کد خبر: 324752
۰
۰
نسخه چاپی

خدمات مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان قم ساماندهی می شود

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی دادگستری قم حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری افزود: در این جلسه مقرر شد علاوه بر ایجاد شعب اختصاصی رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان، در تمام مراجع قضایی اعم از دادسرا، بدوی، تجدیدنظر و نظامی ترتیبی اتخاذ شود تا مددکاران و مشاوران اطفال و نوجوانان بر اساس قانون حضور داشته باشند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده شخصیت اطفال و نوجوانان بصورت تخصصی با استفاده از ظرفیت مددکاران و مشاوران مجرب خانم و آقا در استان، و بهره مندی از تمام ظرفیت های تاسیسات حقوقی و موجود در قانون آیین دادرسی کیفری مانند تعلیق مجازات، تعویق صدور حکم، آزادی مشروط، عدم اعزام اطفال به کانون حسب مورد تصریح کرد: با اجرای این شیوه نامه، رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان بر اساس یک فرآیند علمی و تخصصی صورت می گیرد و اجرای موثر و کارآمد احکام قضایی را تضمین خواهد کرد.

مظفری بیان کرد: تشخیص دقیق عوامل جسمانی، خانوادگی، اجتماعی و همچنین اختلال های روانی در ارتکاب جرم و تشکیل پرونده شخصیتی جامع و ارائه ی آن به قاضی، ارائه اطلاعات حاصل از مصاحبه تشخیصی و جلسه های مشاوره به قاضی پرونده، به منظور دقت در صدور حکم، به نحوی که در کاهش جرم و عدم تکرار آن مؤثر واقع شود از جمله اهداف اجرایی شدن این شیوه نامه می باشد.

وی اضافه کرد: کاهش خطر بازگشت و تکرار رفتار مجرمانه در سنین بالاتر و پیشگیری از وقوع جرم های سنگین تر و پیشگیری از ورود طفل و یا نوجوان به کانون های اصلاح و تربیت تا حد امکان، ایجاد خودباوری و تقویت آن، خودپنداره مثبت، خودکنترلی، خودآگاهی و خودشناسی، کمک به بازتوانی کودک و نوجوان در جهت رشد و تشکیل خانواده سالم و کمک به باز اجتماعی نمودن و کسب هویت سالم کودک و نوجوان در جهت بازگشت به جامعه و ایفای نقش سازنده در فعالیت های اجتماعی نیز از دیگر اهداف اجرایی شدن شیوه نامه ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان به شمار می آید.

خدمات مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان قم ساماندهی می شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل قم نیز گفت: در سه ماهه دوم سال جاری ۲۵ جلسه آموزشی سه ساعته طرح هجرت با جامعه مخاطب ۱۴۰ تَن در اردوگاه حرفه آموزی، زندان مرکزی و کانون اصلاح و تربیت قم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به اجرا در آمده است.

حجت الاسلام مجید یزدی یادآور شد: از آنجا که ریشه بسیاری از جرایم در فقدان مهارت های زندگی و دانش رفتاری است، دوره های هجرت با رویکردی نوین و با لحاظ نمودن نیازهای مخاطبان، برای گروه های مخاطب زندانیان توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه طراحی شده و توسط مربیان آموزش دیده و متخصص اجرا می شد.

وی ادامه داد: هویت یابی فردی و اجتماعی، رسیدن به احساس ارزشمندی، خودآگاهی و شناخت خویشتن، افزایش اعتماد به نفس وکنترل ذهن از افکار منفی، پیشگیری از استرس، افسردگی و مهارت ارتباط موثر از جمله سرفصل های این دوره ها آموزشی به مخاطبان می باشد و ارائه خدمات مشاوره فردی، برگزاری مسابقات و اهدای جوایز از دیگر موارد اجرا شده جنبی در این دوره ها بوده است.

یزدی همچنین در سخنانی در جمع مسئولان دفاتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: کار فرهنگی و پیشگیری از اصول مهم کاهش جرم و بزهکاری اجتماعی است دانست و افزود: دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، رسالت های زیادی دارد که یکی از آنها، مبارزه با آسیب های اجتماعی در هر استان است.

وی ادامه داد: این امر زمانی به نتیجه کافی می رسد که مسئولان دفاتر اجتماعی سیاسی حوزه، معرفت و شناخت نسبت به آسیب ها و مقابله با آنها را داشته باشند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید