کد خبر: 321938
۰
۰
نسخه چاپی

توحید با ولایت اهل بیت(ع) محقق می‌شود/ غدیر؛ روز تکمیل توحید

حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به مناسبت عیدغدیر خم گفت: مقام معرفت توحیدی تعبیر بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری درباره مقام امیرالمومنین علی (ع) داشتند و به مبنای بسیار مهمی در حیات اعتقادی، معنوی، سیاسی و اجتماعی بشر برمی‌گردد. در واقع به لحاظ مبنای هستی شناختی، کل عالم هستی فعل خدای متعال است یعنی تنها مبدا هستی، مبدا آفرینش و تحولات در عالم، خدا است.

وی اظهار داشت: براساس این مبنا تنها موجودی که از استقلال برخوردار است و فعل او هم فعل استقلالی است خدا است و همه مخلوقات عالم یعنی تمام ماسوی الله عین «فعلِ ایجاد» خدا یا همان که قرآن کریم می‌فرماید "یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله والله هو الغنی الحمید" است، همه ماسوی الله نسبت به خدای متعال فقر و وابستگی دارند و این موضوعی است که معمولاً به آن توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در برخی آثار و سخنرانی‌های خود بحث مهمی در باب امتداد و بسط توحید به ویژه وجه اجتماعی توحید دارند، گفت: وقتی که توحید را به عنوان یک باور اصیل در نظام تفکر دینی خویش مطرح می‌کنیم که از مبانی فلسفی عمیقی برخوردار است، یک مسئله انتزاعی نیست که این باور به توحید هیچ تأثیری در حیات فردی و اجتماعی ما ندارد.

الهی راد افزود: از آنجا که تنها هستی‌بخش عالم خدای متعال است، در نظام فکری که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند، تنها مالک عالم خدا است و هیچکس از خودش استقلالی در مالکیت ندارد و همه مالکیت‌ها به مالکیت خدا برمی‌گردد؛ اگر خدا حق تصرف به کسی بدهد اجازه تصرف دارد و اگر خدا اجازه نهد او هم اجازه و حق تصرف حتی در اموال خود را هم ندارد؛ چون هر کسی هر کاری که انجام می‌دهد و هر مالی که کسب می‌کند با قدرت و آنچه خدا به او داده، انجام می‌دهد. بنابراین انسان زمانی حق مالکیت دارد که خدا به او اذن داده باشد.

وی گفت: وقتی تنها مالک حقیقی عالم خدای متعال است تنها کسی حق تصرف و وضع قانون در عالم را دارد که خدای متعال این اجازه را به او داده باشد، پس تمام شئون انسان باید براساس اذن خدا محقق شود. این است که رهبر معظم انقلاب در مورد امیرالمومنین علی (ع) و ائمه معصومین بر مقام معرفت توحیدی تأکید دارند، چرا که حقیقت توحید را فهم کردند و درک آنها از توحید صرفاً نظری نبوده است.

مقام معنوی حضرت امیرالمومنین (ع) در دو بعد مطرح می‌شود هم در بعد نظری که حقیقتاً به این باور هستند که فقط و فقط خدای متعال است که همه کاره عالم است هم در بعد عملی تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خودشان را براساس همین باور توحیدی تنظیم می‌کنند، لذا امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: «من هیچ چیزی را ندیدم مگر اینکه قبل از آن، بعد از آن و همراه با آن خدای متعال را در نظر گرفتم» و می‌بینیم که ایشان در صلح، سکوت، قیام، شهادت، کشتن دشمن و همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی اراده و رضایت خدا را در نظر می‌گیرد این همان است که رهبر معظم انقلاب در مورد حضرت امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند مقام معنوی آن حضرت مقام معرفت توحیدی است هم در بعد نظری و هم در بعد عملی.

وی اظهار داشت: توحید را باید با همه مراتب آن در نظر بگیریم و براساس توحید در ذات و توحید در مالکیت و توحید در حاکمیت، توحید در ربوبیت تشریعی یعنی تحقق اراده الهی از طریق واسطه‌های الهی که جانشین خدا روی زمین، خلیفه الله و همان ائمه معصومین هستند، رخ می‌دهد.

وی در پایان گفت: در روز غدیر خدای متعال امر ولایت و ربوبیت تشریعی در روی زمین را برعهده امیرالمومنین (ع) و فرزندان او تا وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) قرار داده است. در واقع ولایت امیرالمومنین (ع) و سایر معصومین امتداد توحید است، چون تحقق اراده الهی در زمین از طریق همین اولیا طاهر صورت می‌گیرد. به همین علت است که خدا در قرآن کریم بعد از معرفی امیرالمومنین (ع) توسط پیامبر به عنوان ولی خدا و جانشین رسول الله می‌فرماید "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی" و صراحتاً اعلام می‌کند امروز که ولایت علی (ع) را بر شما اعلام کردم دین کامل شدهاست. دینی که مبنای آن توحید و ولایت مطلقه الهی است با ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) و ائمه معصومین کامل شده یعنی تحقق کامل توحید با ولایت و امامت اهل بیت (ع) محقق می‌شود.‌

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید