روزانه ۲۰ درصد به آمار کرونای کرمان افزوده می شود

به گزارش قم پرس حمیدرضا رشیدی‌نژاد عصر پنجشنبه در نشست خبری با محوریت تحلیل وضعیت کرونایی استان کرمان بیان داشت: حساسیت‌ها از ابتدای شیوع کرونا در استان وجود داشت، در دور اول این بیماری حساسیت‌ها شدیدتر بود در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری محدودیت‌ها نیز بیشتر بود.

وی افزود: پیک دوم بیماری در ماه‌های تیر و مرداد شروع شد اما در حال حاضر در پیک سوم استان روزهای کرونایی سخت‌تر از دو دور قبل را طی می‌کند لذا باید بر میزان سختگیری‌ها افزوده شود.

۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در دور دوم بیماری سنگین‌ترین آمار در موارد بستری قطعی و مشکوک به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان در حدود ۸۰۰ نفر بود که نشان می‌دهد شدت بیماری در موج دوم نسبت به موج سوم سبک‌تر بوده است. در پیک سوم بیماری ۱۰۰۰ مورد بستری در بیمارستان‌های استان داریم و بیماران بستری در این دوره نیز نسبت به دوره قبل بدحال‌تر هستند که لازم است جدی‌تر به این مسأله توجه کنیم.

رشیدی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان ۹۷۴ نفر به دلیل بیماری قطعی کووید ۱۹ و بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۶۰ درصد جواب تست PCR آنها مثبت اعلام شده و بقیه هم به تشخیص پزشک، مبتلا به کرونا می‌باشند که از این آمار حدود ۱۷۰ نفر در بخش‌های مراقبتی ویژه بستری بوده که نیمی از آنها به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

روزانه ۲۰۰ نفر در کرمان به دلیل ابتلاء به کرونا بستری می‌شوند

وی گفت: در موج سوم بیماری در استان به طور متوسط بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمار به صورت روزانه در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند که متأسفانه تعداد ترخیصی‌های روزانه ما کمتر از موارد بستری است ضمن اینکه روزانه ۲۰ درصد به بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان افزوده می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعاً با کمبود تخت بیمارستانی در روزهای آینده مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از ابتدای اپیدمی تاکنون با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نبودیم و کسی روی ویلچر نمانده است اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تختی برای بستری بیماران باقی نمی‌ماند و باید بیماران کرونایی را در نقاهتگاه‌هایی که توسط نیروهای مسلح و سازمان‌های دیگر پیش بینی شده بستری کنیم.

وی ابراز داشت: مدتی شاهد بودیم که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان روزانه به ۵ مورد کمتر و بیشتر رسیده بود اما در این پیک شاهد دو رقمی شدن موارد مرگ و میر هستیم به صورتی که تنها در روز گذشته اوج موارد فوتی یعنی ۲۴ مورد را پشت سر گذاشتیم که این آمار مرگ قطعی در اثر کووید ۱۹ بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق آمار در جوامعی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و جاهایی که خیلی سخت‌گیری شده، نتایج خوبی گرفته‌اند اما متأسفانه در برخی کشورهای توسعه یافته و حتی توسعه نیافته می‌بینیم که موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود که سیر صعودی بیماری را در آنها شاهد هستیم. مهمترین اقدامی که می‌شود انجام داد این است که محدودیت‌ها و نظارت‌ها را سختگیرانه تر کنیم به صورتی که برای مردم عادت شود تا خود مردم مسئولانه با این موضوع برخورد کنند.

رشیدی‌نژاد تصریح کرد: هر تجمعی را که فکر می‌کنیم احتمال شیوع بیماری در آن وجود دارد اعم از مراسم عروسی، ختم و … باید تعطیل شود زیرا تجمعات زمینه را برای ایجاد تماس و سرایت بیماری فراهم می‌کند.

مردم تخلفات کرونایی را گزارش کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اینکه مردم در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف و ادارات بسیار گله‌مند هستند و هیچکدام از سامانه‌های اعلام شده از سوی مسئولان در این زمینه پاسخگو نیستند، گفت: در ابتدا نظارت‌ها و همچنین رعایت‌ها بیشتر بود اما در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده شده که گروه‌های بازرسی باید همه ادارات و تجمعات را بازرسی کنند و در مواردی که مردم به آنها خبر می‌دهند باید برخورد لازم و کافی را داشته باشند که در این راستا مردم می‌توانند شکایات خود را با سامانه ۱۹۰ به اطلاع بازرسان برسانند و موارد تخلفات احتمالی را به گروه‌های بازرسی اعلام کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا سامانه ۱۹۰ پاسخگو نیست، بیان کرد: تلفنی که ما در دسترس داریم سامانه ۱۹۰ است و همیشه پاسخگوی شکایات بوده اما یکی دو روز است که این سامانه با مشکل مواجه شده است، ضمن اینکه اپراتور اصلی آن در تهران است و به محض ثبت شکایت به شهرستان مورد نظر اطلاع داده می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: رسانه‌ها پل ارتباطی بین ما و مردم هستند که در این راستا باید به ما کمک کنند تا حرف مردم را بشنویم و پیگیری کنیم بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا زنجیره بیماری را قطع کنیم ضمن اینکه مردم ناظر اصلی ما هستند.

وی بیان داشت: از شهروندان درخواست می‌کنم اگر در جایی تخلفی مشاهده کردند و خواستند تذکر بدهند یا با آنها برخورد شد قبلاً حتماً با رسانه‌ها هماهنگ کنند ضمن اینکه بازرسی استانداری هم نظارت کلی را بر عهده دارد. در صورتی که بعد از تذکر تغییری ایجاد نشد همکاران قضائی وارد عمل خواهند شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید