مصوبات ستاد کرونا محور برنامه های محرم/عزای سیدالشهدا برقرار است

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ویروس کرونا بیش از پنج ماه است که در استان‌های مختلف کشور، یکه تازی کرده و بی رقیب در سیر صعودی خود به پیش می‌رود.

این ویروس از اسفندماه تاکنون همه مراسم دینی و باستانی کشور را تحت شعاع خود قرار داده و این برنامه‌ها یا لغو و یا با محدودیت‌های خاص خود برگزار شده است.

با توجه به در پیش بودن ماه محرم، مسئولان بهداشت و درمان کشور نگران این مسأله هستند که نحوه برگزاری مراسم با توجه به جمعیت عزاداران حسینی چگونه خواهد بود.

این امر دغدغه رهبر معظم انقلاب هم بوده تا جایی که ایشان در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان، تأکید کردند: «همه سوگواران حسینی، هیأت‌ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است.»

ایشان بیان کردند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان هم این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

در گلستان هم تأکید مسئولان برگزاری مراسم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق دستور مسئولان وزارت بهداشت و درمان است.

هیچ رویدادی نمی‌تواند مردم را از محرم جدا کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در جلسه استانی ستاد محرم با حضور دستگاه‌های بهداشتی، امنیتی و فرهنگی استان، اظهارکرد: درس‌های عاشورا همواره زنده، حیات بخش و حرکت آفرین است و هیچ رویدادی نمی‌تواند مردم را از محرم جدا کند.

مصوبات ستاد کرونا محور برنامه های محرم/عزای سیدالشهدا برقرار است

حجت الاسلام نور الله ولی نژاد با اشاره به اینکه محرم امسال را در وضعیت قرمز، زرد و یا سفید کرونا تجربه خواهیم کرد، افزود: مردم علاقمند به اهل بیت و به دنبال عزاداری امام حسین (ع) هستند و با ارتباط گیری در مجلس و عزای امام حسین (ع) به آرامش، رفع گرفتاری و حاجات خود دست می‌یابند.

ولی نژاد با بیان اینکه به دنبال برگزاری مراسم عزاداری حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا بر آمار مبتلایان بیماری کرونا اضافه نشود، افزود: عاشورا و حماسه حسینی رویدادی است که در طول تاریخ درس آموز بوده و جلوه‌ای از آن را در عاشورای امام خمینی (ره) و در نتیجه استقرار حکومت اسلامی دیده‌ایم.

عزاداری در میادین اصلی شهر

وی در خصوص مراسم محرم، گفت: تعدادی از هیئات مذهبی و مداحان و سخنرانان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در سراسر شهرهای استان شناسایی شده‌اند تا در یکی از میادین شهری سینه زنی و عزاداری کرده و این برنامه هم از صدا و سیما پخش می‌شود تا همه از آن استفاده کنند.

چراغ مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یارانش خاموش نخواهد نشد ولی نژاد بیان کرد: عزادارانی که نتوانند در این میادین حضور داشته باشند از ظرفیت عزاداری در صدا و سیما، فضاهای مجازی و دیگر رسانه‌ها استفاده خواهند کرد و همه مردم گلستان به هر طریقی عزادار امام حسین (ع) خواهند بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تصریح کرد: همه داشته‌های ما از حماسه حسینی و محرم بوده و ضروری است تا با در نظر گرفتن مقدمات هم محرم و حماسه حسینی را تبیین و هم کرونا را مراقبت کرد.

وی در این شرایط کرونا به یکی دیگر از شیوه‌های پاسداشت محرم تاکید کرد و افزود: مردم می‌توانند شور حسینی را به خانه‌ها خود ببرند و با برپایی مراسم سوگواری همه منازل خود را حسینیه کنند.

مصوبات ستاد کرونا محور برنامه های محرم/عزای سیدالشهدا برقرار است

کرونا مانع نشر گفتمان مکتب حسین (ع) نخواهد شد

معاون فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان هم گفت: یکی از مباحث کلیدی به عنوان یک رکن و اساس در حوزه بشریت زیست بوم فرهنگی و سبک زندگی در قامت اسلام ناب است.

حجت الاسلام رضا دیلمی گفت: وقتی صحبت از این زیست بوم فرهنگی و سبک زندگی اسلامی می‌شود ریشه آن در گفتمان قرآن، عترت و مکتب عاشورا و سید الشهدا است.

دیلمی ادامه داد: ریشه شوکت، اقتدار و صلابت گفتمان انقلاب اسلامی، در محرم و صفر است و بخش عمده‌ای از زندگی‌های ما به این مکتب گره خورده است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از هویت ما به مکتب عاشورا گره خورده و هویت و بخشی از زندگی ما است، و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

دیلمی بیان کرد: درس‌های بی بدیل و بی نظیری از مکتب سید الشهدا (ع) گرفته‌ایم و بسط این ارزش‌ها رمز حیات انقلاب اسلامی است و همه دلدادگان مکتب امام حسین (ع) برای این ایام برنامه دارند و شرایط کرونا مانع نشر این گفتمان نخواهد شد بلکه باید بتوان با خلاقیت، ابتکار و نو آوری این بحران را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: قطعاً تلاش خواهیم کرد مراسم عزاداری محرم در فضای باز و با رعایت پروتکل بهداشتی و با کمک همیاران سلامت برگزار شود و تجمعات احتمالی محرم هم حداقلی باشد.

مصوبات ستاد کرونا محور برنامه های محرم/عزای سیدالشهدا برقرار است

دیلمی گفت: در محرم امسال سیاست و برنامه‌های ما استفاده بیشتر از فضای مجازی، جلسات خانگی و خلاقیت در نوع عزاداری‌ها خواهد بود.

هر مجتمع به یک هیئت تبدیل شود

یک کارشناس مذهبی هم بیان کرد: زنده نگهداشتن محرم و حادثه عظیم عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ اسلام و همه پیروان اهل بیت (ع) امری واجب و ضروری است.

طاهره صفریان افزود: امیدواریم با تبیین و تحقق همبستگی اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی در ایام ماه محرم بتوانیم ایده و طرح‌های نو برای بانوان و خانواده‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ایام محرم هر مجتمع به یک هیئت مذهبی تبدیل شود، گفت: نماینده هر مجتمع ساختمانی می‌تواند در برگزاری مراسم محرم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی مؤثر باشد.

صفریان با بیان این مطلب که محرم را می‌توان به خانه‌ها برد، تاکید کرد: با این اقدام کودکان و خانواده با اهداف قیام عاشورا جهت ارتقای معرفت و آگاهی و ایجاد شور حسینی در خانواده‌ها آشنا می‌شوند.

یقیناً بیرق محرم و چراغ مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حتی با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا هم خاموش نخواهد شد؛ آیین‌هایی که برکت و دستاوردهای آن برای عاشقان اهل بیت، اظهر من الشمس است اما باید منتظر بود و دید دستورالعمل‌هایی ابلاغی ستاد ملی کرونا در خصوص تجمعات محرم چگونه است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید