کد خبر: 317050
۰
۰
نسخه چاپی

دومین نشست مجازی قدس و حقوق بشر برگزار شد

به گزارش قم پرس، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، آستان قدس رضوی و دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دومین نشست مجازی «قدس و حقوق بشر» در ژاپن با عنوان «قدس و حقوق بشر» در فضای مجازی از حرم مطهر رضوی برای مخاطبان و علاقه‌مندان ژاپنی برگزار شد.

مجتبی رحماندوست، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، حجت‌الاسلام علی باقری، رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد مقدس و حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن به ارائه مطالب و سخنرانی‌های خود در این خصوص پرداختند.

در ابتدای این برنامه و پس از توضیحات مجری برنامه از ایران و به زبان ژاپنی، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن ضمن تقدیر و تشکر از آستان قدس رضوی و دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همکاری برای برگزاری این جلسه گفت: روز جهانی قدس یادگار ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) است که با این ابتکار ارزشمند در واقع جهت دهی به اندیشه‌ها و افکار آزادی خواهان جهان شکل گرفت و موجب شد تا مظلومیت ۷۲ ساله ملت فلسطین به فراموشی سپرده نشود و حمایت‌های جهانی از این مسیر همواره زنده بماند.

وی افزود: نکته مهم این است که حمایت از ملت مظلوم فلسطین و قدس تنها منحصر به دولت‌ها، ملت‌ها و امت اسلامی نیست و همواره رهبران و ملت‌های آزادی خواهی بوده و هستند که در حمایت از مردم فلسطین و آزادسازی قدس شریف اقدام کرده‌اند و بارها و بارها قطعنامه‌ها و بیانیه‌های متعددی در شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای به تصویب رسید هر چند که تا امروز نتوانست خواسته صاحبان اصلی سرزمین قدس و فلسطین را تأمین و حقوق حقه آنان را بازگرداند.

در بخش دیگری از برنامه، حجت‌الاسلام باقری به تاریخچه فلسطین و قدس اشاره کرد و با تشریح موضوعات مرتبط گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اولین روزهای پیروزی انقلاب در ایران و برای آنکه ظلم بر ملت فلسطین و آوارگی آنان به جهانیان معرفی شود، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کردند تا در سایه این حرکت و اقدام مردمی، حمایت‌های جهانی هم جذب گردد و رهایی قدس تحقق یابد.

وی در ادامه به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص قدس پرداخت و افزود: هیچکدام از راه‌حل‌های ارائه شده در طول ۷۲ سال نتوانسته حقوق ملت فلسطین را محقق کند و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی راه حل جمهوری اسلامی ایران را برگزاری همه پرسی و یک انتخابات فراگیر در میان تمامی فلسطینیان در تمام جهان اعم از مسیحیان، مسلمانان و یهودیان که این سرزمین متعلق به آنان است دانسته‌اند که می‌تواند حقوق از دست رفته مردم این سرزمین و آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین خود را تأمین کند.

رایزن اسبق سفارت ایران در تانزانیا در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با آوارگان فلسطینی، تاریخچه جنگ‌ها و درگیری‌ها، شهرک‌سازی‌ها و … مطالبی را ارائه کرد.

سخنران بعدی این نشست، رحماندوست بود که به موضوعات حقوقی و خواسته در حق فلسطینیان اشاره کرد و گفت: موضوع فلسطین از طولانی‌ترین و با سابقه ترین مسائل سیاسی جهان است و اگر مردم یک کشور را از خانه و کاشانه شأن آواره کنند، تمام دنیا، بازگشت به سرزمین را جز حقوق قطعی آنان می‌دانند.

وی در ادامه به تشریح شرایط فعلی و آینده مسائل قدس و فلسطین پرداخت.

پیش از این نیز رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن به مناسبت روز قدس، نشست تخصصی «نگاه بشر دوستانه به فلسطین و قدس» را با حضور کارشناسان ژاپنی، روز شنبه ۳ خردادماه برگزار کرده بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید