کد خبر: 319220
۰
۰
نسخه چاپی

پویش اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم...

  • درود سلام بر شما، خیلی وقت بود منتظر پویش ها ی شما بودیم،بحمد الله مجدد این کار را شروع کرده اید بسیار خوب است، ای کاش به دیگر مدیران حوزه هم می پرداختید، اما اگر من جای مدیر حوزه بودم، جوان گرایی را در بخش های مختلف مدیریتی حوزه را در دستور کار قرار می دادم، عذر مدیران خسته در حوزه را می خواستم، گرچه می دانیم برخی از آنها تحمیلی هستن و بعضا کاری نمیشود کرد.

  • تقلیل وکم کردن نیروهای شاغل در مدیریت حوزه که خودشان به هر دلیل نمیخواهند دیگر در مدیریت حوزه کار کنند......ولی مشروط به اینکه حق وحقوقشان بعد از سالها کار کردن وعمروجوانی وسلامتی و..... را سپری کردن در این نهاد داده شود.....

  • سلام. اگر من جای مدیر حوزه بودم،مدیریت حوزه را کوچک وچابک می کردم. درسهای تکراری بی فایده راکم می کردم وبه جای آنها درصهای مفید برای زمان حاضر می گذاشتم برای تک تک طلبه ها و مشکلات آنها وقت می گذاشتم طلابی را که برای اسلام و کشور کاری نمی کنند شناسایی و با آنها رفتار مناسب می کردم.

  • سلام خدمت حاج اقای اعرافی ایا حوزه قبل و سنت هایی که داشته واقعا پابرجاست حوزه الان با دانشگاه و مدرسه چه تفاوتی داره؟چرا باید عین دانشگاه یه امتحان اخر ترم نمره کل تلاش انسان رو مشخص کنه ؟

  • عرض سلام و ادب و احترام 90 درصد ممتحنین شفاهی رو از کار برکنار میکردم چون حق الناس طلاب اهم است نسبت به حفظ احترام اساتیدی که ... اصلا عمده امتحانات شفاهی رو حذف و تقلیل به چند امتحان پایانی می کردم و یکی از ممتحنین را استاد خود شخص طلبه قرار میدادم چون شناخت سابقه تحصیل طلبه خیلی تاثیر بیشتری در ارزیابی تحصیلی طلبه دارد نسبت به یک امتحان بیست دقیقه ای. و جایگزین امتحانات تقلیل یافته شیوه های دیگر ارزیابی مثل نظارت مستمر اساتید مرتبط با طلبه قرار میدادم فرایند تدریس طلاب را تسهیل میکردم بطوریکه هر طلبه لا اقل با دو دوشاگرد بتواند بطور رسمی تدریس را آغاز کند متشکرم

  • سلام اگر من مدیر حوزه بودم نصف حقوق تمام کارمندان و اساتید حوزه کشور به طلاب کل کشور می دادم تا درد طلبه بهتر می فهمیدم

  • بنده چند سالی هست خدمت جهادی انجام میدم از طرح امین گرفته تا موارد دیگر از تبلیغ گرفته تا جاهایی که نیاز به یه طلبه داشته بنده دوساله که میخوام ادامه تحصیل بدم و پایه تحصیلی خودم را ارتقا بدم قانون نمیزاره من ریسس نیستم من یه طلبه هستم ومیمانم ولی دوست دارم باز ادامه تحصیل بدم ولی شما نمیزارید . شماره پرونده بنده حقیر....

  • باسلام اگر من بجای آقای اعرافی بودم حوزه را تقسیم بندی میکردم مثلا طلبه ای که وقت خودش را برای یادگیری زبان چینی می‌گذارد مسیر اورا هموار میکنم و دروسی که در این مسیر نیازی به آن ندارد را حذف کرده ودروسی که به آن احتیاج دارد را تقویت کرده وزیاد هست ازاین مشکلات که به راحتی قابل حل می باشد

  • نظام آموزش حوزه شدیداً نیازمند تحول است خیلی چیزها باید حذف بشه خیلی چیزا باید اضافه بشه برای طلاب حجره نشین برنامه روزانه ای مشخص بشود و نظارت قوی انجام شود متاسفانه نظارت کان لم یکن است آینده طلاب و وضعیت مالی طلاب و شهریه ها قطعا باید صعود داشته باشد.

  • یک بازنگری اساسی در مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور انجام میدادم بعضی از این بزرگواران توان همراهی با ریل گزاری ها و سیاست های پویای ایت الله اعرافی ندارند.

  • سلام علیکم خدا قوت اگر من مدیر حوزه بودم به جد مساله موقوفات حوزه را پیگیری میکردم و با توجه به حضور حضرت آیت الله رئیسی در راس قوه پیگیری حقوق حقه ی حوزه های علمیه میشدم و در زمینه رشد معنوی جامعه خرج میکردم. اگر من مدیر حوزه بودم به جد مساله تربیت اساتید انقلابی و گذاشتن دوره های مناسب برای تربیت استاد را پیگیر بودم تا امروز در حوزه شاهد حرج و مرج در این زمینه نباشیم. اگر من مدیر حوزه بودم حتما به بحث مسکن طلاب و به خصوص بخش اجاره نشین آنها توجه ویژه میکردم و با انبوه سازی طلاب بی خانه را (نه آنهایی که دارند و دوباره بخرند) صاحبخانه میکردم. اگر من مدیر حوزه بودم به جد پیگیر مساله سردرگمی طلاب بعد از تحصیلات حوزوی بوده و با تشکیل همایش های تخصصی و حضور عامه ی طلاب به هدف گذاری آنها کمک ویژه میکردم و البته هزاران فعلی که خداوند ان شا الله شما و کادر حوزه را در یاری سربازان حضرت موفق بدارد. ولی به جد به مساله ی معیشت طلاب رسیدگی کنید که این امر آبروی طلاب هست تا شاهد تکدی گری طلاب در اطراف حرم نباشیم. حقیقتا دل حضرت با این صحنه ها می لرزد. خداوند به شما خیر کثیر عطا فرماید

  • ...فکری به حال نظام آموزشی حوزه میکردم.با نظام آموزشی جدید،قطعا و بی تردید طولی نمیکشد که حوزه خاصیت خود را از دست میدهد. چرا فکر کرده ایم تحول یعنی زیاد کردن حجم دروس و کاستن کیفیت تدریس و تحصیل؟؟؟ درنظام جدید،طلبه ی پایه شش،12عنوان کتاب عقاید میخواند اما دریغ از توانایی داشتن در پاسخ به شبهات ابتدایی اعتقادی. چه لزومی در تغییر نظام آموزشی داشت وقتی که میبینیم در نظام قدیم، طلاب با خواندن حادی عشر مشکلترین سوالات را پاسخ میدادند ولی اکنون... دیگر خبری از مباحثات درسی در اکثر قریب به اتفاق حوزه ها نیست.شما را به خدا فکری به حال طلاب کنید. ایشان تمام سرمایه ی عمر خود را برای صرف کردن در راه خدا واهل بیت به حوزه ها می آورند ولی طولی نمیکشد که دلشکسته و پشیمان می شوند. و من الله التوفیق

  • من ۹ سال سابقه تبلیغی دارم ....برای درس خارج اومدم قم ...رفتم برای تشکیل پرونده تبلیغی دفتر تبلیغات....می‌گویند اون ۹ سال هیچ باید از صفر شروع کنی.....حتی بعنوان سابقه ی تبلیغی حسابش نکردن......سوال من از شما بزرگواران این است که آیا سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات دو سازمان مستقل از حوزه و امر تبلیغ هستند...چرا همدیگر رو قبول ندارند....چرا اینقدر طلاب را اذیت می کنید.... من از آقای اعرافی یک خواهش دارم یک سامانه جامع تبلیغی درست بشه....که تمام ارگان ها ونهاد های که برای امر تبلیغ خدمت می‌کنند در یک سامانه تمام کارها و برنامه ها باشه....هر ارگانی برای خودش پرونده تبلیغی تشکیل می‌دهند...و هیچ کدام دیگری را قبول ندارد...

  • اگرمن جای مدیرحوزه های علمیه بودم،مساله روان شناسی ،تحلیل رویکرد آن ،روان شناسی غربی ومعضلات ومشکلات آن وفوایدو جنبه های مثبت آن را به صورت کاملا جدی درحوزه های به مباحثه میگذاشتم علم روان شناسی امروز دانشگاهها کاملا مبنای غربی ومادی داره ومتاسفانه اثرگذاری بسیارشدید به عنوان نمونه بسیارکوچک مساله خودکشی درعلم روان شناسی یک بیماری تلقی میشه وفردی که اقدام به خودکشی میکنه اصلا گناهکارمحسوب نمیشه درصورنی که تعداد بیماران دراین زمینه بسیار کم هست وبیشترآنها افرادی راحت طلب بارآمده اند پروتکلهای مقابله با خودکشی براساس فرهنگ غربی تدوین شده چراحوزه نباید اینقدر قوی باشه که پروتکلها رو حوزه تعیین کنه؟ ازطرف دیگه معمولا روانشناسان غربی در کشور به صورت مخفی ودر سایه ولی بسیارتاثیرگذار براجتماع درحال فعالیت هستند چراحوزه فکری به حال این قضیه نمیکنه؟ حوزه بایدازنظر علم روان شناسی غربی آن قدر اطلاعات داشته باشه که با علم دین وجهان بینی دبنی بتونه برای پیشبرد امردین اقدام کنه وگرنه روان شناسان وجامعه شناسان تلاشگرپرورش یافته علم غربی همچنان پیشتاز تربیت وپرورش نسل امروزی ودیروزی خواهندشد

  • اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم از همان ابتدای ورود یک فرد به حوزه ، یک سیستم استعدادیابی قرار می دادم تا هر کسی پس از طی یک دوره عمومی کوتاه و مختصر ، مطابق استعداد و علاقه اش در رشته مورد علاقه و استعدادش تحصیل کند و زمینه فعالیت و خدمت پس از تحصیلش را نیز سازماندهی میکردم. همچنین در طی دوران تحصیل طلاب ، راهکارهایی برای بهبود وضع معیشت طلاب از جمله سرمایه گذاری های مختلف در دستور کار قرار میدادم تا طلاب با خاطرآسوده به تحصیل بپردازند. همچنین برای ورود به حوزه مثل ارگانهایی همچون سپاه ، شرایط مخصوص به خود قرار میدادم تا هر کسی با هر انگیزه ای بی در و پیکر به حوزه ها وارد نشود و بعضا بعد از چند سال اتلاف وقت خود و اموال بیت المال از حوزه بیرون نرود. همچنین عرصه هایی مثل صدا وسیما و سینما و موسیقی و وسایل ارتباط جمعی را جدی میگرفتم و برای ورود حرفه ای طلاب مستعد به این عرصه ها زمینه را فراهم میکردم. و...... باتشکر

  • سلام علیکم اگر من به جای ایشان بودم برای همه طلاب و خانواده هایشان سهام در بورس قرار می دادم و امکان مدیریت آن را به خودشان می دادم تا شاید کمی از وضعیت بد معیشتی آنها اصلاح می شد آیا بخشی از سهام صنایع کارخانه ها معادن پتروشیمی و... نباید در اختیار حوزه های علمیه و طلاب ضعیف باشد تا کی هر گاه ضربه ای به بدنه اقتصاد ایران وارد می شود ضربه گیر آن طلاب و خانواده مظلوم آنها هستند

  • باسلام من اگر مدیر حوزه بودم 1,برای تامین معیشت طلاب شهریه را حداقل سه برابر میکردم 2طلبه ها را اینقدر سیاست زده بار نمی‌آوردم 3مطالب درسی حوزه را متناسب با سوالات جوانان جامعه منطبق میکرد4اموزش فن خطابه و روضه خوانی را به طلاب حتما آموزش میدادم آموزش کامپیوتر در حد دیپلم کامپیوتر را در حوزه ایجاد میکردم،

  • سلام. میخواستم بگم که چرا حوزه و مرکز خدمات با مسجد مدرسه ها که اکثرشونم بچه های طلبه هستن همکاری نمیکنه. چرا همراه با دغدغه ی پدر مادرها نمیشه که از محیط افتضاح مدارس به مساجد پناه برده اند.چرا پیشرفت بچه ها رو در این محیط های سالم نمیبینید. چرا از فرزندان طلاب ممتاز این مدارس تقدیر نمیکنید؟؟؟ فرزند من کوچیکه و صلاح مار خودش و نمیدونه و از همین بابت از من و حوزه گله کرده و چرا به مسجد مدرسه جایزه ممتازین تعلق نمیگیره. میگه مگه اینجا بهتر نیست مگه محیط اینجا اسلامی تر نیست پس چرا خود حوزه اینجا رو قبول نداره؟؟؟؟ لطفا رسیدگی کنید و مورد توجه قرار بدید. صرف گرفتن هدیه نیست شرکت در همایش ممتازین و توجه بهشون خیلی برای روحیه بچه ها خوبه. وگر نه بیشتر از این هدیه ها برای دور بودن از محیط فاسد مدرسه خرج این بچه ها میشه.

  • با سلام و احترام باید در تمامی حوزه ها به همان مقدار ساعات که برای درس اختصاص داده میشه به همان ساعت باید به اخلاق نظری و عملی و کلاس های فوق برنامه مطابق با شرایط زمانه اختصاص داده بشه بطوری که یک طلبه غیر از طلبگی دو تا ۳ حرفه و مهارت رو یاد بگیره مثل فتوشاب کلیپ سازی طراحی سایت برنامه نویسی مکانیکی کشاورزی و...

  • سلام علیکم بنده اگر مدیر بودم قطعا این سیستم آموزش رو اصلاح میکردم. یکی از اشکالات اساسی حوزه اجبار به حضور در کلاس که بعضا بی فایده هم هستن و امتحان هایی که اصلا ملاک درس خوندن نیستن. می شود کلاس را اختیاری کرد و امتحان را قرص و محکم و درست و حسابی گرفت. بیاید تعارف رو کنار بزاریم و اقرار کنیم وقتی وارد کلاس میشیم چند نفر خوابن و چند نفر سرشون تو گوشیه...من اگه کلاس ها وقتم رو نمیگرفت خیلی بیشتر درس میخوندم و بیشتر حضور اساتیدی که قابل استفاده بودن می رسیدم. حوزه اومده سیستم دانشگاه رو پیاده کنه شده کلاغی که راه رفتن خودش رو هم فراموش کرده. چرا حوزه جدید اینطوری شده؟! و نکته بعد اینکه خواهشا ی فکری بکنید که اون طلبه پایه پنج و شیش یه دیدی از آینده و سطوح عالی حوزه داشته باشه...بدونه چه خبره تا بتونه تصمیم بگیره بین این همه موسسه کجا بره...

  • سال ها قبل دولت پیشنهاد تعیین مقرری یه طلاب رو داده بود که مورد پذیرش حوزه علمیه نبود من اگر جای مدیر بودم با توجه به وضعیت اسفناک اقتصادی طلاب آن پیشنهاد را قبول میکردم

  • سلام خدمت بزرگواران و خدمت گزاران حضرت ولی عصر(عج) اولا بسیار عالی این طرح و خیلی مفید میتونه باشه و دوما مدیرت بنظر بنده باید طوری باشع ک همه جا حسش کنیم حالا مدیر در هر مقطع که باشه باید طوری بشه که ب عنوان یک رفیق از اون نام ببریم و جو حوزه رو شبیه جو دانشگاه و مدیرت اونجا نکنیم طرح ها رو باید با جدیت و رفاقت اجرایی کنیم نه اینکه اجباری و حضور غیابی باید فضای درست بشه که خود طلبه مشتاق بعضی از فعالیت های بیررون حوزه باشه و اماده برای چند سال بعد ک انشالله تلبیغ میخواد کنه در مورد کلاس هام بنظرم یکم باید راحت بگیرن جاهایی ک طلبه کار های طبیغی انجام میده بهتره حضور بخوره بجای اینکه درسش حذف بشه و طلبه نامید از تبلیغ بشه با تشکر از پیشنهاد ایت الله اعرافی و همراهان بابت نظر سنجی ممنون

  • اگر من جای مدیریت محترم بودم ... اولا ما چون قدم گذاشتیم در لباس مقدس روحانیت ک افتخار است . راهمونو مشخص کردیم ب این منظور ک اگه جز عوام بودیم تکلیفمون مشخص بود.راهمون معلوم بود .میرفتیم کارگری میکردیم یا کارای دیگه مثلا دستون باز بود بعد ۱۰ سال خوندن حداقل ی شغلی برامون پیدا میشد و بالاخره خرج و خوراکمونو در میاوردیم. اما اومدیم طلبه شدیم. من اگه جای مدیریت محترم بودم ۲ کار رو انجام میدادم: ۱:شهریه طلبه ها رو بیشتر میکردم .تا سر ماه دوام بیارن و نرن تو کارایی ک در شان روحانیت نیس. ۲:شغلهای زیادی رو مصداقا براشون مشخص میکردیم.ک دستشون باز باشه و تکلیفشون مشخص. با تشکر.

  • اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم مهمترین چیزی که در وستور کار قرار میدادم وضعیت معیشت طلاب بود تا طلاب بدون دغدغه ی فکری به تحصیل بپردازند... خیلی از طلاب جنوب کشور هستند که هنوز برای زندگی خود استقلال مالی ندارند و از پدر و مادر خود کمک میگیرند با اینکه پدر و مادر آنها هم بسیار ضعیف هستند... خیلی از طلاب حتی بخاطر وضعیت مالی خانواده و خودشان تصمیم میگیرند از ادامه ی تحصیل خودداری کنند تا با کارگری به خانواده ی خود رسیدگی کنند و این انصاف نیست که شخصی که باید یک جامعه را اداره کند با درس خواندن از اداره ی خانواده ی خود هم باز بماند...و...

  • با سلام و تشکر از زحمات شما مدریت حوزه های علمیه اگر من جای شما بودم شرایط دست یابی طلاب به مدرک سطح سه و یا حتی چهار را سهل می کردم تا طلابی که دیگر انگیزه ویا توان ادامه تحصیل را ندارند بتوانند براحتی در ارگانهای مختلف خدمت رسانی کند. در این صورت فایده این همه دانش آموخته در حوزه بهتر بروز می کند. ممنون

  • وام مسکن را مختص طلاب برادر قرار نمیدادم

  • سلام علیکم اگر من به جای مدیر محترم حوزه بودم مرکز مدیریت را از نیروهائی که به لحاظ اخلاقی، علمی، کارآمدی و برخورداری از تعهد و وجدان کاری در سطح و طراز مطلوب مرکز نیستند راپالایش می کردم. البته هر چند ممکن است این کار هزینه داشته باشد اما کار ارزشمندی خواهد بود و موجب ارتقاء سطح مرکز در همه جهات می شود.

  • سلام علیکم طرح دیدار آیت الله اعرافی هر ماه با طلاب سراسر کشور

  • اگر من به جای مدیر بودم به معیشت طلاب می پرداختم

  • با سلام اگر من جای مدیر حوزه بودم 1. از اول ورود طلاب توامندسازی طلاب در زمینه های مختلفی که طلاب اشتیاق دارند را به وسیله پرسش از طلاب یا یاد دادن بعضی از رشته های مورد نیاز حوزه علمیه به آنها میکردم که با این کارباعث جلوگیری از خمودی یا از دست رفتن عمر یک طلبه می شدم و قبل از تمام شدن سطح حداقل در یک رشته یا زبان تبحر پیدا کنند و بعد از اتمام سطح حالا به فکر تخصص یا اینکه بگویند الان دیگر من بدرد نمی خورم نباشد 2. قربت مدرک حوزوی (حرفهای تکراری که کسی گوش نمی دهد) الان دقدقه بنده که سطح را تمام کردم و تخصصی هم خواندم تدریس و طرح هجرت هم بودم سابقه اجرایی در حوزه را هم دارم وقتی وارد حوزه های شهرستان می شوم حتی خود حوزه علمیه هم مدرک سطح 3 من را خیلط بها نمی دهد ولی اگر من یک مدرک بی خود از دانشگاه داشتم حتما اان هم در حوزه و هم دانشگاه تحویل می گرفتند. با احترام

  • باسلام وقتتون بخیر...درمورد سفیران هدایت میخواستم بگم چرا مدرکش اعتبار ندارد؟ مدرسه ما از ۶نیم صبح شروع میشود تا ۶ بعداز ظهر ۵سال اینجوری باید تمام کنیم...بعداین دوران ۵سال هم تبلیغ! در اخر اصلا متوجه نشدم چرا مدرک ما اعتبارش مثل بلند مدت نیس! اگر صرفا نخواندن دوتا کتاب هست! خب این کتب هم در چارت درسی گذاشته شود!باتشکر

  • سلام علیکم اقای اعرافی خواهشا پیگیری نمایید دیدار طلاب با مقام معظم رهبری هر ساله به طور منظم برگزار شود همچنین اکنون که کرونا است میتوان جمعی از طلاب به وسیله ویدیو کنفرانس با رهبری دیدار کنند. همچنین خواهشا نظرات مقام معظم رهبری را درباره دروس حوزه کاملا اجرایی نمایید

  • با عرض سلام و ادب محضر مدیر حوزه های علمیه بنده در یکی از مدارس قم مشغول اجرای طرحی هستم که بیشتر جنبه آموزشی _ انگیزشی دارد و واقعا این نکته که طلاب علوم دینی انگیزه نداشته و برای خود هدفشناسی نمی کنند را بسیار ضرر آفرین میبینم. کسانی که وارد حوزه علمیه میشوند اگر با دوستان خود ارتباط داشته باشند میبینند که آنها در دانشگاه به یک بازدهی علمی رسیده اند در حالی که حوزه علمیه تا ۱۰ سال مسیر مقدمات را به شما نشان می دهد و این نکته بسیار بی انگیزگی و سرد شدن ایشان را فراهم می کند. بنده میدانم که چنین بی انگیزگی عقلائی نیست اما به نظرم می توان با برگزاری کلاس های جنبی در مدارس از این لطمه کاست. به نظر بنده کلاس هایی هم چون تاریخ علوم حوزوی . کتابشناسی کتب درسی و غیر درسی . علومی که در قدیم معدن آن حوزه علماء دینی بوده و الان هر چه بگردی استادی که آزاد به تو تدریس کند را پیدا نمی کنی مانند علم قرائات . ریاضی . هیئت و... به نظر بنده موسسات به تدریج لطمه سنگینی به حیث دین شناسی حوزه وارد می کنند زیرا اساتید کارکشته را جذب کرده و برای کسی که می خواهد برنامه شخصی داشته باشد و در همه علوم مربوطه تحصیل کند و در نتیجه با نگاه همه جانبه به حوزه دین نگاه بیاندازد راهی باز نخواهد ماند. دکتر شریعتی که خود مخالف روحانیت بود از دانشگاه ها خواست تا مانند حوزه فضای آزادی برای شاگردان فراهم کنند تا در انتخاب استاد مختار باشند ولی موسسات حوزوی این امر مهم را نابود کرده اند. بنده با اصل وجود موسسات مخالف نیستم بلکه عرضم این است که لا اقل هر استادی که در موسسه ای تدریس می کند برای رضای خدا به صورت آزاد هم آن درس را بگوید تا مستعدین دیگر هم بتوانند در آن شرکت کنند. بنده از این اطلاع دارم که مدیریت حوزه علمیه چقدر چالش بر انگیز است و هر کاری که قصد انجامش را داشته باشی واویلایی از گوشه آن بلند خواهد شد اما به خاطر رضای خدا گوشه ای از فضای حوزه را برای کسانی که می خواهند تلاش علمای قدیم را داشته باشند و در مسیر آنها حرکت کنند و از هر چشمه ای از علوم دینی جرعه ای بنوشند فراهم کنید. بنده بسیاری از کلاس هایی که شرکت نکردم را امتحان داده و نمره ۲۰ در آن به دست آوردم. واقعا چنین نظام آموزشی میتواند ملاک ارزیابی و نخبه شناسی باشد. از تصدیع اوقات جنابعالی واقعا شرمگینم اما این دل یک سر دارد وهزار سودا

  • اگر من جای مدیر حوزه بودم منشور روحانیت امام و همچنین سخنان امام ره و فرمایشات مقام معظم رهبری را و انتظارات معظم له از حوزه و روحانیت را بصورت دقیق به مرحله ی عمل در می آوردم و تیمی و شورایی را تشکیل می دادم تا نحوه ی عملکرد را بررسی کرده ونظارت هم صورت گیرد که چقدر موفق به عمل بوده و کجاها ضعف وجود دارد که بصورت جدی پیگیر وعمل به دستورات امام و رهبری بشود.

  • سلام اگه من جای آیت ا..اعرافی بودم حوزه ها را از دست ... نجات میدادم

  • آقای اعرافی سلام علیکم، حضور چند ساله حضرتعالی در حوزه علمیه علی رغم توهمات ما مبنی بر تغییرات قابل مشاهده در حوزه آموزش ، ترویج و سازمان دهی قانونمند عطف به آیه شریفه لم یکن شیئا مذکورا بود چرا که بنده جز تنزل کیفیت ها و سردرگمی چیزی ندیدم ،اگر من جای شما بودم یا سعی در یک رای کردن و جلب اعتماد عمومی نظام حوزه با برنامه ریزی صحیح منطقی علمی و حذف عناصر مفت خور می کردم یا بیشتر از این خودم را مدیون خون شهدای اسلام نمی نمی نمودم .البته از حوزه علمیه واتیکانی انتظار نمی رود که اشخاص مدیر بر سر کار بنشاند اما شما را به سخنرانی امام موسی صدر در جمع علما و طلاب قم ارجاع میدهم شاید که فایده داشته باشد

  • سلام علیکم اگر من جای ایشان بودم.کرامت بخشی اساتید نسبت به طلاب را در بخش امتحانات شفاهی و بخش دفاعیات و پایانامه نویسی سطوح حوزه در دستور کار قرار می دادم. اگر جای ایشان بودم به میان طلاب می امدم و فاصله ایجاد شده بین طلاب جوان و نخبه و فعال با سیستم طلاب مسن حل می کردم.چرا که آسیب های جای دارد. اگر من جای ایشان بودم طرحی را تبلیغی یا علمی و مباحثه ای درشهرک های طلاب و هزاره ها برای ارتباط طلاب و درس و بحث در مجتمع ها راه اندازی می کردم. اگر من جای ایشان بودم به جای راه اندازی مؤسسات زبان خارجی الفت و ارتباط کامل بین طلاب ایرانی و خارجی برقرار می کردم تا هم با فرهنگ غرب و معصلات کشورهای دیگر اشنا شوم و هم زبان را محاوره ای می اموختم. اگر من جای ایشان بودم زمینه انتخاب موضوعات پایان نامه مانند یک همیار پایان نامه نویس دنبال می کردم و کتابخانه تخصصی مجازی برای انها راه اندازی می کردم.و در صورت امکان فضایی را در نظر می گرفتم تا در کوتاه ترین زمان و اسان ترین زمان به مدارک علمی برسند چرا که نیروهای مذهبی و مومن معمولا به دلیل مشغلیات ذهنی و دینی و دغدغه های مختلف کمتر به این اگر و بحث دریافت مدرک توجه دارند و همین امر مناصب مختلف کشور را با مشکل مواجهه کرده است. و نیز نیروهای مومن را از خدمت دور کرده است. اگر من جای ایشان بودم حضور روحانیون را برای مطالبه گری های جامعه جای می گرفتم چون همه امید انها به ماست تا حرکتی کنیم. و...ببخشید مطلب زیاد و فکر نمی کنم بیشتر وقت به بنده برسه التماس دعا وفق کم الله و من الله توفیق.

  • تبریک

  • اگر من به جای مدیر حوزه های علمیه بودم این ایام تمام دغدعه ام را برای معیشت طلاب میگذاشتم که همه چیز گران شده از اجاره مسکن گرفته تا خوراک و پوشاک و مرغ و تخم مرغ اما شهریه که تنها منبع معیشت طلاب است هر ماه به دلایل مختلفی قطع میشود دیروز هم با افتخار ۵۰تا کانال فضا مجازی در رابطه با حوزه ثبت کردن که مرکز خدمت واریز کرد....چقدر؟؟؟ ۴۰تا ۷۰ تومن.... این یعنی تحقیر کردن طلبه

  • با سلام اگر بنده به جای حاج آقای اعرافی بودم و اینهمه مشغله داشتم حاضر نمی شدم مسئولیت حوزه را قبول کنم .

  • سلام ۱.کاربردی کردن دروس ۲.طراحی سیستمی که در آن هر طلبه از روز اولی که وارد میشود معلوم باشد که کجا رفته چه کار کرده چه خدماتی داشته چه استعداد هایی دارد چه هنرهایی دارد و اینکه جامعه چه نیازی دارد و سپس تعینا او را بر سر همان کار گماردن ۳.از بین بردن شرائط حاضر حاکم بر دروس آزاد که اصلا هیمنه و جو علمی و تخصصی ندارد مثلا هر لحظه مردم کوچه و خیابان میآیند در درس اشکال میگیرند وقت استاد را میگیرند و به نظر من با توجه به اینکه دروس آزاد و خارج از سطح بالایی از علمیت برخوردار هستند باید در قد و قواره دانشگاه های بزرگ جهان نه ایران شناخته و مطرح بشوند ۴.ایجاد اعتبار علمی برای طلاب از طریق سپردن رسمی کهرهای علمی اجتماعی به ایشان و بعد به نمایش گذاشتن دستاوردهای ایشان تا مردم بدانند سطح علمی حوزه چه مشکلی از مشکلات جامعه را دارد حل میکند ۵.طراحی نهاد های نظارتی از حیث محتوا و سبک های اجرایی برای رصد کانون ها و مساجد(فعال فرهنگی و غیر فعال) و گروه های تبلیغی و .... و طراحی استاندارد ها و دقت در تطتبق تلاشها و میزان موفقیت های گروه های تبلیغی در هدایت جامعه ۶.تبیین عرصه های خدماتی حوزه مثلا منبر،استادی دانشگاه،استادی حوزه،تاسیس مدرسه علمیه و ... و طراحی استاندارد برای هریک و قرار دادن انسان های برجسته عالم و جوان و خلاق براین مسئولیت ها و اطلاع رسانی به مردم و علی الخصوص طلاب ۷.ترسیم جذابیت ها و زوای پنهان و زیبا حوزه برای مردم یعنی تشکیل یک کارگروه فنی و حرفه ای و تخصصی تبلیغاتی ۸. تبیین مبانی نظام در صدا و سیما به صورت رسمی و جذاب نه خشک و بی روح و خسته کننده و یک طلبه پیر و ضعیف ۹.نمایش خروجی های حوزه در عرصه های اقتصادی سیاسی قضایی فرهنگی و برنامه ریزی برای همه اینها ۱۰.اصلاح قوانین اداری خود حوزه و اصلاح کارمندان که بسیار در اذیت شدن و خسته شدن و ناامید شدن طلاب موثر اند ۱۱.ایجاد یک میز خدمت که ارتباط مستقیم با مدیریت دارد در تمام نهادهای مرتبط با حوزه تا از یکه تازی برخی افراد جلوگیری بشود ۱۲.معطل نکردن طلاب و بازکردن دست طلاب در برنامه ریزی تحصیلی ۱۳. ایجاد نهاد های مشاوره ای دقیق در مدارس برای هدایت طلاب زیرا خیلی طلاب در برنامه حوزه دچار بحران شخصیت میشوند و ....

  • اگرمن جای مدیر حوزه ها بودم حتما شخصا به تک تک حوزه ها میرفتم و از طلبه هایی نمره و درس ضعیفی دارن اخلاق و رفتار مدیرانشان را باان ها میپرسیدم تا هیچ پارتی بازی صورت نگیرد طلبه ای که درس قوی ای دارد کسی بهش نمیگوید بالا چشمت ابروست هر چی میکشیم از پارتی بازی مدیر و معاون مدرسست.... حق مارا ضایع میکنند که هیچ دست ماراهم پس میزنند . گزارش کار رو به مرکز استان بدهیم زیر اب مارو به مدرسه میزنن امان از تضیع حق طلبه ها من ازان ها نمیگذرم⁦⁩ دست مارو بگیرید حاج اقا. پایه پنجم...

  • سلام علیکم اگر من جای مدیر حوزه بودم به غیر از دارالشفاسایر ساختمان های اداری مو ازی مثل جمکران وبلوارامین و... را تعطیل می کردم چون جز پیچیده‌ترشدن وسرگردانی برای طلبه چیزی عایدشان نمی شود

  • با سلام. اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم در بخش آموزش: در نحوه چینش دروس حوزه تجدید نظر میکردم. به عنوان مثال فلسفه ای که مثل منطق جز دروس پایه ای برای فهم و تفکر بهتر است را در پایه های پایین تر قرار میدادم چون فاصله چند ساله بین منطق در پایه ۲ و فلسفه در پایه ۷ منطقی نیست. دروس حوزه را از صرف علمی و نظری بودن به عملی و کاربردی تبدیل میکردم. مثلا همانطور که در پایه اول تجزیه و ترکیب را به صورت عملی و با آیات قرآن کار میکنیم در تمام دروس حوزه باید این کار انجام شود به خصوص اصول فقه که طلاب، قبل از درس خارج ۴ دوره اصول فقه میخوانند اما به درس خارج که می رسند خیلی چیزها را نمی دانند چون به صورت عملی کار نکردند تا برایشان ملکه شود. دروسی مثل رجال و درایه و تفسیر را به عنوان درس اصلی مطرح میکردم. تمام دروس حوزه را در تمام پایه ها جریان میدادم. مثلا چرا باید بعد از ۱۰ سال تازه به فکر رجال و درایه باشیم آن هم به صورت بسیار ناقص و با تلخیص و نمونه سوال و جزوه. چرا دروسی مثل رجال و درایه را از همان پایه های ۴ و ۵ در کنار فقه آرام آرام نخوانیم؟ به جای ۳ سال ادبیات خواندن ۱۰ سال ادبیات بخوانیم تا بعد از ۱۰ سال در خواند چند خط کفایه مشکل نداشته باشیم. طرح بنده این است که تمام دروس حوزه در تمام ۱۰ سال حوزه به نحو درست و منطقی پخش شود. علوم غیر از فقه و اصول را وارد حوزه میکردم. علومی مثل نجوم و طب و امثالها را که واقعا به درد انسان میخورد وارد حوزه میکردم. البته نه به صورت تخصصی بلکه حداقل به نحو آشنایی با این علوم. سنت اجازه اجتهاد از مراجع تقلید را احیا میکردم. اینکه عده ای خودشان، خودشان را مجتهد بی نیاز از تقلید میدانند آفت بزرگی است.

  • با عرض سلام و تشکر بابت این اتفاق مبارک. اگر به جای مدیر حوزه بودم: ۱- اخلاق را در حوزه‌های علمیه احیاء می‌کردم که منشا خیلی از مشکلات حوزه کم رنگ شدن اخلاق است. البته نمیدانم اساتید اخلاق مهذب و صاحب نفسی وجود دارد یا نه؟ ۲- اصراری بر پذیرش طلبه با تعداد زیاد نمی‌کردم و بیشتر توان حوزه را صرف ساماندهی طلاب موجود می‌کردم. چه بسا طلاب فاضل و متدینی هستند که بالاترین مدارج حوزه را هم طی کرده‌اند و الان بیکار هستند و هیچ زمینه‌ای برای فعالیت فرهنگی یا تدریس یا‌... ندارند. ۳- مدارس علمیه خرد که فراوان در کوچه پس کوچه‌های قم وجود دارد را جمع می‌کردم تا همه را در یک جا تجمیع و ساماندهی کنم. این مدارس آفات زیادی دارند. به عنوان نمونه آنها غالبا در محله‌های مسکونی هستند و رفت و آمد و سر صدای مدرسه و طلاب موجب آزار و اذیت همسایگان می‌شود. مثلاً در خیابان هفتم تیر- کوچه ۴ ، مدرسه‌ی حجت بن الحسن(ارواحنا فداه) وجود دارد که منزل ما هم (متاسفانه) در همسایگی آنهاست. متاسفانه در سه- چهار سال اخیر کارمندانی به این مدرسه آمده اند که بسیار همسایگان را اذیت می‌کنند. به طوری که هر کدام با یک ماشین می‌آیند و همه هم اصرار دارند که ماشین خود را جلوی در حوزه پارک کنند و همه‌ی کوچه را ملک خود می‌دانند و جلوی در منزل و پارکینگ همسایگان پارک می کنند و راه آنها را مسدود می‌کنند. بنده که یک طلبه‌ی معمم ۹ سال درس خارج خوان هستم، بارها و بارها به آنها تذکر داده ام و بارها هم با آنها دعوا و درگیری لفظی داشته ام و در نهایت آنها را حواله‌ی به حسابرسی قیامت داده‌ام. اما گویی آنها هیچ اعتقادی به قیامت هم ندارند! با دیگر همسایگان هم نزاع داشته‌اند که حتی یک بار یکی از همسایگان با ایشان به شدت دست به یقه شدند و... خلاصه که این اعمال تمام رشته‌های حوزه را پنبه می کند و همسایگان را نه تنها از حوزه، که از دین بیزار می‌کند. کما اینکه این حوزه مضحکه‌ی همسایگان شده است. توجه به نکات جزء ضروریات مدیریت حوزه است تا از دافعه‌ی حوزه جلوگیری کند. از شما بابت وقت گذاشتن برای این کار مفید و پر بازده سپاسگزارم. موفق باشید

  • توی گزارشات آقای اعرافی خیلی از تحول و نو آوری شنیدیم ولی بعضی بخش های حوزه چندان تکانی نخورده، چرا؟ گیر چیه که نه رشته های جدید عملی شده، نه شیوه های نو آموزشی آمده، نه در مسیر بازآفرینی هویت طلبگی برای ایران و دنیای معاصر اتفاقی افتاده؟ بحث معیشت رو اصلا نمی گم چون خیلی امیدی بهش نیست. فقط کافیه نرخ تورم ۶ سال گذشته با نرخ رشد شهریه مقایسه بشه. شاید ما اشتباه می کردیم که باور داشتیم طلبه نباید دنبال کار بده و باید مجتهد بشه و درس بخونه. آخه با روزی دو درس خارج، مباحثه، مطالعه و یک تدریس مگه میشه دنبال کاری هم رفت.... اگر لازمه ما طلبه ها کمکی بکنیم در خدمتیم

  • آقای اعرافی لطف کنند به مراکز استان ها و حتی حوزه های کوچک شهرستان ها بدون تشریفات و بی خبر بازدید نمایند تا متوجه شوند اوضاع چگونه است.. با ماشین و تشریفات این ور و اون ور رفتن کاری رو حل نمی کنه.

  • سلام علیکم و رحمه الله اگر من جای شما بودم درس های روزانرو از ۴ درس به ۲ درس کاهش میدادم تا کیفیت درس ها افزایش یابد و فشار روزانه کمتر شود تا میزان یادگیری و بازدهی درس بیشتر شود به مبحث ارتقایی توجه بیشتری میکردم و مدارس را ملتزم میکردم اگر شخصی یا گروهی از طلاب احساس میکنند که میتوانند با سرعت بیشتری پیش روند ، پیش روند تا زودتر به ثمر برسند تا استعداد و هوششان تلف نشود شب خوابی در حجره ها را بسیار محدود میکردم و اگر ۵ شب در هفته است آنرا به دو شب کاهش میدادم چون از منظر روانشناسی این عمل عمل صحیحی نیست و بسیار مفاسد روانی و عملی درپی دارد برای این اوضاع مالی خراب طلاب که در اوضاع خوبی به سر نمیبرند چاره ای می اندیشیدم و با مسئولین صحبت میکردم دروس اضافه که هیچ ثمری جز اتلاف وقت ندارند را حذف میکردم، سه سال ادبیات که به راحتی میشود در یک سال و نیم و دوسال به طور صحیح خوانده شود به دوسال یا یک سال و نیم کاهش میدادم به جای سه کتاب مجمل و مفصل ادبیاتی ، دو کتاب قرار میدادم ، فقه و اصول را تحولی در کتاب هایش ایجاد میکردم اگر امکانش بود مانند دبیرستان یا دانشگاه از یک پایه ای به بعد رشته بندی ایجاد میکردم و برای شخصی که به کلام بیشتر علاقه مند است میزان دروس فقه و اصول را کم و کلام اضافه مینمودم و بالعکس خلاصه مطلب زیاد است ان‌شاءالله روزی رسد حوزه های علمیه از این نظام فکری سنتی که برا صد ها سال پیش است به سمت تحول پیش رود و طبق نیاز جامعه پیش رود تا جوری طلبه تربیت کند که بتواند به جامعه خدمت کند و دین را به من برساند نه اینکه طلابی کوته بین و کوته فکر تربیت کند (که شش سال از عمرش را به گوشه ای خارج از جامعه و در محیطی محدود از پایه ۱ تا ۶ بگذراند و چیزی از نیاز جامعه اش و سطح مردم متوجه نشود) که روز به روز نگاه مردم به طلاب بدتر شود ان‌شاءالله سلامت و پیروز باشید یاعلی

  • اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم، واقعا فکر نه بلکه کاری برای معیشت طلاب انجام می‌دادم، تا بلکه طلاب از زیر خط فقر خارج، و حداقل اوضاع معیشتشان با این خط منحوس برابر گردد.

  • علی مددی: سلام علیکم اگر من جای ایشان بودم با طلابی که رعایت مسایل ذی طلبگی را در جامعه ندارند برخورد می کردم. اگر جای ایشان بودم جهادی جهاد گونه برای رسیدن محصولات سالم و اسلامی و ارزان به دست مردم طراحی می کردم اگر جای ایشان بودم طلابی که در مهدیه هستند و خانه دارند را بیرون می کردم اگر جای ایشان بودم با سازو و کاری نظارتی بر شهرداری ها و مسئولان شهری داشتم. اگر جای ایشان بودم نهضت هر مجتمع یک کتابخانه الکترونیکی و پایگاه تحقیقی و علمی را راه اندازی می کردم. با استفاده از نرم افزار های و کتاب ها. اگر جای ایشان بودم هر مجتمع یک قرارگاهی را برای مبارزه با فساد و فقر و فضای مجازی که فقر در جامعه در حال ترند شدن است به راه می انداختم. و..التماس دعا وفق کم الله

  • سلام علیکم با عرض ادب و احترام در دو سه سال گذشته شاهد بی میلی شدید نوجوانان به تحصیل در حوزه های علمیه بودیم بی شک یکی از عوامل مشکلات شدید معیشتی طلاب است ولی صرف نظر از این‌موضوع آینده شغلی مبهم مهمترین عامل این موضوع است تا کنون چه چاره ای اندیشیده شده است تا این مشکل مرتفع شود

  • اگر من جای مدیر حوزه علمیه بودم هر سال یه آزمون صرف و نحو و احکام از روحانیون میگرفتم و فقط قبولشدگان میتونستن در لباس باقی بمونن

  • از نظر محتوایی به نظر بنده بهترین ومهمترین نیاز حوزه ها تخصصی کردن محتوای ان می باشد هر طلبه در رشته ای مخصوص ادامه تحصیل بدهند از جهت ساختاری تقویت ساختاری حوزه اعم از اداری و اجرایی و اموزشی و تهذیبی و پژوهشی جذب و گزینش مناسب و داشتن امنیت شغلی کادر و اساتید و مزایایه استخدامی شبه دولتی تجدید نظر راجع به پشتیبان مال حوزه ها حضرت اقا وقتی می فرماید حوزه دست راست نظام است چرا وقتی به بحث مالی میرسید از نظام غریبه میشود در حوزه وقتی بحث پول میشود طوری نگاهت میکنند که انگار خودشان نه خانه دارند نه بچه دارند نه خرج و مخارج زندگی دارند و نه اصلا در دنیا زندگی میکنند خیال میکنند طلبه فقیر یعنی اوج پیشرفت حوزه جوانانی را میشناسم که مقابل تمامی حرف ها و حدیث ها حوزه امدن ایستادند ولی با این وضعیت مالی حاکم در حوزه صبرشان تمام شده اگر بنده مدیر حوزه ها بودم چنان عزتی به حوزه و روحانیت میدادم هم از جهت علمی و هم از جهت عزت نفس و هم هم از جهت جایگاه اجتماعی که باهوشترین و مستعد ترین جوانان برای ورود به حوزه دست از پا نمیشناختند دیگر ان زمان گذشته که با خواندن دروس مستحلک و بروز نشده طلبه را با دست خود از بطن جامعه دور کنیم و با ایجاد مباحث دیگر حصاری دور طلبه بکشیم که حتی در خانواده خود هم غریب باشد ومن الله التوفیق

  • سلام ،خدا قوت بهتر است مثل حوزه های قدیم دروس هیات ونجوم و فلسفه و عرفان و علوم غریبه تدریس شود ،و انسان کامل تربیت شود نه انبان الفاظ ولغت

  • باسلام خدمت حضرتعالی با توجه به اینکه حضرتعالی در جریان بی انگیزه بودن عده ای از طلاب نسبت به تحصیل دروس متدوال در حوزه های علمیه هستید ، به نظر میرسد تفاوت دروس پایه و سطح حوزه با نیازهای روزمره اجتماع سبب این اتفاق ناخوشایند گردیده که طلبه احساس کند بیهوده درس میخواند ( اگرچه بعدها به اشتباهش پی خواهد برد) اما بنده به عنوان استاد سطح ۳ پیشنهاد میدهم در ایام تابستان دروس مورد نیاز طلاب در مواجهه با عموم مردم من جمله ؛ روش سخنرانی ، فن رثاء ، تفسیر و شیوه بیان ان، روانشناسی ، جامعه شناسی ، کلام جدید و ... را به صورت جدی و الزامی در مدارس پیگیری نمایید تا طلبه با تمام وجود نیاز مردم به طلاب را درک و در ادامه مسیر خود ثابت قدم گردد. با تشکر موفق باشید

  • سلام اگر بنده بودم حتما در اولین قدم باید فکری به حال نگرش مسولین حوزه و مراکز استانی میکردم اگر نگرش تربیتی باشد نه پادگانی اونوقت طلبه عاشقانه حرف میپذیرد عاشقانه سر کلاس حضور پیدا میکند و عاشقانه خودش رو عین استاد و مسئول حوزه میکنه مشکل ما مشکل حضور غیاب و حذف درس و صرفا این نحو و ان نحو برگزاری کلاس..... نیست مشکل طلاب نداشتن راه روشن و نداشتن یک بینش روشن از اینکه چرا طلبه شده اند و این بینش و روش رو باید بصورت عملی از اساتید بیاموزند متاسفانه سیستم مرکز مدیریت سیستم فشل و بی انگیزه میباشد که اصلا نمیداند تربیت چطور است و با صرف گرفتن موبایل و ساعت ورود و خروج و بحث اجباری و مطالعه اجباری و..... بوالله این طور شما نمیتوانید مربی اخلاق و مربی دین تربیت کنید ببینید اگر رهبری عزیز ما و امثال این بزرگان بزرگ شدن و مربی بخاطر تربیت عملی که از منش و رفتار استاد گرفته اند بزرگ شدن نه اجبار به.... اقای اعرافی الان مراکز استان ها این جور طلبه ها رو که این گاه رو دارند و دست بسینه نیستند و دارای تفکر از عرصه کار دور میندازن راه معلومه و هزاران بار گفته شده بعضی مدیران مراکز و مداراس شما 20 سال مدیر هستند اگر کاری میتوانستند بکنند تا الان میکردنند بیایید زمینه بدست گرفتن کار توسط افراد دارای فکر و انگیزه را فراهم کنید اخلاق و تحصیل جزء با تربیت عملی و الگو گیری از استاد فراهم نمیشود الان عمل و حرف مسئولین و مدیران و اساتید متضاد است کسی که در معاشرت با مردم در حسد در غیبت در.... هوای نفس از طلبه جلو تر است چطور میتواند طلبه تربیت کند بیایید 1 روز وقت بزارید تا همه اینها رو حضوری برای شما اثبات کنم

  • اگر من جای وزین ایشان بودم، ابتدا شرط تلبس برای مدارک سطح 3و 4 حوزه را بر میداشتم، سپس تحول حوزه که مورد نظر مقام عظمای ولایت هست را به جد و بدون توجه به مخالفت علمای سنتی و یا متحجر و عدم تحول خواه انجام میدادم و سپس نسبت به جدا کردن راه اجتهاد از راه تحصیل عمومی حوزه جدا میکردم و شهریه اصلی را فقط مختص به کسانی میردم که میخواهند راه اجتهاد و تبلیغ را پیش بروند، حاج آقای عزیز در این وانفسای فرهنگی و وفور مراکز مدرک دهی، کسانی هستند که میخواهند درس حوزه بخوانند مدرک حوزه بگیرند و متبرک به این علوم و این منهج شوند اما نمیخواهند مجتهد شوند ملبس شوند و یا مبلغ شده و کار اخوندی انجام دهند، چرا راه این افراد را هموار نمیفرمایید تا ورود به حوزه بیشتر و خروجی عمومی حوزه نیز راحتتر و بیشتر شود؟؟؟

  • باسلام بارها مطالب از طرق مختلف در مورد نابسامانی حوزه های علمیه کشور و مدیریت آن بحث شده و فایده ای بغیر از تلف کردن وقت نمی باشد چون حوزه های علمیه سلیقه ای مدیریت می شود . و عده ای طبق سلایق خود عمل می کنن به همین مقدار که بعداز ۴۰ سال متوجه شدید از عموم طلاب بپرسید واقعا قدم بجلوی خوبی است. با تشکر

  • شهریه طلاب رو زیاد کنید

  • من جای مدیران حوزه بودم این همه سخت گیری نمیکردم و حقوق ناچیز طلبه ها را قطع نمیکردم به هر دلیلی من همسر یکی از طلبه ها هستم که در دورانی که همسرم حوزه میرفتند بسیار از لحاظ مالی و اجاره بها تحت فشار بودیم و استاد حوزه باعث قطع حقوق هم شد و این باعث سد بدلیل ما از حوزه فاصله بگیریم و باعث تاسف من شد بعد چند سال اقا استاده زنگ زده حلالیت خواسته چه فایده بر عمر رفته و زمان که نامرد هس

  • جناب آیت الله اعرافی دامت توفیقاته مدیر محترم حوزه های علمیه با سلام و احترام یک سوال در جامعه وجود دارد؟ القاب یا عناوین حوزوی را چه کسی به روحانیون می دهد؟متاسفانه باید بگوییم که در اکثر موارد عناوین حوزوی توسط مردم یا رسانه ها به افراد روحانی اطلاق می شود. این روش نامناسب و غیرعلمی است و دخالت افراد غیر ذی صلاح در شئون مدیریت حوزه است. در سیره علمای سلف اینچنین بوده که بزرگان حوزه بر اساس صلاحیت های روحانیون به آن ها القاب و عناوینی را اطلاق می کردند که در میزان تاثیرگذاری روحانیون در جامعه بسیار موثر بوده است. در حال حاضر غالبا در جامعه نگاه یکسانی به همه روحانیون از جهات علمی وجود دارد در صورتی که در واقعیت تفاوت های اساسی وجود دارد. لذا مقتضی مدیریت حوزه های علمیه در موضوع به شکل جدی ورود کند و روحانیون محترم را بر اساس صلاحیت های علمی و تبلیغی و ... رتبه بندی و درجه بندی نماید. مشابه این موضوع در رتبه بندی نظامیان و اخیرا معلمان وجود دارد. درست است که حوزه مدرک علمی حوزوی در چهار سطح اعطا می کند؛ اما این کافی و گویا نیست. به نظر بنده لازم است برای هر مدرک تحصیلی حوزوی عنوان حوزوی مستقلی در نظر گرفته شود به طوری که روحانیون هر استان در هنگام دریافت مدرک علمی خود، عنوان حوزوی خود را نیز در مراسمی از عالیترین مقامات حوزه علمیه استان دریافت کنند. به عنوان مثال: سطح یک: امین الاسلام سطح دو: ثقةالاسلام سطح سه: حجةالاسلام سطح چهار: آیت الله مراجع تقلید: آیت الله العظمی با تشکر و دعای خیر

  • روحانیت رو از سیاست جدا میکردم کار روحانیون تبلیغ اسلام وراهنمایی مردم هست نه گرداندن مملکت ،واقعا با این تورم وفشار زیاد به ملت همه از دین واسلام وخدا گریزان شدن اندکی تامل....

  • باسلام اگرمن بجای مدیربودم اینهمه مسولیت قبول نمیکردم تابه مشکلات حوزه ها وطلاب بیشتررسیدگی می کردم وبیشتروقت ملاقات به طلاب ومتقاضیان میدادم وبه استان هاوشهرستانها مسافرت میکردم وبه درددل طلاب بیشترگوش می کردم ووووووووو

  • سلام اگر جای مدیر حوزه هابودم طلاب را از اینکه مستقیم از مردم پول بگیرند منع میکردم و مردم را توجیه میکردم که کمک به تفقه و اجتهاد وظیفه همگان است و اگر وظیفه خود میدانید پول را به دست امام جمعه هر استان برسانید و امام جمعه آن را بین طلاب مبلغ مدیریت فرماید و حتی طلاب از آموزش و پرورش هم اجرتی دریافت نکنند

  • مدیر شهرک مهدیه طلاب رو عوض میکردم

  • محدودیت سنی و عدم شرایط برای افراد شاغل یک مصیبت است ..واقعا .باید راه برای تحصیل علوم دینی در هر سنی و هر شرایطی فراهم باشه ....من عاشق حوزه بودم ولی بخاطر یک ماه و ۲۰ روز از حضوری محروم شدم .در غیر حضوری تحصیل کردم ..کارمند علوم پزشکیم هر سال منتظر ثبت نام حوزه ام اما بخاطر معدل که ۱۶ بود و ۱۷ نشد محروم میشم از ادامه حوزه ...یا شوهرم کارمند مخابراته ...خیییلی پیگیری کردیم برا ورود به حوزه اما شرایط سن بهشون نخورد ...پیشنهاد میدم برای افرادی که شاغلند و تمایل به این مسیر دارند که بین همکاران من کم نیستند .شرایط تحصیل در آخر هفته ها و یا بعضی محدودیتهای سنی و معدل برداشته بشه .برای آقایون هم چون امرار معاش مهم است شرایط تحصیل در آخر هفته فراهم بشه ....استاد جهانگیرخان قشقایی از کی درس خواندند.وخیلی از بزرگان ....علوم دینی مثل فیزیک نیست مثل ریاضی نیست در هر سنی باید شرایط وارد افراد به مطالعه این علوم فراهم بشه

  • سلام به تک تک فرمایشات امام خامنه ای در خصوص حوزه عمل میکردم طلاب عالم کامل تربیت میکردم نه سکولار به مباحث سیاسی وفرهنگی ورود میکردم فعال میبودم نه منفعل رهبری رو در اداره انقلاب جهانیمون یاری میکردم به بانگهای ربوی میپرداختم تمام کوتاهیهای گذشته حوزه رو جبران میکردم

  • «درحیرتم آیا زچه رومدرسه کردند جایی که درآن میکده بنیادتوان کرد! »نقل است که جناب ملااحمدنراقی پس ازرویت مدرسه ای که خودساخته بود این شعرراسرودد. شاید اگر جای شمابودم تلاش می کردم به جای اینکه عملا به طلبه وحوزه تلقین کنم که توهمه چیز هستی وبقیه هیچ به اومی آموختم که توهیچ نیستی واینکه «آلعلماء باقون»ویژه «انمایخشی الله من عباده العلما» است نه طلبه متعارف، به طلبه می آموختم که ارزش تو به درک وشهود هیچ چیز بودن است ونه همه چیزبودن !وخلاصه بجای تقویت خودخواهی خداخواهی-نه بشکل ظاهری امروز- می آموختم وبه طلبه همان هشدارامام رامی دادم که خدانکند طلبه قبل ازتهذیب کاره ای بشود(نقل به معنا)طلبه امروز می آیدمدرک بگیرد ،قاضی بشود، خیلی بانظربالا بجای راجع الی الله مرجع خلق گردداین جو کجایش خدایی است؟ مریدپیرمغانم زمن مرنج ای شیخ چراکه وعده توکردی واوبجاآورد این نوشته ازطلبه ای درسن60سالگی است که سال 50 واردحوزه شده ودرجماعت 20-30 نفرانقلابی ازاین شهر به آنشهر رفته همانهایی که رادیوی شاه می گفت «مشتی بی وطن» ودوران جنگ ،جبهه جنوب و غرب راتبلیغ نموده و امروز بایک سبد خالی -که حوزه نه به او خداداده ونه خرما- سن پیری را می گذراند آمدیم حوزه به ماگفتیداول العلم معرفه الجبار وبعدا گفتیدضرب.... ومانه دیگر «معرفه الجبار»دیدیم و نه «تفویض الامرالیه» شمارابه خدا بس کنیم وحداقل همانند قبل ازانقلاب کمی خدارا هم دخالت دهیم

  • باسلام و احترام. اقای اعرافی فرد با فراست و دارای علم و تقوا هستند و این موجب زینت حوزه است ، ما از چنین فرد توقع داریم در وهله اول وضع معیشت طلاب را رسیدگی کنند که طلبه با ذهنی ارام و مطمئن به مسایل علمی و معنوی خود بپردازد

  • در مرحله دوم دروس حوزه را هوشمند و هدف مند مطابق نیاز جامعه اصلاح شود و طلاب بعد از اتمام سطوح در کشور و مناصب حکومت جایگاه شغلی و علمی پیدا کنند تا بتوانند ذینفع باشند

  • شناسایی و احیای موقوفات و استفاده از ظرفیت موقوفات

  • هوالکریم باعرض سلام و ادب واحترام. بفرمایید چرا کسانی که میخوان سطح ۴ دفاع کنند گاهی بخاطر نیم نمره یا یک نمره کسری معدل از مصاحبه های خارج باید صبر کنه با مدام بره و نوبت بگیره و امتحان بده خواهشا مشکل این معدل رو حل بفرمایید چرا ۱۴ باید باشه چرا همون ۱۲ قبولی نباشه تا سریع بره برای دفاع سطح ۴خودش خواهشا کمکی بفرمایید قانون عوض بشه قانون درستی مصوب شود ارادتمند

  • اجرای منویات امام ره خصوصا منشور روحانیت و منویات مقام معظم رهبری درباره تحول حوزه

  • با سلام و عرض ادب...... ضمن تشکر از تلاشهای ایت الله اعرافی...... دغدغه اول و اصلی طلاب بحث معیشت و پرداخت شهریه ست. با توجه به تورم افسارگسیخته و گرانی های سر سام آور شهریه طلاب بالاخص متاهل ها را افزایش بدهند که آرامش خاطر و خیال راحت به مسائل علمی و پژوهشی طلاب رسیدگی کنند. دوم بحث هدفمندی دروس حوزه با توجه به نیاز روز مثلا کتاب هایی مثل سیوطی و صمدیه و..... تاریخ مصرفش برای دوره کنونی گذشته است و بسیار کتاب های جامع تر و بهتر می‌توان جایگزین آنها کرد. سوم آینده شغلی طلاب بررسی شود که بعد از سطح دو یا سه کسی دغدغه شغل و بیکاری نداشته باشد......... با سپاس یا علی مدد

  • سلام وعرض ادب .اگر من جای مدیر حوزه ها بودم .به اولین مسئله که میرسیدم مسئله معیشت پایدار برای طلاب بود که اثر آن در تمام ابعاد نمایانه .اگر طلبه از این بابت دغدغه نداشته باشه استعداد های درخشان به خاطر امرار معاش حاضر نمی شود که از تایم درس خود بزند تا بلکه مقداری از بار سنگین هزینه ها کم کند .اگر معیشت طلاب بهبود یابد میل طلاب به امور پژوهشی و تبلیغی و.... بسیار بیشتر و بهتر میشود .البته باید طرحی ریخت تا جلوی سواستفاده نیز گرفته شود .با تشکر

  • با سلام اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم تمام حوزه ها را به طور یکپارچه با یک سیستم عالی به پیش میبردم و اینطور نبود که هر حوزه ای با سلیقه ی خودش عمل کنه بعضی مدیران اصلا نه ارتقایی و نه انتقالی نمیدن بعضیا هم میدن اینگونه مسائل که کم هم نیستند باید یک قانون واحد داشته باشد نه اینکه وابسته به سلیقه ی مدیران مدارس باشد. درظمن خوب میشد اگر آیت الله اعرافی شخصا مدارس رو به صورت غیر حضوری حداقل سالی یک بار از آنها گزارش میخواستند .به طور کلی نظارت قم اگه به شهرستانها زیاد میشد وضع طلاب و مدارس هم خوب میشد. باتشکر از زحمات آیت الله اعرافی ممنون از این نظر سنجی

  • بسم الله الرحمن الرحیم _وضعیت کنونی طلاب از لحاظ معیشت بسیار سخت و دشوارهست با افزایش شهریه شاید قسمتی از مشکلات حل بشود اما مشکل بعدی و مهم ار این است که بعد از اتمام درس و کلاس های حوزه بعضا دچار تردید و حیرانی میشود شما اگر توان و مسئولیتی دارید کاری کنید که از ظرفیت طلاب در سطح آموزشی و فرهنگی کشور در نقاط مختلف ادارات دولتی طلاب به کار گیری شوند نه به طور موقت و.گذرا بلکه به نحو مصوب در مجلس شورای اسلامی تصویب بشود تا طلاب قوت قلبی از باب معیشت و موقعیت شغلی داشته باشند.یاعلی

  • اگر جای آقای اعرافی بودم شهریه طلاب را چند برابر میکردم تا از #فقر نجات پیدا کنند

  • دروس از کار افتاده 300 سال پیش که دیگه جامعه نیازی به آن نداره را حذف میکردم

  • ی فکری ب حال مسکن طلاب میکردم

  • ی فکری ب حال مسکن طلاب میکردم

  • یاعلی علیه السلام: خدمت مدیریت محترم حوزه های قم و شهرستان آیت الله اعرافی دام عزه سلام علیکم ۱-ایجاد سازو کاری برای آینده طلاب اعم از شهریه یا کسب وکار . چرا طلاب مستعد و تیز هوش بخاطر امور مالی مجبور می شوند از درس فاصله بگیرند و رفته رفته از حوزه کنار بگیرند چرا همانطور که برای جذب امریه با سازمانها وارگانها هماهنگی می شود و پیگیری می شود برای آینده کاری طلبه چنین هماهنگی هایی نمی شود چرا طلبه با وجود سختی ها ومشاکل موجود در قم تحمل کرده درس می خواند اما برای تدریس در حوزه شهرستان خود دچار مشکل می شود و مورد قبول واقع نمی شود من جمله خوزستان که پذیرش استاد بسیار سخت است ۲-پخش درسهای حوزه از تلوزیون ۳_ایجاد امنیت شغلی برای اساتید حوزه به اینکه هر موقع مدیریت حوزه عوض می شود به تبع اساتید هم از گردونه حوزه خارج می شوند . استاد از حوزه خارج شود مشکل پذیرش در حوزه دوم بوجود می آید ۳_ایجاد ساز و کار برای اساتیدی که یا حوزه عذر آنها را خواسته یا خود از حوزه خارج شده باشند بتوانند با رجوع به آن ساز وکار بتوانند با حوزه هایی که نیاز به استاد دارن آشنا شوند وبه راحتی با حوزه مقصد تماس گرفته و پذیرش شوند . این سازو کار درمورد طلاب هم صدق می کند و این که چرا باید طلاب اعم از مقدمات و سطوح عالی از اول طلبگی تا مرگ بای در رنج باشند آیا حق راحت زندگی کردن ندارند ۴_ سهمیه برای خانواده طلبه در سال برای زیارت قم یا مشهد و اینکه این بندگان خدا با تحمل این مشکلات حق سفر راحت و تغییر روحیه را داشته باشند ۵_حل مشکل مسکن و اجاره برای طلاب و اینکه خیلی از طلاب با مشکل پول رهن دست و پنجه نرم می کنند و مبلغ وامی که مرکز خدمات می دهد بسیار پایین بوده و جوابگوی مشکل رهن نمی باشد ۶_وجود سهمیه زمین مسکونی برای طلاب به اینکه بصورت اقساط زمینی در اختیار او بعنوان سرمایه قرار داده شود که در آینده بسازد یا بفروشد و با مبلغ آن خانه در جایی دیگر بخرند

  • به جای اینکه ، هر سال محدوده ی کتاب ها رو تغییر بدم ، با چهار تا دانشمند و عالم کتابی تدوین می کردم که طلبه ی بیچاره مجبور نشه ، سه سال ادبیات بخونه و سال آخر ادبیات ، کتاب مغنی که برای سطح لیسانس یا فوق لیسانس ادبیات عربه (!!!) رو بخونه و آخرش هیچی گیرش نیاد. همه که نمی خوان در زمینه ی ادبیات مجتهد بشن. تازه اینجوری حرف رهبری رو هم گوش کرده بودم

  • باسلام اولابرای جذب وگزینش تمام مراکزحوزوی ضابطه ورابطه وواسطه راکنارمیگذاشتم وازمون برگزارمی کردم ثانیااستعدادیابی وخروجی برای افرادتحصیل کرده انجام می دادم که سرکاربروندنه اینکه احساس پوچی وبی انگیزگی کنندطلاب حوزه بعداز15یا17سال درس خوندن ثالثابرای معیشت طلاب ورتبه 4شهریه قرارمیدادم وشهریه هاروافزایش میدادم رابعامراکزحوزوی راازغیرحوزوی هاپاک میکردم چه شهرک هاچه مراکزاموزشی و....فقط طلبه هارواستخدام میکردم باین ظرفیت هاواستعدادهای که خاک می خورندخامسامعاونین خودم روتوسط طلاب موردنقدقرارمیدادم که چقدطلبه هاازعملکردشان راضی هستندسادسادردطلاب ازنظرمعیشتی فرهنگی اموزشی زیادهست به شرطی که یک فکری بردارندبراشون یک طلبه نهایتش با900زندگیشواداره میکنه یک مسئول یاکارگرنهادحوزوی یااستاداز3میلیون به بالاواخرشم گلایه میکنندکه 3میلیون کم می باشدوکفاف نمیده دیگه طلبه های بنده خداجای خوددارندسابعابرای تمام طلابی که خونه ندارندبانهادهاهمکاری میکردم وزمین میگرفتم وبامشارکت طلبه هاساخته بشه یاشهرک هایی که زمین موات زیادداره همانهارابرای طلبه هاخانه سازی می کردم وازطرفی هم تمام مسولین حوزوی که درچندجاشغل دارندشغل هایشان رایک شغله میکردم تاظرفیت برای طلبه هابازشود باتشکروتبریک وزحمات شماریاست محترم کل حوزه های علمیه کشور

  • به فکر خونه هایی مثل مسکن مهر برای همه طلاب میشدم و تخصیص بین اساتید و طلاب ممتاز و غیر نمیذاشتم. شان طلبه برام مهم بود

  • یاعلی علیه السلام: خدمت مدیریت محترم حوزه های قم و شهرستان آیت الله اعرافی دام عزه سلام علیکم ۱-ایجاد سازو کاری برای آینده طلاب اعم از شهریه یا کسب وکار . چرا طلاب مستعد و تیز هوش بخاطر امور مالی مجبور می شوند از درس فاصله بگیرند و رفته رفته از حوزه کنار بگیرند چرا همانطور که برای جذب امریه با سازمانها وارگانها هماهنگی می شود و پیگیری می شود برای آینده کاری طلبه چنین هماهنگی هایی نمی شود چرا طلبه با وجود سختی ها ومشاکل موجود در قم تحمل کرده درس می خواند اما برای تدریس در حوزه شهرستان خود دچار مشکل می شود و مورد قبول واقع نمی شود من جمله خوزستان که پذیرش استاد بسیار سخت است ۲-پخش درسهای حوزه از تلوزیون ۳_ایجاد امنیت شغلی برای اساتید حوزه به اینکه هر موقع مدیریت حوزه عوض می شود به تبع اساتید هم از گردونه حوزه خارج می شوند . استاد از حوزه خارج شود مشکل پذیرش در حوزه دوم بوجود می آید ۳_ایجاد ساز و کار برای اساتیدی که یا حوزه عذر آنها را خواسته یا خود از حوزه خارج شده باشند بتوانند با رجوع به آن ساز وکار بتوانند با حوزه هایی که نیاز به استاد دارن آشنا شوند وبه راحتی با حوزه مقصد تماس گرفته و پذیرش شوند . این سازو کار درمورد طلاب هم صدق می کند و این که چرا باید طلاب اعم از مقدمات و سطوح عالی از اول طلبگی تا مرگ بای در رنج باشند آیا حق راحت زندگی کردن ندارند ۴_ سهمیه برای خانواده طلبه در سال برای زیارت قم یا مشهد و اینکه این بندگان خدا با تحمل این مشکلات حق سفر راحت و تغییر روحیه را داشته باشند ۵_حل مشکل مسکن و اجاره برای طلاب و اینکه خیلی از طلاب با مشکل پول رهن دست و پنجه نرم می کنند و مبلغ وامی که مرکز خدمات می دهد بسیار پایین بوده و جوابگوی مشکل رهن نمی باشد ۶_وجود سهمیه زمین مسکونی برای طلاب به اینکه بصورت اقساط زمینی در اختیار او بعنوان سرمایه قرار داده شود که در آینده بسازد یا بفروشد و با مبلغ آن خانه در جایی دیگر بخرند

  • قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید