کد خبر: 324890
۰
۰
نسخه چاپی

۷۰ درصد از رشته های علمی در حوزه های غیرعلوم انسانی است

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی،‌ غلامحسین رحیمی در اولین جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی‌اظهار داشت: اگر نیاز باشد، باید تعدادی از پژوهشکده جدید منحل و تعدادی پژوهشکده مؤثر تأسیس شوند.

وی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از برخی پژوهشگاه های موجود در کشور گفت: به دلیل اینکه برخی از این پژوهشگاه از قوت و ظرفیت لازم علمی به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برخوردار نیستند، اثرات لازم را نداشته و این موجب شده تا بخشی از وظایف وزارت علوم در ارتباط با حوزه و دانشگاه که باید به دوش این نهادهای ستادی گذاشته شود،‌تا کنون محقق نشود.

رحیمی فناوری با تاکید بر اینکه انتظارات وزارت علوم از پژوهشکده های وابسته به این وزارتخانه بسیار بالاست،‌ گفت: بخش زیادی از امور تحقیقاتی که انجام می شود، جزو نیازهای علمی و تحقیقاتی بوده است و باید برای برخی از شاخه های علمی، قالب ها را مشخص کرد و در قوانین و اهداف برخی پژوهشکده ها باید تجدید نظر شود.

وی گفت: ما به عنوان وزارت علوم از پژوهشگاه معارف اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که بیشترین ارتباطات را با وزارت علوم دارند، توقع داریم تا با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که زیرساخت مناسبی در آن ایجاد شده است همکاری های علمی خود را افزایش دهند و این نقطه می تواند شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی هم باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل و پیوند میان حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: مهمترین وظیفه حوزه و دانشگاه، کشف قابلیت ها و توانمندی های موجود در کشوری است که در صورتی که این موضوع محقق نشود، ظرفیت های موجود تنها به پژوهشگاه و دانشگاه ها محدود می شود.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین و چاپ مقالات بین المللی از سوی پژوهشگاه های علوم اسلامی افزود: ایجاد شفافت در فعالیت ها و پژوهش ها باید بر اساس تقاضا انجام شود و هر پژوهشگاهی که مربوط به وزارت علوم است باید از این به بعد در این قالب فعالیت خود را ادامه دهد.

رحیمی ، با تاکید بر اینکه پژوهشگاه های علوم اسلامی باید تدوین و چاپ مقالات بین المللی را در دستور خود قرار دهند تاکید کرد: مقاله به معنای گزارش تحقیقات انجام شده می باشد و قابل عرضه در مجامع علمی در سطح دنیا است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از بهره گیری نامناسب از اعتبارات تخصیصی توسط برخی پژوهشکده ها اظهار داشت: متاسفانه برخی پژوهشکده های علوم اسلامی از اعتبارات نقدی که در مجلس شواری اسلامی مصوب شده و در اختیار برخی نهادها قرار گرفته، استفاده بهینه نمی کنند.

وی با اشاره به حمایت از مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این مجمع باید در حد رؤسای پژوهشگاه ها به صورت مستمر برگزار شود و برای تقویت این مجمع، حمایت های لازم را انجام می دهیم.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید