کد خبر: 324765
۰
۰
نسخه چاپی

ورود قم به موج سوم کرونا

دانشگاه علوم پزشکی قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط فوق بحرانی به‌وجود آمده در قم به علت شیوع کرونا هر گونه تجمع و گردهمایی در سطح این استان ممنوع است.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع همشهریان عزیز می‌رساند با توجه به پیک شدید بیماری کرونا در قم و تراکم زیاد بیماران در بیمارستان‌ها و به دنبال آن ایجاد شرایط فوق بحرانی، هرگونه تجمع و گردهمایی در سطح استان ممنوع است.

اطلاعیه ادامه یافته است: مردم شریف قم در صورت مشاهده هرگونه تجمع و همایش، مراتب را با شماره‌های ۱۳۷ و ۱۹۰ در میان گذاشته و یا به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۱۰ پیامک نمایند تا برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.

جلسه اضطراری رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و روسای بیمارستان‌ها برگزار شد

همچنین بر اساس گزارش روابط عمومی علوم پزشکی قم محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان روز گذشته به‌واسطه گسترش و شیوع مجدد ویروس کرونا در قم و اشغال تخت‌های بیمارستانی، جلسه‌ای اضطراری را با حضور روسای بیمارستان‌ها و معاون درمان دانشگاه، برگزار کرد.

گزارش حاکی است: دراین جلسه بر بهبود ارتقا و افزایش تخت‌های بیمارستانی ویژه مبتلایان به کرونا تاکید و مقرر شد تا بیمارستان فرقانی به‌صورت کامل در کنار بیمارستان امیرالمومنین(ع) و کامکار در اختیار مبتلایان به کرونا باشد.

در جلسه فوق همچنین با تاکید بر تقویت تیم متخصصان و پزشکان استان، آمادگی بیمارستان امام رضا(ع) قم نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا این بیمارستان هم در صورت پر شدن آن سه بیمارستان در خصوص پذیرش بیماران کرونایی اقدام کند.

کرونا در قم همچنان روند افزایشی دارد

تازه‌ترین اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نشان می‌دهد کرونا در این استان همچنان روند افزایشی دارد.

محمدرضا قدیر در تبیین آخرین وضعیت کرونا در قم اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به ۲۷ شهریورماه، ۲۰۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی ترخیص ۹۳ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند را مورد توجه قرار و افزود: در حال حاضر ۵۹۰ تَن مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۱۱۳ تَن از آن‌ها وخیم می‌باشد.

رییس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هفت تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بود جان خود را در قم از دست دادند.

معاون وزیر بهداشت درباره افزایش خطرات کرونا در ایران هشدار داد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این‌که تشخیص دیرهنگام و مراجعه دیر به مراکز درمانی از چالش‌های مهم ایران در مبارزه با کرونا است، درباره افزایش خطرات ناشی از گسترش این بیماری در کشور هشدار داد.

قاسم جان بابایی در جلسه مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، اضافه کرد: تشخیص به‌موقع و مراقبت‌های پزشکی تنها راه درمان این بیماری در حال حاضر است و هیچ‌کدام از داروها و واکسن‌های مورد ادعا تایید نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: قم اولین استانی بود که بیماری کرونا در آن تشخیص داده شد و در همین ایام گیلان نیز شرایطی بسیار حادی داشت.

وی اظهار داشت: قم اولین نمونه تشخیص مثبت کرونا را انجام داد، درحالی‌که در همان دوران چندین استان کشور درگیر این ویروس شده بود.

ورود قم به موج سوم کرونا/برگزاری هرگونه تجمع ممنوع

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که موج سوم کرونا در قم آغازشده و تعداد افراد بستری نسبت به موج دوم بشدت افزایش‌یافته است، گفت: ما دیگر به هیچ تجمع و همایشی در قم اجازه برگزاری نمی‌دهیم.

محمدرضا قدیر در جلسه مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: در ۲ روز گذشته تعداد بستری بیماران کرونایی از مرز ۱۰۰ نفر گذاشته است.

وی بیان داشت: تفاوت موج اول و سوم کرونا در قم این است که در اسفندماه سال گذشته محدودیت‌های زیادی اعمال شد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از ۸۰ درصد بود.

وی ابراز داشت: در موج سوم کرونا در قم هیچ مرکزی تعطیل یا بسته نیست و مردم نیز از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شده‌اند.

قدیر افزود: پروتکل‌های بهداشتی معجزه نمی‌کند و مهم‌ترین عامل در قطع چرخه ویروس کرونا محدود کردن تجمعات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: تاب‌آوری نظام سلامت قم در کاهش‌یافته و برای جذب پرستار جدید هیچ متقاضی وجود ندارد.

روند افزایشی بیماری کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز در ادامه این جلسه ابراز داشت: شرایط بستری و فوت بیماران کرونایی در قم نسبت به میانگین کشوری بیشتر شده است.

سیامک محبی تصریح کرد: طی یک هفته اخیر تعداد بستری و نمونه‌های مثبت کرونایی در قم تا ۷۰ درصد افزایش‌یافته است.

رییس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: قم در حال نزدیک شدن به اوج بیماری کرونا در اسفندماه سال گذشته می‌باشد و این استان در وضعیت فوق بحرانی قرارگرفته است.

وی با اشاره به این‌که تعداد فوتی‌های قطعی و مشکوک کرونا در قم طی ۲ هفته گذشته جهش‌یافته، گفت: در مناطق شمالی قم تعداد افراد درگیر با کرونا بیشتر از سایر مناطق است.

کلاس‌های مدارس قم تا اطلاع بعدی غیرحضوری شد

استاندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سخت‌گیری و شدت عمل در اجرای آن از غیرحضوری شدن کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی خبر داد و در عین‌حال گفت که مدارس برای ارائه خدمات آموزشی باز خواهد بود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری قم، افزود: گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم از این حکایت دارد که باید حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌های بیشتری در مدارس پیگیری شود.

وی یادآور شد: ابتلا یک دانش‌آموز به کرونا می‌تواند انتقال این بیماری را به افراد دیگر با قدرت زیادی سرعت ببخشد.

وی با اشاره به فعالیت مراکز آموزش عالی استان گفت: اصل در فعالیت دانشگاه‌ها نیز بر آموزش‌های مجازی و غیرحضوری است.

وضعیت کرونا در قم فوق قرمز و نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که وضعیت کرونا در این استان فوق قرمز و نگران‌کننده است، گفت: نیازمند کمک نیروهای جهادی هستیم و در این خصوص با مسئولان مربوطه نیز جلساتی برقرار شده، ولی هنوز محقق نشده است.

محمدرضا قدیر در جلسه ویژه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، افزود: طی روز گذشته و منتهی به ۲۴ شهریورماه شاهد یک پیک بزرگی در مورد کرونا در قم بودیم که بسیار ما را نگران کرد و در یک روز ۱۲۰ نفر از همشهریان قمی بستری شدند که آمار غیرقابل‌تصور و نگران‌کننده است؛ درحالی‌که در اسفندماه سال گذشته در پیک کرونا روزانه ۱۶۰ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: آی سی یو بیمارستان‌ها کاملا پر شده و برخی بیماران خدمات ویژه را در اتاق‌های معمولی دریافت می‌کنند، تاب‌آوری نظام سلامت به مخاطره افتاده و باید همه مدیریت کنیم که این بحران رفع شود.

وی تاکید کرد: تمامی تجمعات باید تعطیل شود و باز هم تکرار می‌کنیم مخالف برگزاری هرگونه تجمع حتی در اماکن باز هستیم.

قدیر بیان کرد: تفاوت پیک کرونا امروز با اسفند در این است که در آن ایام همه‌جا تعطیل شد، اما امروز در حالی وارد این بحران می‌شویم که تمامی تجمعات و فعالیت‌های صنوف دایر بوده و جان مردم را تهدید می‌کند.

قدیر تصریح کرد: ابتلا در حال حاضر خانوادگی بوده و سرایت ویروس نیز زیاد است و بدترین حالت برای شیوع ویروس تجمع است که باید تجمع‌ها را به حداقل ممکن برسانیم، با برگزاری هرگونه تجمعی مخالفیم و این را با صراحت بیان می‌کنیم و معتقدیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی معجزه نمی‌کند، بلکه باید در کنار آن تجمع نکردن و استفاده از ماسک را در نظر داشت.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید