کد خبر: 321624
۰
۰
نسخه چاپی

اسلام حقوق بشر و کرامت انسان را ملازم هم می‌داند

به گزارش قم پرس، مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی بیانیه ای صادر کرده است:

حقوق بشر و کرامت انسانی با موازین الهی، از موضوعاتی است که همه انسان‌های آزاداندیش و پاک فطرت برای تعالی جامعه انسانی خواهان آن هستند، اگر چه به جهت تفاسیر مغرضانه و عدم نگاه جامع به تمامی انسان‌ها با نواقص فراوانی روبرو است که از آن جمله عدم توجه نگاه جامع اسلامی به حقوق انسان‌ها است و گاهی نیز حقوق بشر ابزار اهداف غیرانسانی کشورهای استعماری قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه ۱۴ مردادماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شده است.

مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک نهاد غیردولتی با گرامیداشت این روز ضمن تأکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی و به جهت ایفای سهم خود در تلاش‌های انسانی مربوط به حقوق بشر و کرامت انسانی که هدف آن حمایت از انسان‌ها در مقابل بهره کشی و ظلم و ستم می‌باشد با تأکید بر آزادی‌های مشروع و حقوق فطری انسان‌ها، بیانیه ای به شرح زیر صادر نموده است:

مجمع جهانی صلح اسلامی معتقد است: ارزش‌های اخلاقی و حمایت از کرامت انسانی در فرهنگ و سنت دینی ریشه‌ای عمیق دارد؛ چنان که کوشش پیامبران و پیشوایان دینی برای دفاع از حقوق اساسی و کرامت انسان‌ها بوده و ادیان الهی این حقوق را ناشی از اراده الهی و لازمه کرامت انسانی می‌دانند. اسلام حقوق بشر و کرامت انسان را ملازم هم می‌داند؛ زیرا در اندیشه اسلامی، انسان جانشین خداوند در زمین بوده و سزاوار تکریم است.

این مجمع تأکید می‌کند، خداوند فرزندان آدم را به ما هو انسان گرامی داشته است و این امر به وضوح در آیه ۷۰ سوره اسرا این چنین آمده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ…».
مجمع جهانی صلح اسلامی بر این باور است که در روند بین المللی تدوین هنجارهای جهانی حقوق بشر و نظارت بر رعایت آنها، دولت‌های اسلامی نگرانی‌های جدی دارند و بر این باورند در حق برخی مسلمانان و باورهای اعتقادی آنها ظلم‌های گسترده روا داشته شده است.

غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش‌های لیبرال و سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می‌شود.

این مجمع ضمن محکوم کردن نقض حقوق مسلمانان در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، نیجریه، افغانستان، آمریکا و سایر نقاط جهان، بر ضرورت توجه به آموزه‌های اسلام در برقراری حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی تأکید می‌کند و ضمن توجه سازمان‌های اسلامی مدافع حقوق بشر به کاهش اختلافات، مسلمانان را به وحدت بیشتر فرا می‌خواند.

در پایان مجمع جهانی صلح اسلامی از کشورهای مسلمان و سازمان‌های اسلامی همچون سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهد هر ساله برنامه‌ها و اقدامات اساسی را به منظور بزرگداشت این روز برگزار نمایند و آن را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر از میراث تلخ گذشته توسط استعمارگران بدانند و گفتمان حقوق بشری را با تأکید بر کرامت انسانی در عرصه‌های تعامل، همکاری و آموزش ارتقا بخشند. مجمع جهانی صلح اسلامی نیز در این زمینه آمادگی هر گونه هم افزایی با سازمان‌های اسلامی را دارد.

مجمع جهانی صلح اسلامی

۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید