رانندگان خودروهای ورودی به خوزستان غربالگری می شوند

سید محمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص اقدامات بهداشتی صورت گرفته برای اطلاع‌رسانی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب صاحبان مشاغل کشاورزی و دام‌پروری به ویژه در فصل برداشت گندم و کُلزا، اظهار کرد: استان خوزستان با دارا بودن ۵۵۰ هزار هکتار زمین تحت زراعت گندم قطب دوم کشاورزی کشور به شمار می‌رود و همه ساله از ابتدای اردیبهشت‌ماه فصل برداشت گندم و کلزا در این استان است.

وی افزود: به همین دلیل خوزستان پذیرای بیش از دو هزار و ۸۰۰ کُمباین دار و روزانه ۶ تا ۷ هزار ماشین حمل بار از سراسر کشور است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: این ماشین‌آلات برای حمل محصولات زراعی و انبار آنها در ۱۰۵ مرکز تعاونی روستایی خرید گندم و کُلزا و ۳۸ سیلو یا مرکز خرید گندم فعالیت می‌کنند؛ این فعالیت فشرده با حضور حدود ۲۰ هزار شاغل و ۲۰۰ هزار خانوار کشاورز صورت می‌گیرد.

علوی بیان کرد: این جمعیت گسترده و نگرانی‌هایی در زمینه گسترش ویروس کرونا به خصوص در مناطق روستایی که از مناطق با شیوع پایین بیماری در استان به شمار می‌روند، وجود داشت و لازم بود که برنامه‌ای منسجم برای نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مشاغل کشاورزی و دام‌پروری به ویژه در فصل برداشت گندم و کُلزا تنظیم شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل با تصویب ستاد کرونا در مبادی ورودی استان در شهرهای دهدز، هندیجان، اندیمشک و بهبهان پست مراقبت متشکل از نیروهای اداره جهاد کشاورزی، داوطلبان بسیج یا هلال احمر مستقر و نسبت به مراقبت کُمباین داران و رانندگان کامیون‌های حمل گندم در ورودی‌های استان با هماهنگی و نظارت مرکز بهداشت شهرستان اقدام شد.

رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: مراقبت‌های انجام شده شامل ضدعفونی کردن کمباین‌ها و تجهیزات برداشت محصول، تب سنجی، بررسی علائم افراد و آموزش نکات لازم بود که آموزش تیم‌ها توسط مرکز بهداشت، تب سنجی توسط نیروهای بسیج و هلال احمر و ضدعفونی تجهیزات توسط نماینده جهاد کشاورزی انجام شد.

علوی یادآور شد: نتایج مراقبت هم به صورت روزانه به مراکز بهداشت شهرستان گزارش می‌شد و در صورت شناسایی موارد مشکوک در پست‌های مراقبتی مستقر در مبادی ورودی به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت منتخب برای ویزیت پزشک و نمونه‌گیری ارجاع می‌شد و در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش، فرد بیمار به بیمارستان و یا نقاهتگاه منتقل می‌شد.

وی خبر داد: بر همین اساس تعداد یک هزار و ۴۴۹ کامیون، سه هزار و ۲۳۶ نفر راننده و کارگر همراه غربالگری و مراقبت‌ها را دریافت کردند و کسانی که علائم بیماری داشتند اجازه ورود به استان به آنها داده نمی‌شد ولی تعدادی بعد از ورود به استان علائم دار شدند که بعد از نمونه‌گیری ۱۳ نفر کرونا مثبت شناسایی شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در این مدت کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در مجموع از ۱۴۳ مرکز خرید گندم و کُلزا بازدید کردند و ضمن ارائه آموزش‌های لازم به کارفرمایان و کارگران بر نحوه گندزدایی، استفاده از وسایل حفاظت فردی کارگران، نظارت کردن بر کارفرمایانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی شدند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید