کد خبر: 324762
۰
۰
نسخه چاپی

سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان در قم برگزار می‌شود

حجت الاسلام رضا نوروزی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال با توجه به وجود شرایط کرونایی پیاده روی زائران به سمت کربلای معلی در ایام اربعین تقریبا منتفی است و این موضوع حرارت و سوزشی را در جان همه عاشقان اهل بیت بویژه دانشگاهیان که سهم قابل توجهی در این پیاده روی داشتند، ایجاد کرده‌است.

وی با یادآوری اینکه سال‌های گذشته کاروان های بزرگی متشکل از دانشجویان کشور به پیاده روی اربعین اعزام می شد، که به لحاظ حجم و تعداد جمعیت در مقایسه با سایر کاروان های اعزامی بی نظیر بود افزود: چون در سال جاری امکان برگزاری حضوری راهپیمایی اربعین نیست، از این رو با قدرت بیش از پیش این سوگواره علمی، فرهنگی و هنری اربعین را که طی سال های ۹۶ و ۹۷ نیز به همت معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ترتیب یافته ، برگزار می‌کنیم تا شاید در یک حدی بتوانیم جای خالی زیارت حضوری حرم مطهر امام حسین(ع)‌ را ترمیم نموده و آن نقشی که دانشگاهیان در این حماسه داشتند را به یک حماسه غیر حضوری در فضای ادبی، هنری و علمی تبدیل کنیم.

معاون دانشگاه قم با بیان اینکه مسئولیت برگزاری این دوره از سوگواره از سوی وزارت علوم به دانشگاه قم سپرده شده است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما این است که از ظرفیت دانشگاهیان اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان در ارائه آثار فاخر ادبی و هنری به منظور احیای پیاده روی اربعین و نهضت امام حسین(ع) استفاده کنیم.

نوروزی همچنین سوگواره فوق را متشکل از سه بخش پژوهشی، ادبی، هنری و چند رسانه ای دانست و افزود: بخش پژوهشی در سه محور کتاب، پایان نامه و مقاله است و ما در محضر دانشگاهیان برای ارسال کتاب ها، پایان نامه ها و مقاله های مرتبط با قیام امام حسین و پیاده روی اربعین خواهیم بود.

وی بخش ادبی این سوگواره را نیز شامل سه محور داستان، نمایش نویسی، خاطره گویی و بیان دل نوشته ذکر کرد و افزود: بخش هنری نیز از عکس و اینفوگرافی تشکیل شده است و در بخش چند رسانه نیز در رشته هایی مثل پادکست، نماهنگ و فیلم مستند پذیرای همه دانشگاهیان هستیم.

نوروزی همچنین تصریح کرد: برای این سوگواره یک بخش ویژه تحت عنوان شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان مدافعان حریم اسلام و ولایت و جبهه مقاومت در نظر گرفته شده تا نگاه به شهید و شهادت و دفاع از اهل بیت زنده شود.

معاون دانشگاه قم همچنین با بیان اینکه دانشگاهیان سراسر کشور از همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی امکان شرکت در این سوگواره را دارند گفت: علاقمندان می توانند آثار خود را تا ۱۵ مهرماه به سایت Smauni.ir و یا به آیدی smauni۳@ در شبکه های اجتماعی ارسال کنند تا توسط داوران ملی و بین المللی داوری شود.

وی بیان کرد: آیین پایانی این سوگواره در پایان ماه صفر و هفته آخر مهرماه برگزار می شود و حضوری یا مجازی بودن آن نیز به شرایط بیماری کرونا در آن زمان بستگی دارد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید