کد خبر: 316706
۰
۰
نسخه چاپی

عید فطر روز فطرت و بازگشت به سرشت خویش است/ فلسفه زکات فطره

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: عید سعید فطر عید بزرگ روزه‌داران و مؤمنانی است که بعد از یک ماه بهره‌گیری از خوان گسترده الهی و برای جلب رضای خداوند از گناهان دوری کرده و در برابر هواهای نفس و شیطان پیروز شدند و اکنون در این روز بزرگ جشن می‌گیرند و از خداوند اجر و پاداش یک ماه صبر و بردباری و صیام را می‌گیرند.

در بین مسلمانان دو عید مهم بزرگ مانند عید سعید فطر و عید قربان که عربی آن «اضحی» است بسیار حرمت و جایگاه والایی دارد ولی برای ما شیعیان علاوه بر این دو عید، عید غدیر، عید ولایت مولی علی علیه السلام هم عید بزرگی است؛ همه اعیاد دینی و اسلامی دارای فلسفه‌ها و ابعاد فرح بخشی است.

کلمه عید فقط یک بار در قرآن مجید ذکر شده و آن هم در آیه ۱۱۴ سوره مائده است که «اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا»؛ روز اول ماه شوال را عید نامیدند چرا که در آن به روزه‌داران دستور داده شده که روزه خود را افطار کنند و این بزرگترین عید برای روزه‌داران است.

به گفته امام علی علیه السلام روزی که در آن فرد از گناه دست بردارد عید است پس چه عیدی بزرگ‌تر از عید فطر که یک مسلمان روزه‌دار بعد از یک ماه روزه‌داری و دوری از گناه و هواهای نفس در ین روز بزرگ عیدی خود را از خداوند می‌گیرد.

در عید فطر مسلمانان بهترین لباس‌ها را تن کرده و در حالی که هم جسم و روح آن‌ها پاکیزه است به نماز می‌ایستند و در این اجتماع بزرگ فرصتی برای هم‌دلی و هم‌بستگی بین مسلمانان ایجاد خواهد شد.

در عید فطر مسلمانان در اجتماع بزرگی نماز عید فطر را اقامه می‌کنند و در این اجتماع هم‌دلی و هم‌بستگی خود را نشان می‌دهند؛ دید و بازدید و صله رحم از دیگر فلسفه‌های این عید است که امسال با وجود بحران کرونا مسلمانان هم در رابطه با نماز عید و هم در مورد صله رحم محدود هستند.

اما مسلمانان امسال از برکات دنیا و اخروی پرداخت زکات فطریه بیشتر فیض خواهند برد چرا که در این دوران سخت کرونایی در کشورهای اسلامی خانواده‌های نیازمند چشم انتظار این زکات هستند.

عید فطر روز فطرت و بازگشت به سرشت خویش است/ فلسفه زکات فطره

عید فطر، نقطه عطفی برای مسلمانان

عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: عید سعید فطر نقطه عطف و فرصتی برای بازگشت به خویش و سرآغاز مرحله جدیدی است.

حجت الاسلام حمیدرضا شریعتمداری بیان کرد: مؤمن در زمان افطار و عید فطر منتظر پاداش است، این نکته ابعاد معنوی دارد و توجه به نعمت‌های الهی و تکالیف را متوجه مسلمانان می‌کند، عید فطر حفظ تقوا و توجه به عموم مردم است.

به گفته وی، در دین اسلام و سنت اسلامی چند عید بزرگ داریم عید فطر و عید قربان برای ما شیعیان عید غدیر هم از جمله اعیاد مهم است اما به تعبیری ماه مبارک رمضان هم عید است و طبق دعای امام سجاد علیه السلام که فرمودند «سلام بر تو ای بزرگترین ماه خدا و بزرگترین عید اولیای بزرگ خدا» پس ماه مبارک رمضان هم عید مسلمانان است.

در کنار اینکه در عید فطر توجه به تزکیه و تذهیب نفس می‌شود به مستمندان و محرومان هم در این عید توجه خاصی شده است

عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و مذاهب در بخش دیگری از سخنان خود فلسفه وجودی زکات فطریه را توجه دادن به نیازمندان دانست و اظهار کرد: در کنار اینکه در این عید توجه به تزکیه و تذهیب نفس می‌شود به مستمندان و محرومان هم در این عید توجه خاصی شده است.

وی افزود: در دعایی که داریم اینکه «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ» در این دعای خیر ما نه‌تنها به جامعه مسلمانان بلکه همه جوامع بشری توجه داریم و در این دعا همه نیازمندان را دعا می‌کنیم در عید فطر با پرداخت زکات عید فطر به نیازمندان توجه ویژه‌ای شده است.

حجت الاسلام شریعتمداری عنوان کرد: به هر حال فلسفه این عید و همه اعیاد اسلامی ایجاد شادی عمومی است مسلمانان در این اعیاد روحیه شادابی و نشاط را به نمایش گذاشته و الفت در بین آن‌ها بیشتر خواهد شد.

به گفته وی، مسلمانان با لباس پاکیزه از برکت نماز عید فطر فیض خواهند برد و این تجمع بزرگ مسلمانان نشان‌دهنده هم‌دلی و هم‌بستگی است هرچند امسال با بحران کرونا این توفیق کم‌تر حاصل خواهد شد.

عید فطر روز فطرت و بازگشت به سرشت خویش است/ فلسفه زکات فطره

عید فرصتی برای زدودن کینه‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و مذاهب گفت: مسلمانان در این عید بزرگ وظایف بسیاری دارند در سطح کلان باید کینه‌ها و کدورت‌ها را کنار زده و الفت و مهربانی جایگزین آن شود؛ امسال که عید فطر در ایران با کشورهای اسلامی در یک روز مشترک است باید تلاش شود هم‌بستگی‌ها را بیشتر کنیم.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای مستکبر در فاصله گرفتن بین کشورهای اسلامی، بیان کرد: کشورهای اسلامی و مسلمانان عید مشترک و سنت‌های مشترک دارند بین آن‌ها هم‌بستگی وجود دارد اما هستند کشورهای مستکبر و قدرت طلبی که بخواهند بین کشورهای اسلامی کدورت و فاصله ایجاد کنند.

توجه به نیازمندان آثار مهم عید فطر

یکی دیگر اساتید حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آثار مهم پرداخت زکات فطریه برای مسلمانان، بیان کرد: خداوند به روزه‌دار امر کرده است که در عید فطر مبلغی را به عنوان زکات فطریه بپردازد در واقع این کار تکمیل کننده روزه روزه‌دار است و این زکات جدای از برکات اخروی برای فرد آثار و برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام محمدرضا رکن آبادی افزود: بر کسی که خودش نیازمند نباشد واجب است در عید فطر برای خود و همه افرادی که در تکفل او هستند زکات فطریه پرداخت کند حتی اگر افرادی هم مهمان او هستند وی شب عید عهده‌دار پرداخت زکات فطریه این افراد است.

به گفته وی، محرومیت زدایی، توجه به عدالت اجتماعی و دستگیری از نیازمندان جامعه اسلامی از اهداف و فلسفه مهم زکات فطریه است در این عید بزرگ همه در شادی و نشاط سهیم هستند و وجود این زکات پاک کردن آثار منفی محرومیت از جوامع اسلامی است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید