کد خبر: 319364
۰
۰
نسخه چاپی

شاخص مصرف گرایی از منظر اسلام

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه فرهنگ مصرف در سبک زندگی اسلامی، دنیای امروز را سوق یافته به سمت فرهنگ مصرف گرایی دانست و اظهار داشت: در مقابل این فرهنگ، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی می باشد و احکام شرعی و آموزه های دین اسلام در حوزه های مختلف مصرف، مباحث زیبایی دارد.

وی گفت: تقریباً در همه مقولات فقهی به این سه شاخص محوری و اساسی اشاره شده و مدنظر همه علما و فقها قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان شاخص های مدنظر اسلام در حوزه مصرف، تصریح کرد: اولین شاخص، نیازمداری در مصرف است، یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود. وی با تأکید بر تعارض نیازسازی در فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام، افزود: اگر انسان بدون نیاز به سمت مصرف کالا برود، به نوعی اسراف و زیاده روی در مصرف شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: شاخص دوم در زمینه مصرف «به گزینی» است، یعنی زمانی که نیاز به کالایی پیدا کردیم، باید بهترین ها را انتخاب کنیم و در بین محصولاتی که می تواند نیاز ما را برطرف کند، محصولی که کیفیت بهتری دارد را انتخاب کنیم.

اولین شاخص اسلام برای کنترل مصرف، نیازمداری در مصرف است یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود

وی «به گزینی» در محصولات فرهنگی مناسب و کیفی را همچون سایر کالاهای مصرفی دانست و گفت: باید در محصولات فرهنگی نیز محصولی که کیفیت بهتر، منطق و محتوای بهتری و عمق بیشتری دارد و مستند و دقیق بوده و دارای سلامت فکری است را انتخاب کنیم. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص سوم، تعادل در مصرف است، یعنی پس از این که محصول را انتخاب و تهیه کردیم، در هنگام مصرف باید تعادل را رعایت نماییم؛ به عنوان مثال، اگر مدت طولانی بر یک سبکی از مطالعه و یا مصرف یک نوع کالای خاص در زندگی متمرکز شویم، تعادل زندگی به هم خورده و در حوزه سلامت و به هم ریختگی در زندگی از نظر روانی و فکری دچار آسیب می شویم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید