مطلوب دولت و لاریجانی در روند مقابله با کرونا، ۷۰۹ بازرسی از واحدهای صنفی، تعمیر ۵۰۰ منزل افراد بی‌بضاعت در مرحله سوم رزمایش همدلی، اعطای مرخصی به ۵۲ درصد از جمعیت کیفری ندامتگاه‌ها،ضرورت ثبت‌نام در سامانه سلامت برای بازگشایی اماکن ورزشی، نقش تاریخی خبرنگاران در بحران کرونا، استفاده از گردشگری مجازی در روزهای کرونایی و ۱۱ تُن حجم زباله‌های پزشکی تولیدشده در روزهای کرونایی از دیگر اخبار هفته گذشته قم می‌باشد.

تدوین سند توسعه اشتغال بر اساس فرصت‌های اقتصادی

استاندار قم، با بیان این‌که باید سند توسعه اشتغال استان بر اساس منابع دستگاه‌ها و فرصت‌های اقتصادی تدوین شود، گفت: باید هدف‌گذاری اولویت‌دار در این سند، بازگشت اشتغال استان به پیش از شیوع ویروس کرونا یعنی نرخ تک‌رقمی باشد.

بهرام سرمست در جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری قم، تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پیش از شیوع ویروس کرونا در استان را مورد توجه قرار داد و افزود: متاسفانه طی سه ماه گذشته آمار بیکاری به صورت جهانی افزایش یافته است و قم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اجرای طرح نظارت و بازرسی در بازار خودرو

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: بازرسی‌های این سازمان از بازار خودرو استان آغاز شده است و با متخلفان برخورد می‌شود.

محمود سیجانی در گفت وگویی افزود: با اجرای طرح بازرسی و نظارت در بازار خودروی قم،‌ در صورت مشاهده تخلف، پرونده برای صدور احکام قانونی به تعزیرات استان ارسال می شود.

گزارش حاکی است در همین رابطه یک انبار که در آن ۶۳ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش بیش از یک‌صد میلیارد ریال وجود داشت، در قم کشف و توقیف شد.

نیاز به اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مترو

شهردار قم گفت: تا پایان سال‌جاری فاز اول قطار شهری قم به بهره‌برداری برسد که پیش‌بینی می‌شود تکمیل این فار به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.

‌سیدمرتضی سقاییان‌نژاد درحاشیه نشست شورای سازمان قطار شهری قم افزود: مشکلات و موانع بهره برداری از قطار شهری قم دراین جلسه بررسی و تصمیم گرفته شد تا پایان سال ۹۹ فاز اول این طرح به بهره‌برداری برسد.

تجهیز سایت پسماند به دستگاه بی‌خطرسازی زباله

رییس سازمان مدیریت پسماند قم،گفت: دستگاه اتوکلاو ماکروویو برای بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی به زودی از کشور چین وارد قم شده و در سایت نخاله و پسماند البرز این استان نصب می‌شود.

سید عبدالله میر ابراهیمی درگفت وگو با ایرنا افزود: دستگاه فوق برای استریلیزاسیون و کم خطر کردن پسماندهای عفونی و بیمارستانی تعریف شده است که با استفاده از امواج ماکروویو این عمل را اجرا می‌کند.

اجرای طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی درقم از طریق «کیو. آر. کد» تا یک ماه دیگر عملیاتی می‌شود.

عباس ذاکریان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: زیرساخت پرداخت الکترونیکی تاکسیرانی قم آماده شده است و این طرح را به صورت آزمایشی در بعضی از خطوط تاکسی انجام دادیم که موفق بود و ظرف یک ماه آینده به کل خطوط تاکسی شهر، وَن ها و تاکسی بیسیم تسری می‌دهیم.

ساماندهی کارگران ساختمانی

فرماندار قم گفت: طبق توافق های صورت گرفته با شهرداری مقرر شده است، در ۲۰ روز آینده به منظور استقرار کارگران ساختمانی و تعیین تکلیف آنها، سازه‌های موقتی در سه مکان شهر قم؛ میدان های شیخ مفید(ره)، نبوت و شهید محلاتی ایجاد شود.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: شهرداری موظف شده است تا برای استقرار دایم این کارگران زمینی را در اختیار انجمن صنفی کارگران ساختمانی قرار دهد که این موضوع در حال پیگیری است.

تقویت سطح سبز با راهبرد تغییر الگوی کشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح سبز مزارع و باغات قم با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت حفظ و تقویت می‌شود.

عباس پورمیدانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کشاورزی در قم با چالش‌های فراوانی همچون محدودیت دسترسی به منابع آبی و تغییرات شدید دمایی همراه است و در چنین شرایطی، استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت برای حفظ پوشش گیاهی استان مساله ای ضروری به شمار می‌آید.

۵۰ درصد جمعیت قم جزو مشمولان قطعی سهام عدالت

رییس امور اقتصادی و دارایی قم گفت: ۵۰ درصد جمعیت این استان جزو مشمولان قطعی سهام عدالت می‌باشند.

عادل علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هیچ ثبت‌نام جدیدی برای سهام عدالت وجود ندارد، دولت در حال حاضر اقدام به آزادسازی سهام عدالت کرده است و سهام جدیدی ثبت نمی‌کند.

امکان پرورش کرم ابریشم برای کشاورزان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امکان پرورش کرم ابریشم برای کشاورزان قمی فراهم است و آن‌ها می‌توانند در کنار کشاورزی به این کار نیز بپردازند.

علی‌اصغر همت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به کم‌هزینه و آسان بودن پرورش کرم ابریشم،‌ روستاییانی که در محل زندگی خود دسترسی به برگ توت داشته باشند،‌ می‌توانند در کنار کشاورزی، این فعالیت اقتصادی را نیز انجام دهند.

بی‌اطلاعی نیمی از شهروندان بالای ۳۰ سال از پرفشاریِ خونِ خود

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم گفت: بررسی‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، بیش از ۵۰ درصد از شهروندان بالای ۳۰ سال در این استان از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند.

مهدی میرحیدری در گفت‌وگو با ایرنا ‌افزود: از سوی دیگر نیمی از افراد مطلع از بیماری پرفشاری خون نیز درمان دارویی مناسب را پیگیری نمی‌کنند.

روابط عمومی واحد فرعی و دسته چندم نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: روابط عمومی یک امر پویا، مستمر و مهم است، ولی در برخی سازمان‌ها به یک واحد فرعی و درجه چندم تبدیل‌شده است.

بیژن سلیمانپور در همایش گرامیداشت روز روابط عمومی افزود: موفقیت روابط‌ عمومی، موفقیت مدیران سازمان‌هاست و این بخش نقش کلیدی در تنظیم مناسبات و رفتارهای سازمانی دارد.

جهش تولید با توسعه کشت گلخانه‌ای

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی استان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنیم که از مهم‌ترین آنان افزایش سطح گلخانه‌ها و توسعه کشت‌ محصولات گلخانه‌ای است.

عباس پورمیدانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در ادامه توسعه سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در قم،‌ امسال نیز دست‌کم ۱۸ هکتار گلخانه در استان ایجاد خواهد شد که نقش مهمی در رونق این محصولات خواهد داشت.

نرخ رشد جمعیت در قم بحرانی نیست

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت قم گفت: نرخ رشد جمعیت در این استان ۲.۱ تا ۲.۲ درصد در شهر و روستاست که بحرانی نیست.

مریم خاکبازان ‌ در بخش دیگر سخنان خود افزود: برنامه‌های تشویقی دولت می‌تواند راهکار خوبی برای افزایش نرخ جمعیت باشد؛ به‌عنوان‌مثال اعطای مرخصی زایمان تا ۱۸ ماه به مادران شاغل ازجمله موثرترین این برنامه‌ها می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: یکی از عامل‌های کاهش نرخ جمعیت کاهش ازدواج در سال‌های گذشته است که اگر روند ازدواج به همین صورت کاهشی باشد، تعداد فرزندآوری نیز کاهش خواهد یافت.

لزوم ثبت اطلاعات نهاده‌ها توسط دامداران

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس دستورالعمل‌های صادرشده، باید دامداران و مرغداران اطلاعات ورود و خروج نهاده‌های مورداستفاده خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند.

هادی مومنی نسب درگفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس دستورالعمل‌های صادرشده،‌ ثبت اطلاعات ورود و خروج نهاده‌ها در سامانه جامع انبارها توسط دامداران، مرغداران و کارخانه‌های خوراک دام ضروری است و عدم اعلام در سامانه، مشمول قوانین تعزیراتی احتکار و قاچاق کالا می‌شود.

کشف دِپوی ۱۳۸ دستگاه خودرو صفر کیلومتر

فرمانده انتظامی استان قم گفت: محل دپوی ۱۳۸ دستگاه خودرو صفر کیلومتر در قم شناسایی و کشف شد.

سردار سید محمود میرفیضی در گفت وگویی افزود: با توجه به نوسانات قیمت خودرو در بازار داخل، طرح تشدید مبارزه و مقابله با دپوی خودروهای صفر کیلومتر به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی استان قرار گرفت.

وی از شهروندان خواست، در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه فعالیت افراد فرصت‌طلب و سودجو، موضوع را از طریق تماس با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا اقدام‌های لازم در اسرع وقت انجام شود.

قم بهترین استان کشور در مقابله با کرونا

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: قم دارای بهترین عملکرد در مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور بوده است.

محمد نهاوندیان در جلسه شورای اداری قم و آیین تکریم از خدمات علی لاریجانی در سه دوره نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: قم در مقابله با کرونا رتبه اول کشوری را به دست آورده و بهترین عملکرد را در بین استان‌های کشور را از آن خودکرده است.

وضعیت کرونا همچنان بحرانی

استاندار قم، با هشدار نسبت به وضعیت کرونایی قم گفت: استان قم همچنان در دل بحران کرونا قرار دارد و به وضعیت عادی این بیماری نرسیده است.

بهرام سرمست در جلسه شورای اداری قم و آیین تکریم از خدمات علی لاریجانی در سه دوره نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت کنونی قم در رابطه با کرونا همچنان زرد است و تا مرحله سفید و سبز کرونایی هنوز فاصله دارد.

قدردانی نماینده قم از نقش مطلوب دولت در روند مقابله با کرونا

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: باوجود مشکلات اقتصادی حاکم بر دولت، اقدام‌های ایران در با مقابله با کرونا بسیار مطلوب‌تر از کشورهای مدعی و پیشرفته جهان بوده است.

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه شورای اداری قم و آیین تکریم از خدمات علی لاریجانی در سه دوره نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: باوجود مشکلاتی که بر کشور حاکم است، دولت در کنار نهادهای دیگر اقدامات مهمی را در مبارزه با کرونا انجام داده‌ است.

۷۰۹ بازرسی از واحدهای صنفی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۷۰۹ بازرسی از واحدهای صنفی انجام شد که ۵۴۵ واحد تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.

سیامک محبی افزود: در این بازدیدها هفت واحد صنفی غیرفعال، یک واحد نیز پلمب و برای ۴۷ واحد نیز اخطار صادر شد.

نگرانی از رعایت نکردن فاصله‌گذاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ایجاد برخی تجمعات و عدم رعایت فاصله‌گذاری نگران‌ کننده‌است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مقابله با کرونا ویروس افزود: ویروس کرونا همچنان وجود دارد و حفظ حساسیت‌ها و ندادن اطمینان کاذب سیاست اصلی است.

همکاری اصناف در جلوگیری شیوع ویروس کرونا

رییس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت قم گفت: اصناف قم درموضوع جلوگیری ازشیوع ویروس ‌کرونا همکاری‌ خوبی با مسئولان استان داشتند و اکنون نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فعالیت می‌پردازند.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: البته تعداد بسیار کمی از واحدهای صنفی نیز نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا،‌ اهتمام لازم را نداشتند که بر اساس قانون با آنان برخورد لازم صورت گرفت و متعهد به اجرای این ضوابط شدند.

یکسان بودن ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی قم با ستاد ملی کرونا

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مطابق پیگیری هایی که از ستاد ملی داشتیم، مقرر شده است، دستورالعمل فعالیت بازارهای روز پس از ماه مبارک رمضان در قالب کیوسک های سیار ابلاغ شود.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: ۸۰ درصد مطالبی که توسط کارشناسان سلامت و محیط کار مرکز بهداشت قم پیشنهاد شده، در ابلاغیه ستاد ملی نیز آمده است.

وی تاکید کرد: کلیه افرادی که در بازارهای روز و موقت کار می کنند، باید در سامانه سلامت به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir ثبت نام و پروتکل‌هایی که برای کیوسک های سیار است را، نیز اجرایی کنند.

استفاده از وسایل شخصی در اماکن مذهبی

قائم مقام تولیت مسجد جمکران گفت: باید مردم به هنگام ورود به اماکن مذهبی در مورد اهمیت به همراه داشتن وسایلی مانند مهر، تسبیح، جانماز، ماسک و دستکش توجیه شوند.

محمد کاظم پورامینی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی صحن های اماکن مذهبی و زیارتی پس از ماه مبارک رمضان افزود: مسجد مقدس جمکران جزو اماکن مذهبی است که مردم بیشتر، شب‌ها در آن حضور پیدا می کنند، به همین علت اگر ساعت باز بودن این مکان از نماز مغرب و عشا تا پاسی از شب باشد، بهتر است.

به‌مرحله مهار کامل کرونا نرسیدیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هنوز ما در مرحله مدیریت و کنترل بیماری بوده و به‌مرحله مهار کامل ویروس کرونا نرسیده‌ایم.

محمدرضا قدیر در جلسه بررسی ویروس کرونا در استان قم افزود: شرایط هنوز عادی نشده و بزرگ‌ترین آفت عادی جلوه دادن شرایط است که باعث می‌شود، مردم فاصله گذاری فیزیکی را رعایت نکنند و تماس ها افزایش یابد.

تعمیر ۵۰۰ منزل افراد بی‌بضاعت در مرحله سوم رزمایش همدلی

مسئول بسیج سازندگی قم گفت: در قالب مرحله سوم رزمایش همدلی مومنانه به همت قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت(ع)، سازمان بسیج سازندگی و کمیته امداد استان ۵۰۰ باب منزل افراد بی بضاعت و محروم با محوریت روستاهای قم تعمیر و مرمت می‌شود و ۵۰۰ جهیزیه به زوج های واجد شرایط اهدا می‌شود.

سرهنگ پاسدار محمود داوودآبادی، با اشاره به این که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه علی ابن ابیطالب(ع) بیش از سه سال در بخش مرکزی و دهستان قمرود درحال فعالیت در عرصه‌های گوناگون خدمت رسانی است، افزود: تجربه موفق کار قرارگاهی در مبارزه با ویروس کرونا ما را بر آن داشت که در مرحله سوم رزمایش مذکور برای محرومیت زدایی و رسیدگی به مناطق محروم استان به ویژه دهستان‌های قنوات و قمرود از این تجربه و ظرفیت بهره گیری کنیم.

اعطای مرخصی به ۵۲ درصد از جمعیت کیفری ندامتگاه‌ها

رییس‌کل دادگستری قم گفت: در دوران مبارزه با ویروس کرونا ۵۲ درصد از جمعیت کیفری استان درقالب های گوناگون به مرخصی رفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری در جلسه شورای معاونان دادگستری استان قم افزود: دادستان قم و معاون وی با شیوع ویروس کرونا تلاش های بسیار موثری درباره مرخصی زندانیان انجام دادند که نتیجه این کوشش‌ها فراهم شدن فرصت برای مرخصی یا آزادی زندانیان بود.

نمایشگاه مجازی عکس تلاشی موفق برای جبران تعطیلی نگارخانه‌ها

مدیر نگارخانه فرهنگ و رییس انجمن عکاسان قم گفت: ایجاد نمایشگاه مجازی عکس و انتشار آثار برگزیده عکاسان استان، تلاشی موفق برای جبران تعطیلی نگارخانه ها ناشی از شیوع کرونا بود.

ابراهیم سلیمانی درگفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به مصوبه شورای ملی مبارزه با کرونا و تعطیلی تمام زیرساخت های فرهنگی از جمله نگارخانه ها درتمام استان‌های کشور از جمله قم افزود: با تصویب تعطیلی تمام مجموعه‌های فرهنگی و ممنوعیت هر گونه فعالیت این مکان‌ها از اسفندماه ۹۸، فعالیت در نگارخانه فرهنگ نیز به حالت تعلیق درآمد.

بازگشایی مکان‌های ورزشی ۳۰ رشته

اداره کل ورزش و جوانان استان قم، مجوز فعالیت ۲۰ هیات و اماکن دولتی و خصوصی ۳۰ رشته ورزشی طبق دستورالعمل شماره ۱۳ ستاد مقابله با کرونا در ورزش را صادر کرد.

به همین منظور با حضور رسول مُنعِم مدیرکل ورزش و جوانان، معاونان این اداره کل و نماینده هیات پزشکی ورزشی استان قم جلسه‌ای در این اداره کل تشکیل و مسائل مرتبط با ازسرگیری فعالیت‌های ورزشی اماکن دولتی و خصوصی ۳۰ رشته ورزشی زیرمجموعه دستورالعمل شماره ۱۳ ستاد مقابله با کرونا در ورزش بررسی شد.

ضرورت ثبت‌نام در سامانه سلامت برای بازگشایی اماکن ورزشی

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان قم، با اشاره به راهنمای مراحل بازگشایی اماکن ورزشی پس از کرونا که در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی قرارگرفته است، گفت: تمام هیات‌ها و مسئولان اماکن ورزشی دولتی و خصوصی که طبق این دستورالعمل مجوز فعالیت گرفته‌اند، برای بازگشایی اماکن خود باید ابتدا نسبت به ثبت‌نام در سامانه https://salamat.gov.ir وزارت بهداشت اقدام کنند.

محمد شهیدی، بر مطالعه کامل دستورالعمل بازگشایی اماکن ورزشی بعد از کرونا تاکید و اضافه کرد: این دستورالعمل شامل جدول برگه‌های تاییدیه بهداشتی، تعهدنامه مدیر باشگاه، خوداظهاری و غربالگری است که می‌توانند از سایت فدراسیون پزشکی ورزشی دریافت کنند.

نقش تاریخی خبرنگاران در بحران کرونا

استاندار قم، با اشاره به جایگاه نه‌چندان مستحکم اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی گفت: باید هوای اصحاب رسانه و خبرنگاران را در برابر اربابان قدرت و مقام داشته باشیم.

بهرام سرمست در همایش گرامیداشت روز روابط عمومی افزود: در کنار مدافعان سلامت، بخش روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و به‌ویژه خبرنگاران نقش بسیار اساسی در بحران کرونا داشتند.

انتشار ۵۰۰ گزارش تصویری در ایام شیوع ویروس کرونا

رییس انجمن عکاسان قم گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در قم حدود ۵۰۰ گزارش تصویری توسط عکاسانی خبری و هنری قم از وضعیت استان تهیه و در خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نمایشگاه‌های مجازی منتشرشده است.

ابراهیم سلیمانی با تقدیر از تلاش هنرمندان عکاس استان از ثبت مجاهدت‌های کادر درمانی و نمایش دقیق و لحظه‌به‌لحظه وضعیت قم در زمان شیوع ویروس کرونا، افزود: عکاسان استان پا به پای مدافعان سلامت درصحنه حضور داشتند و عکس‌های بسیار ناب و ارزشمندی را از این رویداد ثبت کردند.

استفاده از گردشگری مجازی در روزهای کرونایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: تهدید کرونا برای صنعت گردشگری قم، با تمرکز بر گردشگری مجازی و معرفی جاذبه‌های این استان در فضای مجازی به فرصت تبدیل شد.

علیرضا مرادی با بیان این‌که در ۲ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا آسیب بسیاری به گردشگری قم واردشده است، افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، زیارتی و فرهنگی و مذهبی به‌عنوان یک‌راه حل قابل‌اجرا در دستور کار قرار گرفت.

۱۱ تُن حجم زباله‌های پزشکی تولیدشده در روزهای کرونایی

رییس سازمان مدیریت پسماند قم، با بیان این‌که دستگاه اتوکلاو ماکروویو برای بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی در کنار سایر اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش از جمله اهدایی‌های چین به ایران است، گفت: با توجه به میزان پسماندهای پزشکی در قم، با پیگیری‌های مدیران استان و همچنین نظر موافق مسئولان کشوری، مقرر شد این دستگاه در قم راه اندازی شود.

سید عبدالله میر ابراهیمی درگفت وگو با ایرنا، حجم زباله‌های پزشکی تولید شده درقم در ایام شیوع ویروس کرونا را ۱۱ تُن برشمرد و افزود: در شرایط عادی حجم‌ زباله‌های پزشکی ۵ تا ۶ تُن است و در فصولی که درگیر آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی هستیم، این حجم زیادتر نیز می‌شود.

وضعیت صنعت گردشگری در روزهای کرونایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم؛ با اشاره به این‌که صنعت گردشگری به صفر رسید، گفت: با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ دراستان، ۳۴۳ مجموعه گردشگری قم تعطیل و حدود ۶ هزار فعال این صنعت بیکار شدند.

علیرضا مرادی در گفت وگو با ایرنا افزود: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا،‌ فعالیت تمام زیرساخت های گردشگری از جمله هتل ها، مهمان پذیرها، خانه مسافرها و مجتمع‌های گردشگری متوقف شد که با گذشت بیش از ۸۵ روز تعطیلی این واحدها همچنان ادامه دارد.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید