کد خبر: 317055
۰
۰
نسخه چاپی

زندگینامه مشاهیر و عرفای چشت کتاب شد

به گزارش قم پرس، کتاب «خواجگان چشت و چشت عَنبَر سرشت» نوشته بسم‌الله سروری (با نام هنری فرامرز) توسط انتشارات احراری، ناشر فعال در هرات افغانستان، منتشر شد. در این کتاب مطالبی در مورد زندگانی و کلام مشاهیر و عرفای شهرستان چشت استان هرات به مخاطبان ارائه شده است. این کتاب در ۳۱۲ صفحه به رشته تحریر در آمده است.

چشت شریف از شهرستان‌های شمال غربی افغانستان در کرانه شمالی هریرود است. این مرکز یکی از زیباترین شهرستان‌های هرات است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. سلسله صوفی چشتیه از این شهر ریشه گرفته است. ابواسحاق شامی از بزرگان صوفیان اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم را استادش به هدایت مردم چشت مأمور کرد و او را خواجه اهل چشت خواند و چون او به چشت وارد شد، نزد مردم نیز به خواجه چشت شهرت یافت و سرسلسله فرقه چشتیه شد.

شکل‌گیری این سلسله در چشت از قرن چهارم آغاز و تا قرن هفتم ادامه یافت و از قرن ششم به تدریج از ناحیه هرات و خراسان بزرگ به سمت شبه قاره هند گسترش پیدا کرد. با مرگ مریدان خواجه مودود، تصوف در چشت رو به ضعف گذاشت و عده‌ای از مریدان، با ظهور ترکان غوری و جنگ و ستیز آنان، به مناطق دیگر، از جمله به شهر اجمیر در ایالت راجستان هند هجرت کردند. این شهر پس از ورود خواجه معین‌الدین سجزی چشتی، مرید و خلیفه خواجه عثمان هارونی، پایگاه چشتیه شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید