کد خبر: 321517
۰
۰
نسخه چاپی

بسته های آموزش الکترونیک راهی برای آموزش قرآن در دوران کرونا است

به گزارش قم پرس شش ماهی است که با شیوع کرونا عملکرد عادی و معمولی دستگاه‌ها به مخاطره افتاده و فعالیت‌هایی که از روی عادت و تکرار در گذشته وجود داشته است دور شده‌ایم.

در این بین نیز فعالیت قرآنی نیز دچار دستخوش شده‌اند.تعطیلی مسابقات بین المللی و نمایشگاه قرآن به عنوان مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی می‌توان از تبعات شیوع این ویروس نام برد.

همچنین آموزش‌های قرآنی که به صورت محافل و کلاس‌هایی در مؤسسات قرآنی، نهادها، مساجد و حتی منازل و حسینیه‌ها برقرار می‌شد با شیوع این ویروس کاملاً تعطیل و از رونق افتاد.

مؤسسات و مهدهای قرآنی پیش دبستانی به طور کامل فعالیت خود را کاهش دادند و می‌توانیم عملکرد آموزش‌های قرآنی را با کاهش نود درصدی پیش بینی کنیم.

با این حال مراکز و نهادهایی بودند که بسته‌هایی به صورت مجازی برای آموزش اتخاذ کردند که حال باید دید این بسته‌های مجازی جوابگوی مخاطب قرآن آموز و فراگیر در سطح آموزش قرآنی کشور است؟ از نظر کیفی چطور می‌توان آموزش قرآن به صورت مجازی جایگزین شود و چه نهادی بر روی آموزش‌های مجازی نظارت خواهد کرد؟ و از همه مهمتر نهادها و دستگاه‌ها برای ارائه مجازی آموزش‌های قرآنی بستر لازم و زیر ساخت‌های مناسبی دارند؟

بر همین اساس سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفتگویی با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های قرآنی در دوران کرونا گفت: همانطور که رهبری در خصوص ایام محرم فرمودند باید تمام توانمان را برای برگزاری باشکوه ایام محرم بکار ببریم می‌توانیم بگوییم اهمیت محرم به خاطر صیانت از قرآن کریم بوده و لذا باید راه‌های آن را در قرآن کریم دنبال کنیم.

وی با اشاره به این مساله افزود: واقعیت این است که توقع چنین شرایطی که کرونا برای ما رقم زده است را نداشتیم و لذا با یک امر غیر مترقبه ای مواجهه شده‌ایم.

حجت الاسلام عاملی با تأکید بر اینکه در دوره کرونا ارتباط حضوری محدود می‌شود و این دوره امکان دارد طولانی نیز شود اضافه کرد: در این دوره باید از امکانات و ظرفیت‌های محیط‌های مجازی استفاده کنیم هم برای حفظ قرآن کریم هم برای مسابقات قرآن کریم در زمینه‌های مختلف، قرائت، حفظ و چه در دانش و معرفت قرآنی به نظرم از ظرفیت‌های الکترونیک اگر استفاده کنیم ماندگاری دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا باید بسته‌های آموزش‌های الکترونیکی به وجود بیاوریم که اگر روی آنها کار محتوایی قوی و سناریو پردازی شده باشد و به صورت بسته تنظیم شده باشد بتوان آنها را برای آینده نیز استفاده کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: می‌توان از این منظر دید که در این دوره آنچنان بسته‌های صوتی و تصویری قدرتمند و قوی تولید کنیم تا دوره شکوفاتری برای نشر قرآنی داشته باشیم.

حجت الاسلام عاملی در خصوص بودجه‌ای در خصوص فعالیت‌هایی اینچنینی افزود: بودجه دست شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست، اما صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی متأسفانه این سال‌ها به دلایل مختلف اعتباراتی که مصوب مجلس بوده اعتبار کمی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه‌ای خصوص فعالیت‌های مجازی چهارچوب دار اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: بودجه قرآنی در سال ۹۷، ۲۳ درصد و سال ۹۸ سیزده درصد اختصاص پیدا کرده که همه آنها بدست جامعه قرآنی رسیده و هیچ مبلغی به عنوان ذخیره در صندوق وجود ندارد که نسبت به آن فعالیت‌های قرآنی تعریف و انجام دهیم. آن بخشی که مربوط به صندوق توسعه قرآنی است اعتباراتش اختصاص پیدا کرده است به همین دلیل شاید نتوان بودجه خاصی را برای فعالیت‌های جدید در نظر گرفت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید