کد خبر: 316631
۰
۰
نسخه چاپی

کم کم غروب ماه خدا دیده می‌شود/ تلاش برای حفظ دستاوردهای رمضان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماه خوب خدا کم کم به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود و سفره‌ای از رحمت و مهربانی که به مدت یک ماه برپا شده بود در حال برچیده شدن است.

ماه رمضان با سحرهای زیبا و با لحظات عرفانی افطارش، با مناجات شبانه‌اش و عظمت شب‌های قدرش رو به پایان است؛ برای درک دوباره این همه زیبایی باید یک سال صبر کنیم؛ حسرت پایان ماه رمضان هم برای کسانی است که از فرصت‌های این ماه استفاده کردند و آن را قدر دانستند و هم برای افرادی است که از لحظات ناب آن غافل بودند و فرصت سوزی کردند؛ همه امروز حسرت می‌خورند.

امروز با ماه مبارکی وداع می‌کنیم که رفتنش برای ما دشوار است و غمگینمان می‌کند، ماهی که عبادت و شب‌زنده داری در آن برتر از هزار ماه است؛ ماهی که شب‌های آن با فضیلت‌ترین شب‌ها، ساعات آن از بهترین ساعت‌ها و حتی خواب در آن عبادت محسوب می‌شد و نفس‌ها تسبیح خداوند بود و بهترین فرصت برای آمرزش گناهان و توبه بود؛ ماهی که ماه رحمت خداوند بود و هر لحظه‌اش، خیری برای ما به ارمغان می‌آورد.

دعای امام سجاد (ع) هنگام وداع با ماه رمضان به خوبی نشان می‌دهد که چه روزها و شب‌های با فضیلتی رو به پایان است، آن لحظه که می‌فرماید: «درود بر تو ای همسایه‌ای که دل‌ها بر اثر عبادت و بندگی در آن نرم و فروتن گردید و گناهان بر اثر آمرزش و عفو خدای بزرگ در آن کم شد. درود بر تو! چه بسیار گناهان را محو کردی و چه بسیار زشتی‌ها را پوشاندی».

در بخش دیگری از دعای امام چهارم آمده است: «سلام بر تو که قبل از آمدنت، در آرزویت به سر می‌بردیم و پیش از رفتنت بر هجرانت محزونیم، سلام بر تو که چه بدی‌ها که به سبب تو از جانب ما گشته و چه خوبی‌ها که از برکت تو به سوی ما سرازیر شده!، سلام بر تو و بر شب قدری که از هزار ماه بهتر است، سلام بر تو که دیروز چه سخت بر تو دل بسته بودیم و فردا چه بسیار شایق تو می‌شویم!، سلام بر تو و بر فضیلت تو که از آن محروم گشتیم و بر برکات گذشته‌ات که از دست ما گرفته شد.»

امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای وداع ماه رمضان می‌فرماید: «اکنون این ماه بعد از آنکه پایانش فرا رسید، از ما جدا شد و تنهایمان گذاشت و ما این ماه را وداع می‌کنیم». وداع با این ماه، وداع جانکاه و دشواری است که اهل رمضان را دچار غم و اندوه می‌کند. اهل معنا، در این ماه خیرشان بیشتر شد و کسانی که گرفتار گناه بودند، کمتر به گناه آلوده شدند.

کم کم غروب ماه خدا دیده می‌شود/ تلاش برای حفظ دستاوردهای رمضان

خداحافظی با قطعه بهشتی از زمان

مقام معظم رهبری درباره وداع با ماه مبارک رمضان می‌فرمایند: «امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان، آنچنان از فراق این ماه می‌نالد که بارها و بارها بر ماه رمضان درود می‌فرستد: السلام علیک. اینجا سلام، به معنای بدرود و به معنای خداحافظی کردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شب‌های نورانی است؛ خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، یعنی ماه رمضان است. عزیزان من! این ذخیره تقوا را که در ماه رمضان به دست آوردیم… باید حفظ کنیم، این محصول بسیار ارزشمندی است»

آیت الله مجتبی تهرانی درباره فضیلت ماه رمضان و دعای امام سجاد در وداع با این ماه گفته است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَی حُرْمَتَهُ بِکَ» خداحافظ ای ماهی که تعداد آزادشد‏گان از آتش جهنم در تو زیاد شد. این اشاره به همان روایتی است که خداوند در هر شب، به هنگام افطار هزار، هزار کس را از آتش جهنم نجات می‌داد؛ در شب‌های جمعه هر یک ساعت، این‌طور می‌کرد و در شب آخر ماه رمضان به مقدار تمام کسانی که در کلّ این ماه از آتش نجات داده است را نجات می‌دهد. ای خدا! آیا می‌شود که امشب ما هم یکی از این آزاد شده‌ها باشیم؟ سعادتمند شد کسی که حریم احترام تو را رعایت کرد.

تمام این جملاتی که‬ امام‬ زین‬ ‏العابدین (ع) در این خداحافظی بیان می‌فرماید، گویای این مسئله است که این ماه چه ارزش و عظمتی دارد. بدانید که دارید از چه گوهر گران‌بهای زمانی، خارج می‌شوید! شما در چه مقطع زمانی بودید که بهترین فرصت‌ها را برای اصلاح دین و دنیایتان داشتید! خوشا به حال کسانی که استفاده کردند! خوشا به حال کسانی که قدر این زمان را دانستند! خوشا به حال آنانی که قدر این ماه رمضان را دانستند و توانستند گره‌هایشان را باز کنند! چه گره‌های دنیایی، چه اخروی.

خوشا به حال آنانی که قدر این ماه رمضان را دانستند و توانستند گره‌هایشان را باز کنند، چه گره‌های دنیایی و چه اخروی

بر اساس آنچه که در بحار الانوار آمده است، جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: در جمعه آخر ماه رمضان نزد رسول خدا (ص) رفتم، هنگامی که چشم آن حضرت بر من افتاد فرمود: ای جابر! این جمعه آخر ماه رمضان است. پس با آن وداع کن و بگو: «خدایا! این رمضان را آخرین روزه ما قرار نده و اگر چنین مقرّر کردی، ما را مورد رحمت خود قرار ده و محروممان مساز». هر کس این را بگوید، به یکی از دو امر نیکو می‌رسد: یا آنکه طول عمر می‌یابد و ماه رمضان بعدی را درک می‌کند و یا آنکه مورد بخشش و رحمت خدا قرار می‌گیرد.

در بخشی از دعای وداع با ماه رمضان آمده است: ای پروردگارم، که برایم پروردگاری‏ غیر او نیست، این وداع نسبت به ماه رمضان وداع فنا و آخرین بهره من از دیدار نباشد، تا آن را در سال آینده به من بنمایانی، در فراخ‌ترین نعمت‌ها و برترین امیدها، در‬ حالی‏ که من برای تو بر پایه بهترین وفاداری‏ باشم، به درستی که تو شنوای دعایی.

در ادامه دعا آمده است: خدایا دعایم را بشنو و به زاری و خواری و درماندگی و توکّلم بر خویش‏ رحم کن، من تسلیم توأم، امید به موفقیت و سلامت کامل و شرافت و رسیدن به جایگاه رفیع، جز به تو و از جانب تو ندارم، بر من منّت بنه، ای که ثنایت بزرگ، و نام‌هایت مقدّس است، به رساندنم به ماه رمضان و در‬ حالی‏ که از هر ناخوشایند و محذوری و از همه ناگواری‌ها سالم باشم، ستایش خدای را که بر روزه این ماه و بپاداری عبادتش ما را یاری نمود تا مرا به آخرین شب آن رساند.

کم کم غروب ماه خدا دیده می‌شود/ تلاش برای حفظ دستاوردهای رمضان

در ماه رمضان گرسنگی محرومان را بهتر درک کردیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در رابطه را وداع با ماه رمضان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشته است: هنگام گرسنگی در ماه رمضان بیشتر به یاد گرسنگی فقرا و نیازمندان بودیم و مقداری از رنج محرومان را درک کردیم و همچنین با قرآن انس بیشتری داشتیم و در شب‌های قدر با خداوند و خالق هستی ارتباط بهتری برقرار کردیم.

حجت الاسلام عباس اسکندری با تأکید بر اینکه به واسطه بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان باید شکرگزار خداوند باشیم، گفت: در لحظات پایانی ماه خدا به دلیل اینکه برکات این ماه رو به پایان است غصه داریم ولی باید برای حفظ دستاوردهای آن تلاش کنیم و از خداوند بخواهیم توفیق دوباره ماه رمضان و شب‌های قدر را به ما عنایت کند.

وی یکی از برکات ماه رمضان را مهربانی انسان‌ها با یکدیگر دانست و گفت: در این ماه از خطاهای یکدیگر گذشتیم و با همدیگر مهربان‌تر بودیم که شایسته است این خصلت‌های نیک برای ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

وداع با ماه رمضان به معنی وداع با خصوصیات خاص این ماه نیست و اگر بتوانیم انس با قرآن، تقوا و صفات پسندیده‌ای که در این ایام در خود تقویت کردیم و حالات معنوی ماه رمضان را برای ماه‌های آینده حفظ کنیم گویا ماه خدا پایان ندارد.

کم کم غروب ماه خدا دیده میشود
صد حیف از این بساط که برچیده میشود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت کسی است که بخشیده میشود

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید