نقش پلیس در کرونا/ کشف بیش از ۱۶ میلیون ماسک و ۱۷۲ میلیون دستکش

سردار محمدرضا مقیمی در بازدید از خبرگزاری مهر با اشاره به اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در دوران کرونا اظهار کرد: ما در پلیس امنیت اقتصادی اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. قبل از اینکه موضوع کرونا در کشور مطرح شود در حال رصد بودیم. منظور رصدهای اقتصادی در کشور است که در سطح‌های مختلف شیوه‌های مختلفی هم دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا افزود: در این رصدها به این نتیجه رسیدیم که یک سری احتکار در حال انجام است. به همین دلیل در اسفند ماه یک قرارگاه امنیت اقتصادی تشکیل دادیم.

وی افزود: شیوه فعالیت ما در پلیس امنیت اقتصادی به این گونه است که دو ماه جلوتر را رصد می‌کنیم و برای دو ماه آینده برنامه ریزی داریم. ما در دو ماهه ختم به اسفند رصد کردیم و دیدیم که در بهمن ماه در جامعه اقداماتی رخ می‌دهد که حاکی از احتکار است. در نتیجه کارهای اطلاعاتی را شروع کردیم و انبارهایی را هم در این حوزه شناسایی کردیم اما به دلیل اینکه همزمان با انتخابات بود چند روزی دست نگه داشتیم.

از اوایل اسفندماه متوجه احتکار برخی کالاهای مرتبط با کرونا شدیم

سردار مقیمی گفت: در تاریخ ۶ اسفند بود که این موضوع را به خدمت فرمانده نیروی انتظامی رساندیم و در تاریخ ۷ و ۸ بود که طرح‌های مقابله‌ای اجرا کردیم. یعنی دقیقاً زمانی که هنوز کرونا در کشور خیلی مطرح نشده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: کار به جایی رسید که بحث، عمومی شد و وزارت بهداشت هم پای کار آمد. وزارت بهداشت اعلام کرد که کشفیات باید تحویل ما داده شود. در صورتی که طبق قانون ما باید کشفیات را به دانشگاه علوم پزشکی تحویل می‌دادیم.

نقش پلیس در کرونا/ کشف بیش از ۱۶ میلیون ماسک و ۱۷۲ میلیون دستکش

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخلاف کشفیات بسیار پلیس در زمینه ماسک و دستکش در ماههای اول ورود کرونا به کشورمان مردم هنوز گلایه می‌کردند که چرا این اقدام در جامعه توزیع نمی‌شود، دلیل این موضوع چیست، گفت: توزیع اقلام کشف شده به عهده پلیس نبود. آن زمان من نمی‌توانستم در شرایط بحرانی بیاییم و بگویم که فلان تعداد ماسک را به فلان نهاد دادم و این هم رسید آن است.

پلیس امنیت اقتصادی در بحث مبارزه با احتکار در ۵ بخش کار خود را شروع کرد و تمام فعالیت‌ها را تحت عنوان احتکار و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی جلو بردیم

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تصریح کرد: ما در بحث مبارزه با احتکار در ۵ بخش کار خود را شروع کرده‌ایم و تمام فعالیت‌هایمان را تحت عنوان احتکار و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی جلو بردیم.

وی افزود: گروه اطلاعات، عملیات، عملیات روانی و اقدامات ستادی را تشکیل دادیم و بلافاصله با مجوز فرمانده ناجا وارد عمل شدیم. گروه اطلاعاتی ما انبارها را شناسایی کرد و مشغول به جمع آوری گزارشات مردمی شد. نشان گاه‌های اقتصادی را مورد رصد قرار داد که البته کار سنگینی بود و مأموران ما شبانه روز پای کار بودند.

سردار مقیمی خاطرنشان کرد: در دوران کرونا برنامه ما به این صورت بود که روزانه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ صبح مشغول جمع آوری اقدامات روز قبل بودیم. از ساعت ۱۰ تا ۱۲ مشغول رصد روزانه بودیم و از ۱۲ تا حدود ساعت ۱۵ موارد تحقیقی را انجام می‌دادیم و این کارها تا حدود ۱۱ شب ادامه پیدا می‌کرد و ۱۱ شب نیروهای عملیاتی ما به میدان می‌رفتند و عملیات‌ها را آغاز می‌کردند.

وی افزود: گروه عملیات ما شامل گشت‌های پنهان و آشکار بود و اجرای طرح‌های عملیاتی به عهده آنها بود. این گروه انبارها را شناسایی و رصد می‌کردند و حتی بعد از کشف دانه به دانه اقلام درون انبارها را می‌شمردند. گروه دیگر گروه عملیات روانی بود که مسئولیت اعلام فعالیت‌های ما در بخش‌های مختلف پلیس امنیت اقتصادی را به عهده داشتند.

عملکرد شش ماهه پلیس امنیت اقتصادی / ‏‬از دستگیری ۲ هزار متهم تا توقیف ۵۵۰ خودرو

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به عملکرد پلیس امنیت اقتصادی تا دو هفته اول مهرماه سال جاری گفت: از ابتدای سال تا دو هفته اول مهرماه سال جاری بالغ بر ۲ هزار متهم دستگیر و هزار و ۸۶۰ پرونده قضائی تشکیل شده است.

سردار مقیمی گفت: همچنین ۵۵۰ خودرو که بیشتر آنها هم خودروهای سبک هستند توقیف شدند و ۱۴ هزار و ۲۰۰ تیم مشترک با پلیس اماکن از واحدهای صنفی بازدید کردند که اغلب احتکارها هم از همین بازدیدها حاصل شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا همچنین گفت: همچنین ۸ هزار و ۱۷۰ انبار داروخانه و دیگر واحدهای صنفی متخلف پلمب شدند و ۱۳۹ هزار و ۹۵۰ بازدید از اماکن مختلف داشته‌ایم.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۱۶۵ عدد ماسک و ۱۷۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۹۴۰ عدد انواع دستکش کشف شد.

نقش پلیس در کرونا/ کشف بیش از ۱۶ میلیون ماسک و ۱۷۲ میلیون دستکش

سردار مقیمی تصریح کرد: هدف ما در پلیس امنیت اقتصادی کمک به معیشت مردم است و زمانی که معیشت مردم هدف ما باشد نباید خودمان را درگیر ارائه عملکرد کنیم چونکه تبلیغ و دادن آمار و اطلاعات کار ما را خراب می‌کند و ممکن است اصلاً این موضوع خودش هم به احتکار دامن بزند.

وی اظهار داشت: همین که فضای جامعه را بتوانیم برای فعالیت‌های اقتصادی امن کنیم یعنی بهترین کار را در زمینه امنیت اقتصادی انجام داده‌ایم. ما در این پلیس بر این باور هستیم که پیشگیری حرف اول را می‌زند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا خاطرنشان کرد: هنر ما این است که جلوی احتکار را بگیریم. چرا که پیدا کردن احتکار دردی از دردهای جامعه دوا نمی‌کند. ما باید اجازه ندهیم که احتکار حاصل شود. از این بابت می گویم که پیدا کردن احتکار به درد جامعه نمی‌خورد. چون زمانی که کالای احتکاری پیدا شود تا زمانی که اجازه توزیع در جامعه هدف قرار بگیرد آنقدر زیاد است که گاهی تاریخ مصرف آن کالا می‌گذرد.

وی افزود: وظیفه من به عنوان پلیس امنیت اقتصادی این است که سرِ بار بروم و بخواهم همان موقع اقلام را توزیع کنند. به عنوان مثال انبارهای بسیاری را در پایتخت داشتیم که تولید کننده یک نقطه بود. محل توزیع کننده هم مشخص بود اما تریلی حامل آن کالا در نقطه دیگر از شهر بود. به همین دلیل ما جلوی تریلی می‌گرفتیم و او را مجاب کردیم تا بار را توزیع کننده تحویل دهد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید