ترجمه کتاب ژیژک درباره کرونا چاپ شد

به گزارش قم پرس، کتاب «عالمگیر؛ کووید ۱۹ جهان را تکان می‌دهد» نوشته اسلاوی ژیژک به‌تازگی با ترجمه هوشمند دهقان توسط انتشارات صدای معاصر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب دربرگیرنده درک و دریافت اسلاوی ژیژک فیلسوف معروف اروپا از بحران کروناست و خلاف دیگر آثار او، به زبانی ساده و روان نوشته شده است. کتاب «عالمگیر» نه پیچیده است نه فلسفه محض. این‌کتاب یا کتابچه، نشان می‌دهد چگونه کرونا ویروس دنیا را تکان داد چون به نظر او، دیگر دنیا مثل سابق نخواهد بود.

ژیژک فصل اول «عالمگیر» را با نقل قولی از انجیل شروع کرده است؛ آنجاکه عیسی پس از رستاخیزش به مریم مجدلیه می‌گوید: مرا لمس مکن ( انجیل یوحنا باب ۲۰ آیه ی ۱۷ ) مسیح پس از رستاخیزش به پیروان خود می‌گوید: مرا لمس مکنید، در عوض، دیگران را با محبت نوازش کنید و با آنان به مهربانی رفتار نمایید. ژیژک پس از نقل این آیات نوشته است: «با این حال امروز در بحبوحه‌ی همه‌گیر شدن ویروس کرونا، یکریز به ما سفارش می‌کنند که دیگران را لمس نکنید... فقط از درونست که می‌توانیم به همدیگر نزدیک بشویم، و چشم‌های ما پنجره‌ای است که به درون باز می‌شود. این روزها وقتی آشنایی (یا حتی غریبه‌ای) را می‌بینیم و فاصله‌ی مناسب را حفظ می‌کنیم یک نگاه عمیق به چشم طرف مقابل می‌تواند احساساتی بیشتر از نوازشی خودمانی را بروز دهد.»

این‌فیلسوف سرشناس در فصل چهارم کتاب هم گریزی هم به ایران زده و از قول ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران نوشته ویروس کرونا، ویروس دموکراتی است؛ فقیر و غنی نمی‌شناسد، مسئول و غیر مسئول نمی‌شناسد. ژیژک معتقد است که برابر این ویروس، همگی در یک قایق نشسته‌ایم.

فصل‌های بعدی کتاب موردنظر در خدمت نگاه ناقدانه اسلاوی ژیژک به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حکومت‌های دنیاست. ضمن اینکه از دادن جواب به منتقدان خود مثل جورجیو آگامبن هم غافل نمانده است. ژیژک با شور و شوق همیشگی‌اش برای استفاده از تمثیل‌های موجود در فرهنگ عامّه، صفحات کتابش را با گفتارهایی از کوئنتین تارانتینو، هربرت جورج ولز، هگل و مارکس آراسته و تصویری موجز از بحرانی به دست داده که همچنان وجود دارد و زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند.

این‌کتاب با ۹۶ صفحه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید