کد خبر: 324751
۰
۰
نسخه چاپی

کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر منتشر شد

به گزارش قم پرس، «فهم» و نه «روایت» فقهی، آغاز اندیشیدن فقیهان دربارۀ سیاست است. فقیهان معاصر بر اساس فهم فقهی‌شان که از یک‌سو، ناظر به امر واقع است و از سوی دیگر، در دایرۀ نصوص دینی شکل گرفته است، به تحلیل سیاست معاصر پرداخته‌اند.

نظر به تنوع فهم‌های فقهی، طبقه‌بندی مهمترین گونه‌های فهم فقهی به منظور توضیح نوع تأثیرگذاری آن‌ها بر دیدگاه فقیهان دربارۀ سیاست معاصر ضروری به نظر می‌رسد. بر پایۀ نگاه فقیهان به دین و سنت فقهی و به تبع الزامات معرفت‌شناختی و روش‌شناختی نگاه آنان، می‌توان مهمترین گونه‌های فهم فقهی را در دوران معاصر به پنج گونۀ فهم مقاصدی، فهم اجتهادی، فهم هرمنوتیکی، فهم سلفی-تکفیری و فهم سنتی تقریب‌ستیز تقسیم کرد. فقیهان معاصر بر اساس قرار گرفتن در هریک از طبقه‌های مذکور، تحلیل متفاوتی از سیاست معاصر در دو سطح کلان (جهان اسلام) و خرد (دولت اسلامی) ارائه کرده‌اند که توضیح و درک تحلیل آنان بدون توجه به فهم فقهی آنان میسر نمی‌باشد.

کتاب حاضر یکی از آثار متعدد حجت الاسلام منصور میراحمدی در عرصۀ اندیشه سیاسی اسلام است. وی در این کتاب، ادبیات علمی مناسبی را برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان این عرصۀ مطالعاتی ارائه کرده است. خواننده با مطالعۀ فصل‌های هفت‌گانه این اثر، با دیدگاه فقیهان معاصر نسبت به سیاست در دو سطح جهان اسلام و دولت اسلامی آشنایی تخصصی پیدا می‌کند. نویسنده که سابقۀ مطالعاتی دیرینه‌ای در حوزۀ مطالعاتی اسلام دارد، تلاش کرده است با به کارگیری آموزه‌های هرمنوتیکی، ضمن ورود به منطق درونی فهم فقهی فقیهان در دوران معاصر، تأثیر فهم آنان را در شناخت سیاست معاصر در دو سطح مذکور واکاوی نماید.

علاقه مندان برای دریافت فهرست و پیشگفتار کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر اینجا مراجعه کنند.

کتاب فهم فقهی و سیاست معاصر تألیف منصور میراحمدی به همت نشر لوگوس به بهای ۴۶۰,۰۰۰ ریال منتشر شد.

منصور میراحمدی (-۱۳۴۷)، دانش‌آموختۀ حوزۀ علمیۀ قم و دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. ایشان در کرمان به دنیا آمد و پس از گذراندن مقاطع ابتدایی و راهنمایی به تحصیل دروس اسلامی در حوزۀ علمیۀ قم پرداخت. تحصیل هم‌زمان وی در دانشگاه در رشتۀ علوم سیاسی و دانش‌آموختگی از دانشگاه تهران، موجبات عضویت وی را در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی فراهم ساخت و اکنون استاد تمام رشتۀ علوم سیاسی در گروه علوم سیاسی این دانشگاه است. مدیریت گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، مدیریت پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدیریت گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و ریاست دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) و سردبیری مجلۀ رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی از جملۀ فعالیت‌های علمی-اجرایی وی به حساب می‌آید.

از وی تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که فهرست کتاب‌های وی به قرار زیر است:

  1. اسلام و دموکراسی مشورتی، نشر نی، ۱۳۸۴.
  2. فقه سیاسی، انتشارات سمت، ۱۳۹۵.
  3. نظریه مردم‌سالاری دینی؛ مفهوم، مبانی و الگوی نظام سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۸.
  4. قدرت، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۹۲.
  5. ملاحظاتی بر چالش‌های فقه سیاسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۹۲.
  6. سکولاریسم اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه روشنفکران مسلمان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،۱۳۸۷.
  7. اندیشه سیاسی آخوند خراسانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰.
  8. درس‌گفتارهای فقه سیاسی (با همکاری دیگران)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۹.
  9. آزادی در فلسفه سیاسی اسلام، انتشارات بوستان کتاب، ۱۳۸۱.
  10. مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمان (ترجمه)، انتشارات بوستان کتاب ،۱۳۷۹.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید