کد خبر: 321496
۰
۰
نسخه چاپی

تعدادپرستار در قم زیراستاندارد کشور/مطالبات پرستاران پرداخت نشد

: پس از شیوع کرونا، هزار و ۲۰۰ پرستار در مراکز درمانی قم دل به خطر زده‌اند که حدود ۲۵ درصد آنها از این ویروس آسیب‌پذیر شده‌اند. از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۱۳۷ نفر از پرستاران مراکز درمانی قم به کرونا مبتلا شده‌اند. این آمار، رسمی و در سامانه ثبت شده است، اما رئیس سازمان نظام پرستاری استان معتقد است که برخی موارد در سامانه ثبت نشده و آمار غیررسمی مبتلایان ۲۸۶ نفر است.

پرستارانی که در این سطح، فداکاری و استقامت از خود نشان داده‌اند مطالباتی دارند که همه آنها در قالب مصوبات قانونی تدوین شده اما اجرای آن روی زمین مانده است.

یکی از چالش‌های جدی مراکز درمانی، کمبود شدید و مزمن نیروی پرستاری است. این مساله، هنگام شیوع بیماری‌های اپیدمی که تعداد بیماران بستری افزایش می‌یابد بیشتر نمود پیدا می‌کند.

علیرضا طریقی خدام تعداد پرستاران مراکز دولتی و خصوصی استان را ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: استاندارد نسبت جمعیت به پرستار، هر هزار نفر جمعیت ۴ پرستار است. این نسبت در قم به ازای هر هزار نفر جمعیت، حدود ۲ پرستار است. استاندارد نسبت تخت به پرستار هم به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار است. این میانگین در قم ۹ دهم پرستار به ازای هر تخت است.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان قم با اشاره به اینکه هر جا که مراکز درمانی نتوانسته‌اند کمبود شدید و مزمن نیروی پرستاری را برطرف کنند، بیشترین آسیب متوجه مردم شده گفت: این مساله منجر به فشرده‌شدن شیفت کاری و خستگی پرستاران، اضافه کاری اجباری و در نهایت کاهش کیفیت خدمات پرستاری و نارضایتی مردم می‌شود.

تعدادپرستار در قم زیراستاندارد کشور/مطالبات پرستاران پرداخت نشد

مشخص‌نبودن وضعیت استخدامی پرستاران شرکتی و قراردادی

یکی دیگر از مسائل پرستاران که رئیس سازمان نظام پرستاری هم به آن اشاره کرد تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران شرکتی و قراردادی است. طریقی خدام گفت: در حال حاضر ۲۰۰ نیروی پرستاری شرکتی و ۷۰ نیروی قراردادی مشغول فعالیت هستند که تبدیل وضعیت استخدامی آنها انجام نشده است. این نیروها امنیت شغلی ندارند.

وی با بیان اینکه کارانه پرستاران به طور میانگین حدود ۸ ماه پرداخت نشده است، اظهار کرد: بیشتر وقت پرستاران در ایستگاه پرستاری صرف سیستم اعتباربخشی می‌شود در حالی که کار در کامپیوتر را نیروهای غیر پرستار هم می‌توانند انجام دهند. بیشتر وقت پرستار باید برای برقراری ارتباط مؤثر با بیمار اختصاص یابد.

مداخله بیش از حد نیروهای غیر پرستاری به ویژه افرادی که دوره کمک‌های اولیه را گذرانده‌اند، خشونت‌های شغلی و بی‌احترامی به دلیل عدم توجیه شرایط کاری پرستاران و عدم تأمین تجهیزات حفاظتی از دیگر مسائل جامعه پرستاری است.

تعدادپرستار در قم زیراستاندارد کشور/مطالبات پرستاران پرداخت نشد

قانون تعرفه‌گذاری اجرا نمی‌شود

یکی دیگر از مهم‌ترین مطالبات جامعه پرستاری، اجرای قانون تعرفه‌گذاری مصوب سال ۸۶ است.

طریقی خدام در این زمینه گفت: حرفه‌های مختلف تعرفه دارند که کارشان ارزش‌گذاری می‌شود ولی حرفه پرستاری تعرفه ندارد. ۱۴ سال است که این قانون تصویب شده ولی اجرایی نشده است. در قانون ارتقای بهره‌وری جامعه سلامت به این مساله اشاره شده و اگر این قانون اجرا شود میزان خطای پرستاری کاهش می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری استان، همه مطالبات جامعه پرستاری در چارچوب قوانین و نیازمند عملیاتی شدن است.

پرستاری ترکیبی از مجموعه ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و انسانی همچون مهربانی، دلسوزی، مسئولیت‌پذیری و بردباری است. اگر مسائل جامعه پرستاری از جمله رعایت عدالت، نشاط کاری و پاسخگویی به مطالبات و نیازهای فردی و خانوادگی آنها پیگیری نشود، سه ضلعی مردم، نظام سلامت و جامعه پرستاری آسیب می‌بینند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید