خیلی دور، خیلی نزدیک

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: تناقض در قوانین مربوط به دورکاری در چند روز اخیر موجب سردرگمی برای بسیاری از کارمندان در نهادهای مختلف شده است. ۲۳‌ شهریورماه بود که استاندار تهران از لغو قانون دورکاری در این استان به‌دلیل کاهش تعداد فوتی‌ها و نیز ابتلاء به کرونا خبر داد و گفت که به همین دلیل قانون دورکاری و حضور یک سوم کارمندان در محل کار لغو می‌شود. این در حالی است که پیش از آن پایان شهریورماه مهلت استفاده از دورکاری عنوان شده بود. البته استاندار تهران عصر دیروز لغو دورکاری و اجرای طرح ترافیک را از عوامل کاهش ۴۹‌ درصدی در توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد.

در یک هفته گذشته که دورکاری در تهران لغو شده است آمار ابتلاء به کرونا در همین استان و حتی کشور هم افزایش یافته است که دلایل متعددی دارد. البته ستاد ملی مقابله با کرونا به‌طور رسمی در باره لغو دورکاری در تهران اظهار نظر نکرده است اما با این وجود برخی مقامات وزارت بهداشت و درمان در این باره گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰‌ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده‌ایم، گفته است: بیمارانی که مراجعه می‌کردند بدحال‌تر بودند. در مورد تهران مهم‌ترین خواسته ما برگشتن دورکاری‌هاست. تهران برای ما بسیار مهم است. این اظهار نظر در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز گفته شده بود تهران چهار راه تردد در کشور است و درصد بالای ابتلاء و وضعیت قرمز در این استان می‌تواند بقیه استان‌های کشور را هم تهدید کند.


رئیس ستاد کرونای استان تهران هم در این باره با بیان اینکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت، گفت: نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است. دکتر علیرضا زالی در حاشیه جلسه‌ای در ستاد کرونای استان تهران در جمع خبرنگاران، گفته بود: طی این نامه درخواست بازگشت محدودیت‌ها از جمله بحث دورکاری مطرح شده، به‌نظر می‌رسد که شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است. به همین دلیل درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه‌های‌۳ و ۴، به‌خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجدداً بازگردانده شود. وی با بیان اینکه متأسفانه تهران شرایط کاملاً قرمزی دارد، گفت: آمار روزهای اخیر نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به‌گونه‌ای که فاصله بین موج دوم و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود.

سرنوشت مبهم دورکاری
از پایان سال گذشته که شیوع کرونا در ایران شدت گرفت در ماه‌های ابتدایی با توجه به اهمیت کاهش تردد یا حضور افراد در یک مجموعه به درخواست ستاد ملی کرونا دولت در رابطه با وضعیت حضور کارکنان تصمیماتی اتخاذ کرد که از جمله آن کاهش حضور به یک سوم و بعد از آن دو سوم بود که مابقی دور کار می‌شدند اما از اواسط خردادماه این محدودیت برداشت شد و تمامی کارکنان موظف به حضور در محل کار بودند. به گزارش ایسنا در آن زمان سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه‌ای که در این رابطه داشت اعلام کرده بود دستگاه‌هایی که امکان و زیرساخت دورکاری دارند می‌توانند براساس اولویت‌بندی در این رابطه اقدام کنند. اما بعد از آن با وجود این که موج‌های دیگری از کرونا در کشور ایجاد شد و درخواست‌هایی که از دولت برای دورکاری مطرح بود، سازمان اداری و استخدامی رسماً اعلام کرد که برنامه‌ای برای تعطیلی ادارات و کاهش حضور ندارد. بر این اساس، انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته بود که دورکاری کارمندان دولت زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که زیر ساخت‌های آن فراهم شود و درباره کاهش نیروی کار دستگاه‌های اجرایی در صورتی که شرایط شیوع کرونا مجدداً مثل فروردین‌ماه بحرانی شود تصمیم‌گیری خواهد شد.


البته بعد از اعلام لغو دورکاری در استان تهران و نیز اعلام وضعیت قرمز در تهران و دیگر استان‌های کشور اما همچنان خبری از برقراری دوباره دورکاری برای کارمندان نیست. حتی در جدیدترین بخشنامه‌های سازمان اداری و استخدامی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محیط کار تاکید شده است. البته عصر روز گذشته استاندار تهران درباره وضعیت ابتلاء به کرونا در این استان گفت: شاهد تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها هستیم. میزان رعایت فاصله‌گذاری در نانوایی‌ها، بانک‌ها و مراکز خرید بسیار پایین است. آقای انوشیروان محسنی‌بندپی همچنین اظهار داشت: با حذف دورکاری و اجرای طرح ترافیک فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران به ۴۹‌ درصد کاهش یافته است.

تجربه جهانی دورکاری
دورکاری تجربه جدیدی است که در تمام ماه‌های بعد از شیوع کرونا در تمام کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت‌های کوچ و بزرگ اقتصادی و حتی رسانه‌ای در کشورهای مختلف جهان این سیاست را به کار برده‌اند تا خسارت‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ را به حداقل برسانند. گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین غول فناوری جهان دورکاری کارمندان خود را تا سال آینده میلادی تمدید کرده است. پیش‌از این نیز این موتور بزرگ جست‌وجو اعلام کرد: گزینه کار از خانه را تا ژانویه ‌۲۰۲۱ ادامه خواهد داد. بر این اساس این تصمیم ۲۰۰ هزار کارمند گوگل ازجمله پیمانکاران و کارگران تمام‌وقت را تحت تأثیر قرار خواهد داد. گوگل در میان افزایش موارد ابتلاء به کروناویروس در سراسر جهان، کار از خانه را برای کارمندان خود تمدید کرده است. این باعث می‌شود غول اینترنت جهان، اولین شرکت آمریکایی‌ای باشد که چنین تصمیمی گرفته است. ساندرا پیچای، مدیرعامل الفابت، در نامه‌ای خطاب به کارمندان گفت: «با این روش شما توانایی پیشبرد اهداف خود و کارهای داوطلبانه جهانی با گزینه کار از خانه را تا ۳۰‌ ژوئن ‌۲۰۲۱ برای نقش‌هایی که نیازی به حضور در دفتر نیست، خواهید داشت و امیدوارم این امر انعطاف‌پذیری لازم برای تعادل کار را با مراقبت از خود و عزیزان‌تان طی ۱۲‌ ماه آینده ایجاد کند.»

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید