کد خبر: 324776
۰
۰
نسخه چاپی

وداع با شام آخر/ روایت دلی که از محرم کنده نمی‌شود

به گزارش قم پرس شامگاه آدینه و همزمان با آخرین شب از ماه محرم، هیئت‌های مذهبی استان سمنان میزبان خیل عاشقان حسینی بودند تا آئین وداع با ماه محرم الحرام را در فضاهای باز تکایا و مساجد و برخی مکان‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد.

مردم متدین استان سمنان گرد هم آمدند تا یک بار دیگر به شکرانه فرصتی که به آنها داده شد تا امسال هم علی رغم تمام محدودیت‌ها به عزاداری امام حسین (ع) بپردازند به درگاه خداوند متعال شکر کنند و با چشمانی اشک آلود یک بار دیگر محرم را بدرقه نمایند.

وداع با شام آخر/ روایت دلی که از محرم کنده نمی‌شود

پرواز دل با اشک و آه

ذکر مصیبت‌های ماه محرم و یادی از لشگر اسرا «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» ذکر لب مداحان استان سمنان بود، شب گذشته مداحان دل‌های مردم را پیش دل زینب (س) بردند و با اسرای کربلا همراه شدند. مداحان گرد آمدند تا بخوانند «لباس مشکی من یادگاری زهراست؛ چگونه دل کنم از آن؟ چگونه از غم تان؟»

ماه محرم امسال غریبانگی خاصی داشت و لذا دل کندن از آن نیز غریبانگی خاصی دارد که گوشه چشم آدمی را خیس می‌کند. آدم دل خسته امروز که از هر سو شاهد هجمه است هجمه‌های دنیوی … موانعی که نمی‌گذارد انسان سبک بال به پرواز در آید.

این آئین معنوی با ادعیه متبرکه و تلاوت قرآن کریم نیز همراه شد و سپس شعر خوانی، مدیحه سرایی و مداحی، ذکر مصیبت و همچنین گرامی داشت یاد شهدای استان سمنان در آستانه هفته دفاع مقدس در زمره دیگر بخش‌های این آئین معنوی بود.

شکرانه یک ماه عزاداری

کارشناس دینی و سخنران یکی از این آئین وداع با محرم ضمن بیان اینکه وداع با ماه محرم وداعی جان کاه است، گفت: امشب شکرانه یک ماه عزاداری سید الشهدا (ع) از یک سو و آرزو برای طول عمر و دیدار دوباره محرم از سوی دیگر حس غریبی را به انسان می‌بخشد.

حجت‌الاسلام ناصر حسن زاده با بیان اینکه در این شب ذکر مصیبت اهل بیت (ع) به خصوص غریبی یاران حسین (ع) حال و هوای خاصی دارد، می‌افزاید: وداع همیشه احساس دوگانه از جدایی و امید دیدار دوباره است و همین حس را انسان در این شب نسبت به یکی از بهترین ایام خداوند دارد.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا مردم با محدودیت‌هایی در عزاداری ماه محرم همراه بودند و این امر سبب شد تا کمی وداع با آن هم ناباورانه و دشوار باشد لذا مؤمنان در این شب امیدوارند که ضمن دستگیری اهل بیت (ع) از آنها نزد خدای متعال، شانس دوباره دیدن محرم را نیز داشته باشند.

وداع با شام آخر/ روایت دلی که از محرم کنده نمی‌شود

ذکر یاد اسرای کربلا

این کارشناس مسائل دینی در پاسخ به این سوال که تفاوت وداع ماه محرم و ماه رمضان در چیست، می‌گوید: هر دو به نظر من ماه بندگی هستند آن یکی شوقی برای قبولی طاعات و عبادات دارد و ماه محرم غمی برای اهل بیت (ع) و لذا وداع یکی با لب خندان برای روسفیدی نزد خداوند است و دیگری با دلی شکسته برای شهادت یکی از بهترین بندگان خدا.

یکی از مداحان اهل بیت نیز با اشاره به اینکه امشب شبی برای ذکر مصیبت اسرای کربلا و زیبایی‌های مقام والای حضرت زینب (س) است، می‌گوید: وداع با ماه محرم فرصتی برای تفکر در عملی است که حضرت زینب (س) در شام داشتند و این ایستادگی بر پیمان ولایت که به اسوه‌ای در طول تاریخ بدل شدند.

یاد شهدای استان سمنان

کربلایی رضا کریمی با بیان اینکه وداع با ماه محرم همچنین فرصتی برای تفکر در هدف عاشورا است، بیان داشت: امام حسین (ع) برای اقامه دین خدا و سیره آل الله قیام کرد و لذا باید از این فرصت‌ها برای انتقال مفاهیم عاشورایی به نسل‌های جوان جامعه استفاده کرد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در وداع با محرم امسال بسیار به چشم می‌آید، نزدیکی به هفته دفاع مقدس بود و ما نیز سعی کردیم در کنار ذکر مصیبت یادی از شهدای دفاع مقدس کنیم خوشبختانه دیار شهیدپرور استان سمنان در طول دوران دفاع مقدس آنقدر نقش مثبتی داشته که کمتر خانواده و طایفه‌ای در این استان وجود دارند که شهیدی یا رزمنده‌ای را در آن دوران نداشته باشند و لذا امشب یکی از مسائلی که حال و هوایی دیگر به محفل وداع داده بود، ذکر شهدای استان بود.

عجیب نیست که در سینه غصّه مهمان است؛ شب فراق شده؛ حرف حرف هجران است … آن هم غم هجران ی که باید برای دیدار دوباره‌اش یکسال صبر کرد. محرم آمد و در چشم بر هم زدنی رفت و چه زیبا است یادی از کسانی که محرم‌های سال قبل بودند و امسال اسیر خاک هستند چه زیبا است امشب دعا برای آنانی که در بستر بیماری هستند تا سال دیگر بازهم بتوانند محرم دیگری را به چشم ببینند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید