کد خبر: 316880
۰
۰
نسخه چاپی

فراخوان ملی شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در کرونا

به گزارش قم پرس به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، همایش داده‌کاوی هوشمند به توان شناختی؛ فراخوان ملی شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا برگزار می‌شود.

فاز اول این همایش که فرصتی نو برای حضور نخبگان در تصمیم سازی است، ۲۷ اردیبهشت الی ۲۷ مرداد برپا می‌شود و مهلت ارسال پروپوزال ۱۷ خردادماه است.

کرونا یک از بحرانی‌ترین شرایط را برای بشر در دوران مدرن به وجود آورده است. نه مانند جنگ است که با گفتگو و یا غلبه زورمداری بر دیگری پایان یابد، و نه مانند بحران‌های اقتصادی است که اقشار برخوردار از آن نهراسند، نه زلزله است که جغرافیای محدودی را درگیر نماید، و نه همانند بحران‌های زیست‌محیطی است که برای اکثریت باورپذیر و ملموس نباشد. کلیه شئون فردی و اجتماعی درگیر کرونا شده و زندگی عادی و خوشایند اجتماعی ما محمل شیوع آن است، لذا لزوم تغییر در رفتار جامعه برای عبور از این بحران بنیادی است. برای تغییر در رفتار، لازم است با سیاست‌گذاری و اطلاع رسانی صحیح، تحول در گفتمان و ذهنیت جامعه نسبت به موضوع ایجاد شود. یکی از راه‌های مؤثر و جدید علمی در فهم وجهی از دینامیک گفتمان و ذهنیت جامعه، تحلیل دادگان عمومی کلان شبکه‌های اجتماعی و خبری است. در این فراخوان این داده‌ها در دسترس محققان قرار گرفته است تا با تحلیل آن فهمی نو، کارآمد و عمیق از ارتباط وقایع، سیاست‌ها و اقدامات با تحول در گفتمان و ذهنیت جامعه در بحران کرونا ارائه دهند.

در بحران‌های فراگیر و پر ابهام که کلیه شئون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و … آحاد جامعه تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زوایای مختلفی از ذهنیت جامعه در قالب گفتمان‌ها و رفتارها آشکار می‌شود که در شرایط عادی مشاهده پذیر نیست. تحلیل داده‌های کلان در بحران کرونا، امکان ایجاد مدل‌های روزآمد از جامعه برای تحلیل مسائل متنوع اجتماع ورای کرونا را فراهم کرده است. استفاده از اینگونه مدل‌های داده‌محور برای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری جهت افزایش رفاه جامعه تحول آفرین خواهد بود. از عموم نخبگان جامعه دعوت می‌شود تا با شرکت در این فراخوان در خلق مسیری نو برای مشارکت فعال، اثربخش و گسترده در حل دانش‌بنیان مسائل جامعه نقش‌آفرینی نمایند.

چیستی‌ها و چرایی‌ها

هدف و اهمیت شرکت در این فراخوان چیست؟ در این فراخوان سنگ بنای مدلی تازه از مشارکت نخبگان در ترسیم وضعیت، گفتمان، رفتار و ذهنیت جامعه ایرانی جهت اثرگذاری بر تصمیم-‌گیری‌های مهم کشور گذاشته می‌شود. در این مدل، تیم‌های پژوهشگر و خبره کشور به صورت توزیع شده و گسترده نتیجه تحلیل‌های علمی خود را، که متکی بر پردازش میان‌رشته‌ای دادهای عمومی و بزرگ است، برای تصمیم‌سازی ارائه می‌دهند.

هدف از این فراخوان، مطالعه و تحلیل اثر شرایط کرونا بر دینامیک رفتار، نگرش و گفتمان جامعه است. کاربردهای اصلی این امر شناخت بهتر جامعه ایرانی در شرایط بحرانی، فهم بهتر اثربخشی سیاست‌ها و روش‌های اجرا شده در کشور و کمک به طراحی قدم‌های بعدی برای عبور از این بحران با حداقل تنگنا برای آحاد جامعه است.

به نظر می‌رسد در دنیای امروز مسائلی مانند کرونا که ابهام در آینده را به وجود می‌آورند بیشتر از قبل به وجود خواهند آمد و لذا مطالعه رفتار و گفتمان جامعه ایرانی در این پدیده به ما کمک خواهد کرد که در آینده، تاب‌آوری بیشتری در مقابل این گونه مسائل پیدا کنیم.
دادگان مورد استفاده در این فراخوان چیست؟
چه کسانی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند؟
چرا شرکت‌ها باید در این فراخوان شرکت کنند؟
فرصت نقش آفرینی‌های نو برای تیم‌های دانشگاهی و تحقیقاتی با حضور در این فراخوان چیست؟
جوایز و حمایت‌های این فراخوان چیست؟
فاز اول و دوم فراخوان چیست؟
تیم داوری متشکل از چه افرادی است؟

علاقه مندان برای فرایند شرکت در فراخوان و ارزیابی نتایج به اینجا مراجعه کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید