کد خبر: 324903
۰
۰
نسخه چاپی

۲۷هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم زیر کشت گندم و جو می‌رود

عباس پورمیدانی روز سه‌شنبه بیان داشت: درکشت پاییزه سال جاری ۲۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع قم به کشت جو و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای کشت گندم اختصاص می‌یابد.

وی افزود: بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هزار تن جو و ۲۲هزار و ۵۰۰ تن گندم از زمین‌های کشاورزی استان برداشت شود.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی استان قم برای کشت جو نسبت به گندم بهتر است، همچنین مصرف جو در قم به دلیل جایگاه مهم استان در حوزه دامپروری بالاست و به همین دلیل کشت این محصول در قم بیش از گندم صورت می‌پذیرد.

پورمیدانی گفت: بر اساس طرح تغییر الگوی کشت استان به دنبال استفاده از ارقام مقام‌تر گندم و جو به تنش‌های محیطی در قم هستیم تا بتوانیم محصولی باکیفیت‌تر برداشت کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزان قمی درکشت گندم و جو مهارت بالایی دارند و محصول تولیدشده استان در این بخش دارای استانداردهای موردنظر است.

اراضی زراعی زیرکشت قم بیش از ۴۳ هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

۳۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم،‌ جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

همچنین در مزارع قم،‌ یونجه، پنبه، صیفی‌جات و محصولات دیگر به‌تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان کشت می‌شود و کشاورزان قمی مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید