کد خبر: 319223
۰
۰
نسخه چاپی

ترس از کرونا، دلیل کاهش مراجعه قمی‌ها به پایگاه‌های بهداشتی

مریم خاکبازان روز سه‌شنبه ‌ افزود: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد هستیم شهروندان در اماکن عمومی بعضا بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حاضر می‌شوند، ولی به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه نمی‌کنند.

به گفته وی، تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به‌روزهای قبل از شیوع کرونا بسیار کمتر شده و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد؛ درحالی‌که پایگاه‌های بهداشتی فعال هستند و آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان می‌باشند.

وی بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا، خدمات قابل‌توجهی در پایگاه‌های بهداشتی ارائه می‌شد و کارشناسان این مراکز با پیگیری‌های فعال، از عموم مردم برای تشکیل پرونده و پیگیری روند بهداشتی و درمانی خود دعوت می‌کردند.

خاکبازان افزود: در حال حاضر نه‌تنها پیگیری‌های فعال در پایگاه‌های بهداشت انجام نمی‌شود، بلکه خدماتی که قبلا به مادر و کودک ارائه می‌شد، بسیار محدود شده است.

وی تاکید کرد: از هر فردی که به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرا خواهیم بود و به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: شاخص مرگ کودکان و مادران تا قبل از کرونا روند کاهشی داشته و تعداد مراقبت‌ها نیز مطلوب بوده است، ولی با توجه به این‌که شیوع ویروس کرونا، باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت شد،‌ از مراجعه‌کنندگان درخواست گردید به‌صورت غیرحضوری مسائل و مشکلات را مطرح کنند.

خاکبازان اضافه کرد: همین مساله باعث شد،‌ خدمات ارائه‌شده در پایگاه‌های بهداشتی به حداقل میزان کاهش‌یافته و فقط مراقبت مادران که نسبت به روزهای عادی ۵۰ درصد کاهش‌یافته بود،‌ انجام و بیشتر مراقبت‌ها از طریق تلفن و فضای مجازی پیگیری می‌شد.

وی با اشاره به این‌که این مسائل باعث شده تعداد مرگ‌ومیر مادران رو به افزایش باشد، گفت: در مساله واکسیناسیون نیز به دلیل ترس از کرونا مراجعات کاهش‌یافته است و ادامه این روند باعث خواهد شد بیماری‌های واگیرداری که کنترل‌شده بود،‌ افزایش یابد.

در استان قم ۱۰۰ پایگاه بهداشتی و ۲۵ مراکز خدمات جامع سلامت فعال است و یک هزار و ۱۶ نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می‌پردازند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید