کد خبر: 321555
۰
۰
نسخه چاپی

تولید شیر و گوشت شتر درقم افزایش می‌یابد

عباس پورمیدانی روز دوشنبه ، بیان کرد: راهبرد افزایش شیر و گوشت شتر در استان با همکاری کارشناسان و مراکز تحقیقاتی همچون انجمن علمی شتر ایران و مرکز اصلاح نژاد دام کشور در حال پیشرفت است و نتایج خوبی برای توسعه هرچه بیشتر صنعت شترداری قم درپی خواهد داشت.

وی افزود: حمایت از شترداران استان درقالب توزیع سم رایگان، توزیع علوفه به قیمت مصوب و معرفی بهره برداران به بانک‌ برای دریافت تسهیلات از جمله اقدام‌هایی است که توسط دولت برای رونق هرچه بیشتر صنعت شتر داری در قم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: روند افزایش سالانه تعداد شترهای پرورش یافته در قم و وجود سرمایه‌گذاران جدید در این صنعت،‌ نشان از وضعیت رو به رشد شترداری در استان دارد که البته سرعت آن کند است و نیاز به حمایت‌های بیشتری برای رسیدن به جایگاه مطلوب دارد.

پورمیدانی گفت:‌ افزایش شترهای دو کوهانه به روش اصلاح نژادی که از نظر اقتصادی بهره وری بهتری دارد و ایجاد سکوی جمع آوری شیر شتر با رعایت اصول بهداشتی و انتقال به کارخانه لبنی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در ارتباط با صنعت شترداری استان است.

وی با اشاره به اهمیت وجود بازار فروش مناسب برای محصولات تولیدی شترداران استان، افزود: این مهم با تبدیل شیر شتر به شیر خشک و اخذ مجوز صادرات به کشورهای طرف قرارداد انجام می‌شود که در این صورت بهره برداران برای افزایش سطح تولید خود تلاش بیشتری می‌کنند و این مساله علاوه بر افزایش فرصت‌های شغلی این بخش، موجب رونق اقتصادی در صنعت شترداری قم می‌شود.

وی در ادامه با بیان برخی مشکل‌های موجود بر سر راه توسعه صنعت شترداری قم،‌ بیان کرد: کمبود آب و علوفه، مسائل بیمه‌ای و امور بهداشتی، عدم وجود گاردریل در جاده های جدید و همچنین عدم توجه به گردشگری و صنایع دستی مرتبط با شتر از جمله موانع توسعه این صنعت در قم است.

اقلیم قم به‌خصوص بخش مرکزی استان برای پرورش شتر مناسب است و هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ بهره بردار در قم مشغول پرورش حدود ۶ هزار نفر شتر هستند.

بخش مرکزی قم با داشتن مناطق بیابانی و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در استان است و بیشتر شترداران قمی در دهستان‌های قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.

نژاد اصلی شترهای پرورشی در قم کلکویی است؛ گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که بازار خوبی دارد و با حمایت بیشتر از شترداران استان می‌توان حجم تولیدهای قم در این بخش را گسترش داد.

پرورش شتر در استان قم علاوه بر روش های سنتی به صورت صنعتی نیز انجام می‌شود و در این زمینه طرح ‌های توسعه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است.

عشایر اصلی‌ترین پرورش دهندگان شتر در قم هستند و با تامین امکانات مورد نیازشان، می‌توانند به عنوان مهمترین تولیدکنندگان گوشت قرمز بیش از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و برای استان ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید