کد خبر: 324681
۰
۰
نسخه چاپی

رشد فناوری ارتباطات در قم سرعت بالایی دارد

سید مهدی مدبری روز جمعه ‌ بیان کرد: در قم به‌واسطه وجود زیرساخت‌های قوی و حرکت سریع نهادهای حوزوی و دانشگاهی به سمت فناوری اطلاعات، حوزه فناوری اطلاعات رشد بیشتری نسب[ت به سایر حوزه‌های فناوری دارد.

وی افزود: در همین راستا مرکز رشد دانشگاه قم در ابتدا برای حمایت از ایده‌های فناورانه در حوزه ارتباطات پایه‌گذاری شد اما چون این مرکز اولین مرکز رشد در استان قم بود ما از حوزه‌های دیگر هم تقاضا داشتیم، به همین دلیل حوزه‌های دیگر را هم پذیرش می‌کنیم، اما همیشه نسبت حوزه فناوری ارتباطات به دیگر حوزه‌ها نسبت ۶۰ به ۴۰ بوده است.
وی ادامه داد: مرکز رشد دانشگاه قم، به‌عنوان نخستین نهاد حامی فناوری در استان قم و دوازدهمین مرکز رشد در کشور با پیگیری‌های استانداری و دانشگاه قم در استان فعالیت می‌کند.
مدبری گفت: مراکز رشد برحسب وظایفی که دارند یعنی تسهیل و تسریع در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه، نیاز به یک ساختار چابک و سریع برای پذیرش و راهبری واحدهای فناور دارند، ساختار و مدل اجرایی مرکز رشد دانشگاه قم بدین‌گونه است که دفتر پذیرش و دفتر نظارت و ارزیابی به‌عنوان دو رکن اصلی بخش اجرایی مجموعه هستند.

وی افزود: پذیرش در مرکز رشد اختصاص به دانشجویان ندارد، یعنی هر شخصی که در حوزه فناوری فعالیتی انجام داده و خواهان تجاری‌سازی آن است، می‌تواند در مرکز رشد درخواست پذیرش دهد.
وی ادامه داد: تاکنون تعداد زیادی دانشجو چه از دانشگاه‌های استان و چه از دانشگاه‌های دیگر استان‌ها، متقاضی پذیرش در مرکز رشد دانشگاه قم بودند، همچنین تعدادی از غیر ایرانیان هم در این مرکز حضورداشته‌اند، البته دانشجویان دانشگاه‌های قم برای پذیرش در اولویت قرار دارند و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه قم با تسهیلات بیشتری امکان حضور در این مرکز را دارند.

رییس مرکز رشد دانشگاه قم گفت: کسانی که دارای ایده محوری در حوزه فناوری داشته باشند و بخواهند آن را تجاری کنند، یک تیم باشند که توانمندی اجرا و تجاری‌سازی ایده خود را داشته باشد و دیگر اینکه توانایی اثبات تجاری‌سازی ایده خود را داشته باشند می‌توانند به مراکز رشد مراجعه کنند.
وی افزود: در فرآیند پذیرش قدم اول مراجعه به سایت مرکز رشد دانشگاه قم به نشانیqominc.comو پر کردن فرم درخواست پذیرش است، بعد از تکمیل فرم توسط متقاضی از طرف مرکز رشد با افراد جهت حضور در مرکز تماس گرفته می‌شود، طرح ارسالی توسط گروهی از کارشناسان داوری شده و در صورت داشتن شرایط، در مقطع پیش رشد پذیرفته می‌شوند.
وی ادامه داد: مقطع پیش رشد یک بازه زمانی حداکثر ۶ ماهه است که به افراد متقاضی این فرصت داده می‌شود تا در مرکز رشد رسمیت پیداکرده و از خدمات اولیه این مرکز استفاده کنند.
مدبری گفت: در مقطع پیش رشد، هسته فناور یا همان افراد متقاضی باید دو شرط را رعایت کند تا بتواند وارد مقطع رشد شود، این دو شرط شامل نوشتن یک طرح تجاری که در واقع سند تجاری مشترک بین مرکز رشد و واحد فناور است و ثبت یک شرکت یا گرفتن یک ماهیت حقوقی است.
وی افزود: بعد از انجام این مراحل و ثبت ایده در شورای پذیرش، متقاضی به همراه ایده خود به شورای مرکز ارجاع داده می‌شود، در جلسه شورای مرکز که افراد آن را مدیران استانی و اعضای هیئت‌علمی تشکیل می‌دهند، در خصوص پذیرش در مقطع رشد تصمیم‌گیری می‌شود، اگر هسته فناور بتواند تاییدیه شورای مرکزی را بگیرد، حداکثر سه سال فرصت دارد تا از امکانات و خدمات مرکز رشد دانشگاه قم استفاده کند.
وی ادامه داد: بعد از گذشت سه سال، واحدهای فن‌آوری که به میزانی از رشد رسیده باشند که بتوانند به‌اصطلاح روی پای خود بایستند، رشد یافته نامیده می‌شوند، یعنی رشد یافته‌ها کسانی هستند که از مرکز رشد دانشگاه قم فارغ‌التحصیل شده باشند.
رییس مرکز رشد دانشگاه قم گفت: از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۷۱ شرکت رشد یافته، ۷۴۱ ایده انصرافی و ۲۴۲ طرح رد شده از سوی مرکز رشد دانشگاه به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: شاید افراد زیادی باشند که ایده‌های خوبی در ذهن داشته باشند، اما تعداد کمی از این افراد هستند که به سمت عملیاتی کردن این ایده‌ها می‌روند، بسیاری از افرادی هستند که به مراکز رشد مراجعه می‌کنند و ایده خوبی دارند، اما زمانی که در فرایند عملیاتی کردن این ایده قرار می‌گیرند از ادامه کار منصرف می‌شوند.
وی ادامه داد: از بین ۲۴۲ طرح رد شده از سوی مرکز رشد، تعدادی از طرح‌ها امکان تجاری‌سازی نداشتند و بنا بر نظر داوران این طرح‌ها در بازار تجاری‌سازی جایگاهی نداشتند و به همین دلیل رد شدند، تعداد زیادی از طرح‌ها هم اصلاً به حوزه فناوری مربوط نمی‌شدند و به همین دلیل رد شدند.
مدبری گفت: از ۷۱ شرکتی که به‌عنوان خروجی موفق از مرکز رشد دانشگاه قم فارغ‌التحصیل شده‌اند، فقط سه شرکت محل فعالیت خود را در شهر قم انتخاب نکردند، مابقی همگی در قم فعالیت می‌کنند، البته تعداد زیادی از این شرکت‌ها در تهران هم دفتر دارند.
وی افزود: دفتر تهران به دلیل بازار بزرگ مصرفی و نزدیکی به ارکان حکومتی برای بسیاری از واحدهای فناوری مهم است، تعدادی از این واحدهای فناور در شهرهای دیگر هم دفتر دارند و یا به‌طورکلی دفتر خود را به شهرهای دیگر بردند، یکی از شرکت‌ها در ۶۷ شهر کشور دفتر دارد اما همچنان محل فعالیت اصلی آن قم است.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی مرکز رشد کمک به افرادی است که درصدد تجاری‌سازی کار علمی خود هستند، فرایند تجاری کردن نیاز به آموزش دارد و مرکز رشد در یک دوره سه‌ساله گام‌به‌گام همراه با واحد فناور پیش می‌رود.
رییس مرکز رشد دانشگاه قم گفت: بزرگ‌ترین خدمتی که مرکز رشد در اختیار یک واحد فناور قرار می‌دهد، آموزش قدم‌به‌قدم فرایند تجاری‌سازی ایده است، همچنین دراختیار گذاشتن کارگاه، آزمایشگاه، دفترکار، حمایت‌های مالی و رایزنی با وزارتخانه‌ها، بخش‌های خصوصی، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای استفاده از محصولات واحدهای فناور از دیگر حمایت‌های مرکز رشد به واحدهای فناور است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید