کد خبر: 319264
۰
۰
نسخه چاپی

آزادسازی مهران نتیجه وحدت نیروهای مردمی و نظامی بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالروز عملیات پیروزمندانه کربلای یک،‌ افزود:‌ پس‌ازآنکه ارتش بعث عراق در عملیات مختلف دچار شکست از رزمندگان اسلام شد به دنبال جبران ناکامی‌های خود،‌ شهر مهران را به اشغال درآورد اما طی در زمان کوتاهی رزمندگان اسلام در قالب عملیات کربلای یک در تیرماه سال ۱۳۶۵ با رمز یا ابالفضل العباس ادرکنی،‌ شهر مهم و استراتژیک مهران و ارتفاعات قلاویزان را از دست دشمن آزاد کردند.

وی بیان کرد: ازجمله افتخارات رزمندگان استان قم شرکت در عملیات کربلای یک است که در جریان آن سه گردان پیاده و یک گروهان تانک از لشکر ۱۷ امام علی ابن ابی‌طالب(ع)‌ حضور داشتند و این استان شهدای گرانقدری در راه آزادسازی مهران تقدیم اسلام کرد.

وی با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) فرموده بودند مهران باید آزاد شود،‌ ادامه داد: رزمندگان ما در اطاعت از این دستور جانانه گام برداشتند و برای بازپس‌گیری مهران مجاهدت فراموش‌نشدنی از خود نشان دادند به‌نحوی‌که بعد از آزادسازی مهران در دیواره‌های این شهر نوشته شد،‌ مهران آزاد شد قلب امام شاد شد.

قاسمی نیا گفت: شهر مهران در مسیر سفر به عتبات عالیات قرار دارد و به‌عبارت‌دیگر دروازه ورود به کربلای معلی از طرف ایران است که این مساله باید موردتوجه مجموعه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرد و کارهای ماندگاری در خصوص موفقیت انجام‌شده در عملیات کربلای یک و آزادسازی این شهر انجام شود تا زائران راه سیدالشهدا(ع) بدانند چه فداکاری‌های صورت گرفت تا ذره‌ای از خاک ایران اسلامی در دست دشمن باقی نماند.

وی با اشاره به این‌که رسانه‌ها و نظام آموزشی کشور در انتقال پیام‌های دفاع مقدس به قشر جوان کشور مسئولیت زیادی دارند،‌ تاکید کرد: ایجاد شبکه تلویزیونی با عنوان مقاومت و ایثار برای بیان دستاوردهای رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌تواند به‌عنوان راهکاری تاثیر گذار موردتوجه مسئولان رسانه ملی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این اقدام،‌ نقش موثری در معرفی فرماندهان و رزمندگان شرکت‌کننده در دوران دفاع مقدس و مردم پشتیبانی‌کننده از جبهه‌ها خواهد داشت که الگوسازی از ایثارگری آنان برای نسل جوان را فراهم می‌سازد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس همچنین گفت: امروز خدمات‌رسانی به مردم شهر مهران ازجمله کارهای لازم برای زنده نگه‌داشتن افتخارات کسب‌شده در عملیات کربلای یک به‌منظور حفظ و حراست از مرزهای کشور است.

در عملیات موفق کربلای یک رزمندگان اسلام و یگان‌های عمل‌کننده نیروی زمینی سپاه، شامل لشکرهای ۴۱ ثارالله ، ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) ، ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) حضور داشتند و با رشادت‌های خود اجازه عرضه اندام به دشمن بعثی را در خاک کشورمان ندادند.

طی عملیات کربلای ۱، منطقه‌ای به وسعت ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و عراق شامل شهر مهران و اطراف آن، جاده دهلران - مهران در کشورمان، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی آزاد شد، همچنین عقبه های دشمن ازجمله شهرهای بدره وزرباطیه دردیدوتیرقوای خودی قرارگرفت . درعملیات کربلای یک ۱۲۱۰ نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید