کد خبر: 324692
۰
۰
نسخه چاپی

خطیب جمعه قم: ملت ولایتمدار ما از حماسه کربلا درس گرفته‌اند

آیت‌الله سید محمد سعیدی در سخنان آدینه‌ای خود که به صورت مجاز انتشار یافت ، تاکید کرد: امروز وظیفه همه ماست با استحکام بخشی پایه های اعتقادی خود بر اساس درس‌آموزی از معارف دین از جمله صحیفه سجادیه، و پیروی از رهبر معظم انقلاب به وظیفه دینی و شرعی خود عمل کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان ویژگی ها و زندگی گهربار امام سجاد(ع) گفت: ایشان کارهایی که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) انجام دادند، همه آنان در راستای کسب رضای پروردگار به عنوان عبادت خداوند متعال و نیز ناامیدسازی دشمن بود.

وی افزود: امام زین العابدین(ع) رمزگشایی از حقایق تحریف شده اسلام در همه عرصه ها به ویژه در حوزه امامت و خلافت که توسط بنی امیه انجام شده بود؛ و نیز مسئولیت بسیار مهم، تاثیرگذار و افشاگرانه در تبیین و تفسیر حادثه کربلا به همراه حضرت زینب کبری(س) داشتند.

وی با اشاره به مسئولیت سخت و دشوار امام سجاد(ع) در دوران خفقان شدید بنی امیه گفت: در آن دوران امام سجاد(ع) متناسب با زمان و مکان؛ از یک سو به بیان مساله رهبری، امامت، لزوم شناخت و بیان و توضیح نشانه های امام عادل و حجت خدا و از سوی دیگر معرفی رهبران مفسد و ستمگر به مردمی که دچار غفلت شده بودند، می پرداختند.

نماینده ولی فقیه در استان قم افزود: امام سجاد(ع) مردم را به وظایف خودشان آشنا کردند و برای اصلاح جامعه آن روز فراخواندند و تفکر اصیل اسلامی را برای جامعه تبیین کردند تا زمینه ایجاد یک اصلاح و حکومت اسلامی را، ولو در درازمدت فراهم کنند.

وی با بیان اینکه باید مردم آگاه و آشنا شوند، گفت: روشی که امام سجاد(ع) پی گرفته بودند، روش مستمر اولیای الهی از پیامبران و جانشینان آنان در طول تاریخ بوده است؛ البته ممکن است که مردم این هدایت ها را بپذیرند و یا نپذیرند، چون دنیا دار اختیار و امتحان است و مردم باید بر اساس انتخاب به راهی وارد شوند و امام سجاد(ع) این کار را انجام دادند.

وی تصریح کرد: خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در کوفه و شام یکی از جریان های روشنگرانه ای بود که توانست، بنی امیه و یزید را رسوا کند و موجب تحول عظیمی در مردم شد؛ و تغییر و تحولی ایجاد شد که جریان ها و قیام های بعدی برخی از مردم و گروه ها نشانگر و نتیجه این حرکت بود.

وی افزود: در چنین شرایطی بزرگ ترین و مهم ترین مسئولیت امام سجاد(ع)، احیای اسلام ناب محمدی(ص) و تبیین جایگاه امامت و رهبری اهل بیت(ع) بود و با جهالت سیاسی و مذهبی و تحریف های بنی امیه مبارزه و مجاهدانی را در عرصه های مختلف تربیت می کردند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: امام سجاد(ع) همواره در بین مردم، حماسه کربلا و مظلومیت حضرت سیدالشهدا(ع) را یادآوری و ستم های بنی امیه و یزیدیان را افشا می کردند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) به مردم می خواستند بفهماند که انسان در راه حق باید جانفشانی و جهاد کند، گفت: امام زین العابدین(ع) به فرهنگ جهاد و شهادت، و ترویج و تبیین ابعاد این مکتب می پرداختند و راه خدا را به مردم نشان می دادند.

وی با اشاره به عظمت کتاب «صحیفه سجادیه» از امام چهارم(ع) گفت: دعاهای امام سجاد(ع) در واقع رویدادهای عصر ایشان است که در قالب دعا، این ها را تفسیر و تبیین کرده اند و راه حل برون رفت از مسائل و مشکلات را در قالب دعا به مردم نشان می دادند.

وی گفت: ائمه اطهار(ع) در زمان ها و شرایط متفاوت با انسان و مکتب های مختلفی روبرو بودند و برای هریک از این رویدادها متناسب با آن راهکار و برنامه داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان قم همچنین با بیان اینکه نتایج کارهای امام سجاد(ع) در آینده و عصر ما به خوبی ظاهر شد، اظهار داشت: امور فرهنگی و اموری که به ساخت و ساز روحیه مردم برمی گردد، زمانبَر است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید