کد خبر: 321537
۰
۰
نسخه چاپی

نخستین خودروی واکنش سریع پهپادی ایران در قم رونمایی شد

مدیر کل ارتباطات وفناوری اطلاعات قم روز یکشنبه با اعلام این خبر و بیان اینکه این خودرو برای نخستین بار توسط یکی از شتاب‌دهنده‌های استان طراحی و ساخته شده است، گفت: تاکنون طرح های ابتکاری و منحصر به فردی زیادی توسط شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ های استان در حوزه های فناوری های نوین انجام شده است که این خودرو نیز با داشتن ویژگی های ممتاز از جمله اقدام هاست.

سید رضا موسوی با تاکید بر این‌که اولویت این استان حمایت از بخش خصوصی برای حضور موثر و گسترده در حوزه فاواست،‌ ادامه داد: از جمله ماموریت‌های اداره کل فناوری اطلاعات قم حمایت از شتابدهنده ها، استارتاپ‌ها و کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات است.

وی اظهار داشت: این خودرو با داشتن تجهیزات با فناوری پیشرفته دارای ویژگی‌های ممتاز، در هدایت و اثربخشی فرماندهی عملیات امدادرسانی در حوادث و بحران‌ها نقش بسیار موثری دارد.

موسوی با تاکید بر لزوم نهادینه ساختن فرهنگ ایده پروری و علم باوری در بین جوانان خلاق وایده ساز جامعه گفت: فکر ودانش در عصر دانایی عامل پیشران جوامع است ودر این راستا مدیران استان باید حمایت حداکثری را از نخبگان و نیروهای جوان وخلاق در اولویت قراردهند.

مدیرعامل وشرکت و شتاب دهنده شرکت آراد نیز ،‌ با بیان اینکه این خودرو هیچ مشابهی در داخل کشور ندارد، گفت: در خارج کشور خودروهای مشابهی وجود دارد ولی نوع طراحی و پلتفورم اجرا شده در این خودرو متمایز از تمام این خودروهاست.

مجید هدایت جو، ادامه داد: برخورداری از ۲ فرستنده رادیویی، پهپاد با توان پروازی ۸ ساعت و بالن نظارتی تا حجم گاز هلیوم ۵۰ کیلوگرم از جمله ویژگی های برجسته این خودرو است که توان پایش تصاویر به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع را برای فرماندهی عملیات مقابله با بحران را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه زمان طراحی و ساخت این طرح ابتکاری را ۱۰ ماه اعلام کرد و گفت: خودکفایی در تامین برق با استفاده از پنل های خورشیدی و موتوربرق سیار، مشاهده همزمان صحنه زنده حوادث با نصب لینک برروی گوشی تلفن همراه، امکان حضور و استقرار در تمام مناطق صعب العبور و سرعت عمل بالا در به کارگیری از جمله دیگر ویژگی های این خودرو است.

مدیرعامل و شرکت و شتاب دهنده شرکت آراد ادامه داد: با تکمیل فرایند طراحی و رونمایی از نمونه اولیه با حضور جمعی محدود بدلایل شرایط کرونایی، برخی مسئولان استان از جمله از آتش نشانی، هلال احمر و مدیریت بحران استان تاکنون برای خرید نمونه هایی از این خودرو ابراز علاقه کرده اند.

هدایت جو، هزینه تجهیز هر خودرو متناسب با امکانات جانبی آن را از ۱۵۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: آتش نشانی، مدیریت بحران،‌ مرزبانی و صدا و سیما از جمله سازمان‌ها و نهادهایی است که این خودرو می‌تواند بخش زیادی از نیاز آنها در شرایط عادی و بحرانی را برطرف کند.

وی هزینه این خودرو را بسیار پایین تر از نمونه خارجی دانست و افزود: تمام فرایند طراحی و ساخت تجهیزات این خودرو در داخل کشور و با استفاده از توان مهندسی داخلی انجام و در این طراحی نقص های سامانه های موجود در کشور نیز شناسایی و برطرف شده‌است.

آراد اولین و تنها شتابدهنده حوزه هوافضای قم و پنجمین استارتاپ هوافضای کشور است که مجوز رسمی از معاونت علمی ریاست جمهوری دارد.مرکز شتابدهنده آراد مورد حمایت مستقیم معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید