کد خبر: 321425
۰
۰
نسخه چاپی

عبور ۱۰ استان از پیک کرونا/ اقدامات سخت‌گیرانه را ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: از همه مردمی که با ستاد ملی کرونا و مسیر سلامت جامعه همکاری می‌کنند، تشکر می‌کنم. امروز در ستاد ملی کرونا گزارش آمار و ارقام استانها امیداور کننده بود. حدود ۱۰ استان در هفته های قبل در شرایط سختی بودند و امروز از پیک بیماری عبور کردند و مسیر کمتر دشواری پیش روی آنهاست.

روحانی افزود: چند استان دیگر هم به تلاش و همکاری مردم نیاز دارد تا بتوانند از پیک عبور کنند. تا امروز هر استانی که یک دور وارد پیک بیماری شده و مشکلات پیک را دیده و عبور کرده و شرایطش عادی شده است، ما تا الان شاهد پیک دوم نبودیم. اگر مردم به همین صورت مراعات کنند حتما خبرهای خوشی را در هفته‌های آینده شاهد خواهیم بود. ادارات، بانک‌ها، مراکز عمومی به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را مراعات می‌کنند. ما نیازمندیم کسی که تخلف می‌کند باید با فرد متخلف برخورد کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در ماه محرم مقرراتی که می‌گذاریم باید مسئولین مساجد، تکایا و هیئات مسئولیت بپذیرند و آن کسی که مسئول می‌شود، اگر رعایت نکرد باید با او برخورد شود و نحوه برخورد با متخلفین هم وزارت کشور و وزارت بهداشت با کمک هم تدوین می‌کنند و ما در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تمام مقرراتی که از روز اول تا الان توسط وزارت بهداشت اعلام شده، همچنان به قوت خود باقی است تا روزی که همین وزارت بهداشت به مردم بگوید واکسن این بیماری در دسترس است و شرایط تغییر کرده است. ما باید همه مقررات را مراعات کنیم و اقدامات سختگیرانه خود را در این شرایط باید ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: راهبرد در مقابله با کرونا تغییر نکرده است و همان راهبرد قبلی است. اولین قدم آموزش و آگاهی و توضیح دادن به مردم است، مردم باید با خطرات و علائم این ویروس آموزش داده شوند. هنوز هم با کارهایی که شده، کم است. مردم باید مسائل بهداشتی را بر هر چیزی مقدم بشمارند. مساله الزام ماسک را همه باید مراعات کنند.

روحانی با بیان اینکه اجتماعات همچنان محدود است، گفت: در شرایط فعلی تا اطلاع ثانوی هر نوع اجتماعی اعم از عزاداری، عروسی، میهمانی، سمینار، جشنواره ممنوع است. این مساله استانی نیست و سراسری است.

وی افزود: باید با متخلفین برخورد شود، یعنی همانطور که اعلام می‌شود ادارات ما ۸۰ درصد یا بیشتر مراعات کردند، اگر کسی هم مراعات نکرد باید تنبیه شود. مثلا در آمار باید اعلام شود در تهران یا سراسر کشور این تعداد افراد از اداره اخراج شدند یا غیبت برای آنها ثبت شد. افراد متخلف را باید شناسایی بکنیم و به طور کلی اعلام کنیم. همانطور که پلمب را اعلام می‌کنیم، این مساله را هم باید بگوییم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم باید بدانند این مجازات ها مورد تاکید نظام است. اگر کسی از خدمات عمومی محروم می‌شود باید ادارات اعلام کنند که مثلا ۲۰۰ نفر مراجعه کردند و ۱۰ نفر چون پروتکل‌ها را رعایت نکرده بودند از ارائه خدمت محروم شدند. باید این مجازات ها را اعلام کنیم و اگر مجازات های دیگری نیاز است را اعلام کنیم.

روحانی با اشاره به روندت تست کرونا، اظهار کرد: راه مقابله ما با این ویروس این است که باید بدانیم چه کسی حامل این ویروس است، شاید خیلی‌ها علامت ظاهری نداشته باشند. بعد هر موقع افراد آلوده را شناسایی کردیم، باید او را از جامعه جدا کنیم، جدا کردن فرد آلوده از جامعه به عنوان یک وظیفه دوم است که باید انجام شود. مرحله بعد باید شناسایی کنیم که این فرد مبتلا با چه کسانی در تماس بوده و آن افراد را رهگیری کنیم.

وی تاکید کرد: تمام کشورهایی که در این زمینه توفیقی بدست آوردند از این راه بوده است که مسائل بهداشتی را الزامی کرده‌اند و افراد مبتلا را شناسایی و آنها را از جامعه جدا کردند و افرادی که با مبتلا در تماس بودند هم رهگیری و جدا کردند تا شرایط کشور یک شرایط مطلوبی شده است.

رئیس‌جمهور گفت: یکسری کشورهایی هستند که سیستم مخصوص مانیتورینگ دارند که ما فعلا چنین سیستم هایی نداریم. آنها این مانیتورینگ را از طریق موبایل انجام دادند. یعنی یک فردی که مبتلا است موبایلش رهگیری می‌شود که کجا رفته است. اگر وزارت بهداشت ما این کار را مطلوب بداند، اجرایش خیلی کار مشکلی نیست. وزارت ارتباطات ما می‌تواند امکانات خود را بسیج کند تا این کار را انجام دهیم.

ادامه دارد ...

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید