کد خبر: 324774
۰
۰
نسخه چاپی

۲۵۰۰ هکتار کلزا در قم کشت می‌شود

محمدعلی سلامی روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به‌نوبت قبل ۵۰۰ هکتار افزایش‌یافته است و این موضوع نقش مهمی در تحقق راهبرد جهش تولید در بخش کشاورزی قم خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از پنج هزار تن محصول از مزارع کلزا استان برداشت شود که این رقم در مقایسه با دوره‌های قبلی رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: کلزا گیاهی راهبردی است که تولید آن برای صنعت روغن و تامین امنیت غذایی مردم در این بخش اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سطح زیر کشت این محصول در استان قم طی سال‌های اخیر گسترش‌یافته است.

سلامی گفت: کشت کلزا از سوی کشاورزان قمی با استقبال خوبی مواجهه شده است و درحال حاضر بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار در مناطق مختلف استان به تولید این محصول راهبردی می‌پردازند.

وی بیان کرد: در دوره قبلی کشت این محصول، شرایط کشت و درآمد کشاورزان استان از تولید این محصول مناسب بود که امیدواریم این روند در دوره کنونی نیز حفظ و تقویت شود.

اراضی زراعی زیر کشت قم بیش از ۴۳ هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

۳۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم،‌ جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

همچنین در مزارع قم،‌ یونجه، پنبه، صیفی‌جات و محصولات دیگر به‌تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان کشت می‌شود و کشاورزان قمی مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید