کد خبر: 326285
۰
۰
نسخه چاپی

تمدید محدودیت‌های کرونایی درقم تا آسمانی شدن یک مدافع سلامت

تمدید محدودیت‌های کرونایی در قم

استاندارقم از تمدید یک ‌هفته دیگر محدودیت‌های کرونایی دراین استان خبر داد.

بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، اضافه کرد: اعمال محدودیت‌ها در شرایط کنونی استان لازم است.

وی بیان داشت: به دلیل تعداد زیاد بیماران بدحال کرونایی انتظار می‌رود طی دو هفته آینده تعداد فوتی‌های این ویروس درقم افزایش یابد.

به گفته سرمست، کم کردن تعداد کارکنان دولتی در سطح ادارات سبب تراکم بیشتر مراجعه‌کنندگان می‌شود و سیاست معقولی نیست.

استاندار قم همچنین با انتقاد از برخی آمارهای متناقض کرونایی در استان گفت: مرجع تمام آمارهای کرونایی در قم فقط رییس دانشگاه علوم پزشکی است.

ضرورت قرنطینه افراد درگیر به علائم سرماخوردگی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر دیگر چیزی را به عنوان سرماخوردگی نباید حساب کرد بلکه هرگونه علائمی مانند آب‌ریزش بینی و کوفتگی نشانه کروناست و باید افراد درگیر به آنها قرنطینه شوند.

محمدرضا قدیر درجلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: بیماری کرونا از سطح جامعه به درون خانواده‌ها نفوذ کرده و باید مساله فاصله‌گذاری اجتماعی از داخل منازل آغاز شود.

وی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین عموم مردم قم ۶۰ درصد است درحالی‌که میانگین کشوری آن ۴۲درصد می‌باشد.

وی با بیان این که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح نانوایی‌های قم نامطلوب است گفت: در هفته گذشته ۲۸۸ واحد صنفی قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرفعال شدند.

به گفته وی، میزان حضور کارمندان در سطح ادارات قم همچنان پرتعداد و مخاطره‌آمیز است و تعداد نیروهای جهادی در بیمارستان‌های قم به شدت کاهش‌یافته و به ۴۰ نیرو رسیده است.

درخواست مردم برای بازگشایی شبستان‌های حرم حضرت معصومه(س)

مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه گفت: با آغاز فصل سرما اغلب شبستان‌های حرم مطهر رضوی تا ۱۰ متری مرقد مطهر بازگشایی ‌شده‌است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اشرف عبدی اضافه کرد: با بازگشایی شبستان‌های حرم رضوی مردم از مسئولان استان قم نیز انتظار دارند تا دستور بازگشایی شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س)‌را صادر کنند.

به گفته وی، مردم نسبت به تعطیلی طولانی‌مدت شبستان‌های حرم مطهر در کنار باز بودن سایر اصناف و مشاغل گلایه دارند.

عبدی یادآور شد:سیاست غلط اجرایی استان سبب شده تا امروز وضعیت کرونایی قم به این شرایط برسد.

به گفته وی، روزانه صدها نفر برای بازگشایی شبستان‌های حرم مطهر به دفتر تولیت و مدیران حرم مطهر مراجعه می‌کنند.

معرفی ۲۳۰ نیروی بسیجی برای کمک به کادر درمان

معاون هماهنگ کننده سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم گفت: در دوره جدید کرونا، نیروهای بسیجی که عمدتا از طلبه‌ها می‌باشند حدود ۱۵۰ تَن در یک مرحله و ۸۰ تَن نیز در مرحله دوم در مجموع ۲۳۰ تَن جهت کمک به کادر بهداشت و درمان معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم ،مهدی کبیری پور اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اقدام های مستمری مانند همکاری با معاونت بهداشت در بحث پایش واحدهای صنفی، آموزش و غربالگری عمومی و اصناف، همچنان ادامه داشته و متوقف نشده تا جایی که در ایام عزاداری محرم، نظارت بر هیات ها نیز به کمک مدیران محلات و بسیجیان صورت گرفت.

وی افزود: همچنین در موضوع تولید ماسک، بسیج دانشجویی روزانه ۱۰۰هزار ماسک تولید و به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و جهت توزیع به تهران ارسال می نماید، که کمبود نداشتن ماسک و پیشگیری از وجود بازار سیاه در این حوزه، حاصل کار مستمر تولیدکنندگان بسیجی می باشد.

آسمانی شدن یک مدافع سلامت

کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی از کادرهای پشتیبان بیمارستان کامکار قم به دلیل ابتلا به کرونا آسمانی شد.

مهدی حسینی هفته گذشته ‌ افزود: اعظم نجفی فرد پس از چند روز بستری در بخش آی سی یو بیمارستان کامکار جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: وی سومین فرد مبتلا به کرونا از کادر بیمارستان‌های استان قم است که فوت کرد.

به گفته وی، از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه پارسال تاکنون، ۲ تَن از کارکنان بیمارستان‌های قم، حاج احمد سلیم‌آبادی دوست، مسئول نقلیه بیمارستان کامکار قم و طاهره اسماعیلی از کادرهای پشتیبان بیمارستان شهید بهشتی، در راه سلامت و دفاع از جان هم‌وطنان در مقابل ویروس کرونا آسمانی شده‌اند.

تمدید نام‌نویسی وام حمایتی کرونا تا پایان مهرماه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به تشکیل ۳۷۱ فقره پرونده برای پرداخت تسهیلات حمایتی از هنرمندان این استان گفت: نام‌نویسی وام حمایتی کرونا برای مشاغل فرهنگی هنری تا پایان مهرماه تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ‌سید موسی حسینی کاشانی هفته گذشته درگفت وگویی افزود: بر اساس مصوبه سی و هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، پرداخت وام به مشاغل و کسب‌ و کارهای فرهنگی و هنری آسیب دیده از کرونا تا پایان مهر سال جاری تمدید شد.

وی افزود: با شروع همه‌گیری کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از مشاغل و زیان تحمیل شده به آنها، دولت به منظور جبران بخشی از این خسارت ها، بسته های حمایتی از مشاغل تعریف کرد.

حسینی کاشانی، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را از جمله سیاست‌های دولت در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار دانشت و ادامه داد: بر این اساس ۱۴رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند تسهیلاتی بین ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی مشاغل و صنوف مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه که از این همه‌گیری آسیب دیده‌اند را جهت ثبت نام دریافت وام معرفی و پیگیری نمود.

فوت ۱۵ بیمار کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم اینک ۷۴۷ تَن مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت ۱۵۶ تَن از آنها وخیم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به بیست و ششم مهرماه ۱۲۰ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا مورد پذیرش اورژانس مراکز درمانی قم قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۸۴ بیمار جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان گفت: ۷۱ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید