کد خبر: 328680
۰
۰
نسخه چاپی

سیاهی فرش قرمز شهرداری برای سرمایه‌گذاری در قم

به گزارش قم پرس امید بشارتی ظهر دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه شهرداری روزی مدعی پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران بود اما امروز دفتری را که در این رابطه ایجاد کرده بود، تعطیل شده است، گفت: در ۲۰ سال گذشته فرش‌های قرمز زیادی توسط نهادهای دولتی و شهرداری قم پهن‌شده اما هیچ‌کدام تاکنون نتوانستند طرح‌های مورد انتظار را به سرانجام برسانند.

عدم‌حمایت شهرداری از بخش خصوصی در پروژه زمزم، میدان مطهری و بلوار پیامبر اعظم (ص)

قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم با اشاره به اینکه پروژه زمزم، میدان مطهری و بلوار پیامبر اعظم (ص) از نمونه‌های بارز عدم‌حمایت از بخش خصوصی توسط شهرداری قم است، افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای جنوبی منطقه قفقاز در کمتر از یک هفته مجوز سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی قم را صادر می‌کنند اما امروز زمان صدور مجوز در قم بلندتر از زمان ساخت‌وساز پروژه‌های عمرانی است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر قم استقبال ظاهری از سرمایه‌گذاری در استان می‌کنند، ادامه داد: اما درصحنه واقعی عملاً امکان پیشبرد پروژه‌ها در قم مهیا نیست. مثل پروژه یک پارکینگ طبقاتی در جنب بازار کهنه که باوجود ۸ سال و نیم از زمان آغاز عملیات عمرانی آن با عدم پایبندی شهرداری در امر تملک بی‌سرانجام مانده و هنوز هم‌زمان بهره‌برداری از آن مشخص نیست.

بروکراسی اداری عامل کندی توسعه قم

بشارتی افزود: توسعه قم محسوس است اما با روند بسیار کندی پیش می‌رود و تمام دغدغه سرمایه‌گذاران بومی کاهش روند اداری صدور مجوز و حمایت‌های بعدی در طرح‌های مشارکتی است.

رئیس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم نیز در این نشست خبری با بیان اینکه جذب سرمایه گذار و توسعه شهر به سود مردم است، گفت: سرمایه گذار غیر بومی تجهیزات، نیروی انسانی و… را از خارج شهر وارد می‌کند اما سرمایه گذار بومی با تکیه به نیروی بومی تمام فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و شاید سرمایه گذاری غیر بومی عایدی برای قم داشته باشد و موجب توسعه شهر شود اما در بحث اشتغال‌زایی و موارد این چنین کمکی به شهر نخواهد کرد.

عباس محرابی در ادامه با اشاره به اینکه فقدان سرمایه‌گذار بومی یکی از ضعف‌های بزرگ شهر قم است و استفاده از سرمایه‌گذاران غیر بومی فایده معنوی و ماندگاری برای استان ندارد و برخی از سرمایه‌های آن را هم از بین می‌برد، افزود: سرمایه‌گذاران غیربومی در مسیر توسعه قم مؤثر هستند اما به دلیل اینکه شرکت‌های آنها در شهرهای دیگر ثبت شدند و از امکانات و نیروهای غیربومی بهره می‌برند، فایده مؤثری برای استان نخواهند داشت.

۱۴ سال انتظار برای تدوین افق سرمایه گذاری یک بلوار

وی با انتقاد از حساسیت‌های سطحی در معاونت‌های سرمایه‌گذاری استان، گفت: در طول ۱۴ ماه بلاتکلیفی برای صدور مجوز این انجمن، ۱۴ اسم مختلف به معاونت سرمایه‌گذاری استانداری قم معرفی شد و درنهایت عنوان فعلی موردپذیرش قرار گرفت که در همین زمان هم پروژه‌های زیادی ساخته می‌شد.

محرابی با بیان اینکه افق سرمایه‌گذاری شهرداری در جبهه ۱۴ کیلومتر بلوار پیامبر اعظم (ص) در طول ۱۴ سال از تأسیس آن هنوز مشخص نشده است، افزود: هیچ پروژه سرمایه‌گذاری شاخص در این محور مهم و اقتصادی شکل نگرفته و آن چیزی که مانع حمایت از سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم است، طمع و خودخواهی شهرداری قم از سودی است که سرمایه‌گذاران از آن به دست می‌آورند و شهرداری قم هنوز به این باور نرسیده که سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم درنهایت به سود شهرداری و تأثیر گذاری آن بر بافت فرهنگی، اجتماعی و ماندگاری سرمایه‌گذاری است.

عدم حمایت شهرداری عامل سرمایه گذاری ۵۰۰ نفر در خارج کشور

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ سرمایه‌گذار قم به دلیل حمایت نکردن شهرداری قم، در استرالیا و ۳۰۰ نفر در کانادا مجبور به سرمایه‌گذاری شده‌اند، گفت: کشورهای دیگر آغوش خود را بر روی سرمایه‌گذاران ایرانی بازکرده‌اند و فرش قرمز سرمایه‌گذاری در قم سیاه شده و سبب فرار بسیاری از سرمایه‌گذاران قمی به کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، قزاقستان و… شده است.

محرابی افزود: شهرداری و سایر دستگاه‌های دولتی، به سرمایه‌گذار نگاه منفی دارند.

دو دهه بلاتکلیفی پروژه‌های شهری بدلیل ناخبرنگارمابانی با سرمایه گذار بومی

دبیر کل انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استان قم نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این انجمن با حمایت شورای اسلامی شهر قم با هدف جذب سرمایه گذار برای استان تأسیس شده است، گفت: شورای شهر و شهرداری قم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم را باوجود ظرفیت‌های زیادی که در شرکت‌های بومی وجود دارد معطل نگه‌داشته است.

عباس پناه با اشاره به اینکه ناخبرنگارمابانی با سرمایه‌گذاران بومی سبب شده تا برخی از پروژه‌های شهری بیش از ۲ دهه بر روی زمین بلاتکلیف باقی بماند، افزود: جزیره‌ای عمل کردن و دخالت ندادن بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها از چالش‌های مهم توسعه قم است و اگر نظرات بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها لحاظ گردد و از سرمایه‌گذاران بومی قم حمایت شود بسیاری از تنگناهای توسعه در قم باز خواهد شد و شهروندان و زائران نیز رضایتمندی بیشتری از قم خواهند داشت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید