کد خبر: 321514
۰
۰
نسخه چاپی

جامعه ایمانی مشعر در خصوص برنامه‌ هیئات مذهبی بیانیه داد

به گزارش قم پرس، در آستانه ماه محرم، جامعه ایمانی مشعر بیانیه ای را که جمع بندی جلسات با اجتماع هیأت های‌ حسینی است منتشر کرد؛ بیانیه به شرح زیر است؛

باسم رب الحسین(ع)

در این دوران که عده‌ای به تقابل علم و دین چشم طمع دوخته بودند، جامعه دینی ما با هدایت و راه‌بری فقیهی فرزانه، از خود چنان فرهیختگی عقلانیتی به خرج داد که چشم طمع دشمن را کور کرد. تعامل سازنده و پشتیبانی بی‌نظیر جامعه دینی و بزرگان دین از مجاهدت‌های پزشکان و پرستاران، تصویر ماندگاری از عقلانیت شیعی و پیوند علم و دین را برای تاریخ برجای گذاشت.

خادمان هیأت، خادمان مردم و مدافعان سلامت‌اند، از ابتدای کرونا هیئات به میدان آمدند و دوشادوش مجاهدان سلامت و کادر درمان از هیچ خدمتی فروگذار نکردند تا جایی که شهدایی را هم در این راه تقدیم نمودند. هیأت‌ها مردانه پای کار خدمت به مردم بودند و در میان مردم تا آخر ایستاده‌اند و هم‌چنان رسالت حفاظت از جان و سلامت مردم را بر دوش خود می‌بینند و این نبرد را تمام‌شده نمی‌بینند. چه‌بسا اگر از زحمات خادمان حوزه سلامت، پشتیبانی لازم می‌شد و آن سخت‌گیری ابتدای امر با دقت و ظرافت استمرار می‌یافت و اماکن غیرضروری مانند مراکز خرید، بوستان‌ها، سینماها، استخرها و ... بازگشایی نمی‌شد، شاهد اوج‌گیری دوباره ابتلا و هدررفتن زحمات مجاهدان این عرصه نبودیم و بسیار زودتر از فرارسیدن محرم این ویروس منحوس ریشه‌کن می‌شد. این در حالی است که کشور چین به عنوان خاستگاه و منشأ اصلی این ویروس، بعد از گذشت شش ماه آن هم در مناطقی با ریسک پایین شیوع و هم‌چنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال بازگشایی اماکن غیرضروری خود مانند سینماها و ... است. (خبرگزاری ایسنا)

اما به هرحال مبتنی بر آن‌چه گذشت، توجه به مسائل ذیل در آستانه محرم امسال از اهمیت بسیاری برخوردار است:

۱. به گفته کارشناسان خواه‌ناخواه دوره‌ای طولانی را باید با این ویروس منحوس بگذرانیم و به سبک زندگی جدیدی همراه با دستورالعمل‌های بهداشتی عادت کنیم. ازاین‌رو به جای قرنطینه کور، ضرورت دارد اقدامات هوشمندانه‌ای نسبت به مصونیت جامعه صورت گیرد. در مواجهه فعّال و هوشمندانه با این ویروس، جامعه دینی ما از این آزمون سربلند بیرون آمد و نشان داد علم در زیر سایه حکمتِ دینی است که به اوج بالندگی می‌رسد و ضمانت التزام پیدا می‌کند. برگزاری اجتماعات دینی و نمازهای جماعت مساجد با رعایت کامل و حتی سخت‌گیرانه‌تر از حدود تعیین‌شده، حاکی از همین تعهد و التزام مؤمنان به الزامات و اصول بهداشتی است، امری که در سایر محیط‌های اجتماعی کم‌تر به چشم می‌خورد.

مساجد و هیأت‌ها در این مواجهه، حقیقتاً تبدیل به یک پایگاه هم‌بستگی اجتماعی شدند و به‌عنوان مزیت نسبی جامعه اسلامی ایران، فرصتی بی‌بدیل را برای حل یک مسأله ملی ایجاد نمودند، امری که بسیاری از جوامع غربی از آن بی‌بهره هستند. از تمامی مسئولان خواهشمندیم که این ظرفیت عظیم را به درستی ببینند و از آن به درستی بهره برند. صِرف برخورد سلبی، تعطیل کردن، بستن و گرفتن و... با توجه به مردمی‌بودن این نهادها، بدترین مواجهه با این ظرفیت عظیم و فرصت‌سوزی آشکار است.

مساجد و هیآت در این بحران که آسیب‌های اجتماعی بسیاری را هم در پی داشته، می‌توانند بازوی حاکمیت باشند و به‌عنوان مراکز اجتماع نور ایمان و رحمت و مودت به کمک مردم شتافته و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... از مردم دستگیری کنند. نقش هیأت‌ها در سلامت روحی و روانی، بهداشت معنوی تسلی خاطر مردم غیرقابل‌انکار است. ضمن آن‌که محرم بهترین فرصت برای تعظیم شعائر و احیای امر اهل‌بیت(ع) است که از جمله مصادیق مهم آن خدمت به محرومان است. هیآت حسینی کار رزمایش مواسات و همدلی را تازه شروع کرده‌اند و در ایام محرم با قوت بیش‌تر دنبال خواهند کرد.

۲. شکل‌گیری ستاد ملی محرم در ذیل ستاد ملی کرونا که با مشورت کارشناسان و گروه‌های مرجع و نیز نهادهای مختلف، دور از حب و بغض‌های شخصی، جناحی و سیاسی، سیاست‌های معقول در زمینه برگزاری مراسمات را تدوین نموده و بر حسن اجرای آن نظارت نماید، اتفاقی مبارک است. از این رو انتظار می‌رود، مسئولان دولتی و حاکمیتی و نیز سایر صاحبان تریبون و رسانه، به‌جای اظهارنظرهای غیرمسؤولانه در فضای جامعه، به ایفای نقش هرچه بهتر این ستاد کمک کنند.

هیآت حسینی هم با حسن‌نظر منتظر تدوین هرچه سریع‌تر و ابلاغ سیاست‌هایی هستند که زمینه برپایی هرچه باشکوه‌تر عزاداری محرم را در ضمن حفظ سلامت جامعه فراهم آورد و قطعاً همگی ملتزم به رعایت این سیاست‌ها خواهند بود و فتنه بدخواهان را کور خواهند کرد.

اما آن‌چه مهم است سرعت عمل در تدوین و اعلام سیاست‌ها می‌باشد تا دراین فرصت کوتاه، امکان فراهم‌آوری شرایط تحقق سیاست‌ها را داشته باشند و نکته دیگر پرهیز از تذبذب و تشتت آراء و یا خدای‌ناکرده سوءاستفاده از ولایت‌پذیری و صبر جامعه هیأتی می‌باشد که از آن بوی بازی با احساسات و عواطف جامعه دینی به مشام برسد و خود می‌دانید عواقب دنیوی و اخروی چنین امری چه‌قدر تلخ و ناگوار خواهد بود.

۳. تمام دولت‌ها به حفظ ارزش‌های مورد وفاق ملی خود اهتمام دارند و به جرأت می‌توان گفت هیچ آیینی به گستردگی و اهمیت محرم بین مردم ما نیست. از طرفی شرایط اقتصادی سخت مردم و از سوی دیگر، برگزاری مراسم در فضای باز و پیاده‌سازی کامل دستورالعمل‌ها، هزینه مضاعفی را به هیأت‌ها تحمیل خواهد نمود که البته خود مردم و بانیان خیر تأمین خواهند نمود، اما قطعاً هم‌راهی دل‌سوزانه و مساعدت مسؤولانه نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی برای تحقق کامل این امر ضروری می‌باشد.

۴. شاید معدود نفراتی با اقدام نابه‌جا در برگزاری بی‌قاعده مراسمات به هر شکل و قیمتی و با به‌خطرانداختن سلامت مردم درصدد لطمه‌زدن به وجهه هیأت‌ها باشند، اما جامعه ایمانی هیأت‌ها این امر را مذموم دانسته و اعلام می‌کنیم این رویکرد غالب جامعه دینی ما نیست و از هر گروه و فرقه‌ای که قصد سنگ‌اندازی و فتنه‌گری در این ایام را دارند، تبری می‌جویند؛ چه در جهت به‌خطر انداختن سلامت مردم و چه در جهت خاموشی چراغ مجالس آل الله(ع)، که «انّ لقتلِ الحسینِ حرارهٌ فی قلوبِ المومنین لا تَبردُ ابداً». که این مشعلِ فروزان، خاموشی‌ناپذیر است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید