کد خبر: 326254
۰
۰
نسخه چاپی

ایجاد محیطی آرام در خانه، استرس فرزندان را کاهش می دهد

نجیبه یوسف‌زاده روز شنبه افزود: در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اقداماتی چون فاصله‌گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت‌های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می‌دهد و می‌تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آن‌ها شود.

وی اضافه کرد: لازم است ترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را از راه مناسبی کاهش داده و ذهن آن‌ها را تقویت کنیم؛ والدین می‌توانند با مراقبت و علاقه‌مندی بیشتر، استرس آن‌ها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: زمانی که کودکان دچار استرس می‌شوند، پاسخ‌های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن و خشمگین شدن از خود نشان می‌دهند؛ برای کمک به آن‌ها در مقابله با این پاسخ‌ها، مهم است از احساسات آن‌ها آگاه باشیم و برای آن‌ها فعالیت‌های مختلفی در نظر بگیریم.

یوسف‌زاده با اشاره به اجرای روش‌های سالم و موثر از سوی والدین، گفت: زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید؛ برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید؛ این وقت می‌تواند ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد، بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند.

وی با بیان این‌که انتخاب بازی از سوی کودک باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می‌شود، افزود: خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت‌های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری‌های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی‌های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت‌هایی لذت‌بخش برای کودکان هستند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای برای خود و کودکتان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت، فراغت و استراحت داشته باشید؛ ورزش را در برنامه هر روز کودک بگنجانید؛ زیرا این کار می‌تواند به کودکان کمک کند احساس امنیت کرده و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک می‌کند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تاکید بر این‌که به کودکتان در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید، گفت: به آن‌ها بیاموزید مرتبا دستان خود را با آب و صابون بشویند، شستن دست‌ها و رعایت بهداشت را سرگرم‌کننده کنید، یک شعر ۲۰ ثانیه‌ای برای شستن دست‌ها بسازید؛ چند حرکت به آن اضافه کنید؛ به کودکان به خاطر شست و شوی مرتب دست‌ها امتیاز داده و آن‌ها را تحسین کنید.

وی خاطرنشان کرد: سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده‌های غذایی معمولی او برقرار باشد؛ اطمینان حاصل کنید به‌درستی غذا می‌خورد و خواب کافی دارد.

یوسف‌زاده افزود: در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوع‌هایی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کنید، ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید؛ هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی‌های آینده و نگرانی‌های خود پر نکنید.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید