شفا انتخاب هرمزگانی ها برای شکست کرونا

آری شفا، پروتکلی ساده اما نجات بخش در برابر کرونا است که شامل شست و شوی دست‌ها و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می باشد، که هرمزگانی ها تلاش بسیاری برای رعایت هر چه بیشتر آن دارند.

اگرچه کم و کاستی ها و سهل انگاری هایی در این میان از سوی برخی ها در رعایت پروتکل شفا دیده می شود که تبعات آن افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا است، اما بخش اعظم مردم هرمزگان بر این باور هستند که کرونا فعلا رفتنی نیست و باید با تکیه بر شفا، به جنگ آن رفت تا بتوان این ویروس را شکست داده و به زندگی عادی بازگشت.

امروز در نتیجه شیوع بالای کرونا، بیش از ۸۸۷ نفر در استان هرمزگان جان خود را از دست دادند و شماری از مبتلایان نیز در جدالی سخت با این ویروس برای بازگشت به زندگی هستند، جدالی که به گفته پزشکان چندان امیدی به پیروزی بیمار مبتلا در آن نیست.

شرایط هرمزگان نیز مانند دیگر مناطق کشورمان از نظر شیوع کرونا، خطرناک بوده و محدودیت های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با جدیت هر چه تمام تر در مناطق مختلف این استان در حال اجرا است و طبق اعلام مسوولان بیش از ۹۸ درصد مردم استان در اجرای این طرح همکاری دارند.

همکاری ۹۸ درصد مردم هرمزگان در اجرای طرح محددیت های کرونایی

مقام معظم رهبری همواره تاکید بسیاری بر رعایت پروتکلهای بهداشتی صادره از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دارند که تاکید ایشان نشان‌دهنده اهمیت موضوع بوده و همه جامعه از مردم و مسوولان باید خودشان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی متعهد بدانند.

بر همگان روشن است که شکست کووید ۱۹ و کمک به قطع زنجیره انتقال آن تنها با همکاری و مشارکت همه مردم امکان پذیر است و سهل انگاری یک نفر در این میان می تواند حاصل تلاش دیگر افراد را برباد دهد؛ پس همه ما باید احساس مسوولیت کرده و قانون شفا را با دقت هر چه تمام تر رعایت کنیم.

بارها و بارها از سوی کارشناسان بهداشتی اعلام شده که هر وقت میزان استفاده عموم از ماسک و رعایت شیوه نامه ها روند افزایشی بوده، روند ابتلا و بستری و حتی فوتی ها کاهش یافته و بالعکس بی توجهی ها به این موارد گسترش این بیماری را موجب شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ضمن تقدیر از همکاری مردم و اصناف در رعایت محدودیت های کرونایی، گفت: خوشبختانه مردم استان همکاری خوبی در اجرای طرح محدودیت هایی کرونایی در استان دارند و براساس پایش های انجام شده میزان مشارکت مردم استان حدود ۹۸ درصد است.

سعید ناجی به خبرنگاران اظهار داشت: لازمه موفقیت در این طرح هم افزایی همه دستگاه ها و مردم است که خوشبختانه شاهد این موضوع در استان هرمزگان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح تا به سوم آذرماه یک هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو از مبادی ورودی هرمزگان برگشت داده شدند و ۵۱ خودرو نیز توسط ماموران انتظامی جریمه شدند.

ناجی بیان داشت: از شهروندان خواستاریم از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند و و تمام موارد اعلام شده در اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی را رعایت کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: با خاطیان و کسانی که با سهل انگاری خود در رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجرای محدودیت های کرونایی، جان دیگران را به خطر می اندازند ، برخورد قانونی صورت می گیرد.

ناجی گفت: برای کاهش هر چه بیشتر مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، خواستار توجه ویژه مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستیم تا بتوانیم از این بحران با کمترین آسیب گذر کنیم.

براساس تقسیم بندی جدید انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو شهرستان در استان هرمزگان شامل بندرعباس و کیش در سطح سه هشدار (قرمز) قرار دارند که محدودیت ها در آن از اول آذرماه آغاز و به مدت دو هفته ادامه دارد.

هفت شهر شامل بستک، حاجی آباد، پارسیان، بندرخمیر، رودان، قشم و جزیره هرمز در سطح هشدار ۲ (نارنجی) و ۶ شهر بوموسی، بشاگرد، بندرلنگه، جاسک، سیریک و میناب در شطح هشدار یک (زرد) تقسیم بندی شده اند و براساس محدودیت های مشخص شده در این مناطق باید فعالیت کنند.

براساس تعریف ستاد مقابله با کرونا ، گروه‌ شغلی ۲ عبارت از پاساژها، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

گروه‌ شغلی ۳ شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها و ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون حضوری است.

گروه‌ شغلی ۴ شامل شغل هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌هاست.

اعمال محدودیت جدید باهدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است

فرماندار بندرعباس گفت: هدف اصلی اعمال محدودیت جدید ، کاهش اجتماعات و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است لذا از شهروندان درخواست می شود همکاری لازم را با طرح این داشته باشند

عزیزالله کناری پس از بازدید از ورودی های شهر بندرعباس دراین زمینه افزود: بسیاری از موارد ابتلا به بیماری کرونا در گردهمایی های خانوادگی صورت گرفته و محدودیت زمانی تردد ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح به همین منظور است تا از ترددهای غیر ضروری خودداری شود

وی بیان داشت: صنوف گروه یک برابر دستورالعمل می توانند با رعایت نکات بهداشتی فعالیت کنند اما با توجه به محدودیت جدید برای اینکه از ساعت ۲۱ به بعد برای تردد با مشکل مواجه نگردند توصیه می شود تا قبل از ساعت ۲۱ مغازه خود را تعطیل کنند.

فرماندار بندرعباس ابراز داشت: هم وطنان گرامی از سفر به این شهرستان خودداری کنند، زیرا تمام مکان های تفریحی و بازارها تعطیل می باشد و امکان تردد به جزیره قشم و هرمز نیز وجود ندارد.

کناری ادامه داد: یکی از برنامه های این طرح جلوگیری از ورود خودروهایی با پلاک غیر بومی به استان بوده که اگر فرد یا افرادی دچار بیماری بوده از آن به استان جلوگیری بعمل می آید تا زنجیره این بیماری قطع شود.

وی اضافه کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات شامل استفاده از ماسک توسط کارکنان و ارباب رجوع ، گند زدایی مستمر در محیط کار ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از دستگاه تهویه طبیعی الزامی و یک ضرورت است و در صورت مشاهده رعایت نکردن این نکات با مدیران ادارات برخورد جدی خواهد شد.

فرماندار بندرعباس اظهارداشت: بانک ها و دفاتر پیشخوان از دیگر محل هایی هستند که باید نکات بهداشتی در آن بیشتر رعایت شود لذا اگر مشاهده شود نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند با آنها نیز برخورد می شود.

مراجعه دیرهنگام بیماران مبتلا به کرونا، می تواند خطرآفرین باشد

همانگونه که در ابتدای این گزارش بیان شد، مردم هرمزگان در تلاش هستند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه پروتکل شفا، به کنترل هر چه بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن کمک کنند؛ اما خوب در این میان برخی ها بی توجه هستند که در نتیجه این بی توجهی ، شماری از افراد جامعه مبتلا به کرونا می شوند و متاسفانه بعضی از افراد مبتلا به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی ، جان خود را از دست می دهند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص بیماری های عفونی با هشدار نسبت به شیوع بالای کرونا، گفت: متاسفانه برخی از بیماران مبتلا به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، با شرایط وخیمی مواجه می شوند.

دکتر مهدی حسنی آزاد به خبرنگار ما اظهار داشت: همه بیماران مبتلا به کرونا نیازی به مراجعه ندارند، اما بیمارانی با شرایط خاص و کسانی که با مشکل تنفسی جدی مواجه می شوند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد موارد کووید ۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و نیازی به بستری شدن بیمارانی با تب خفیف و بدن درد، علائم گوارشی و تنفسی نیست و تنها با استراحت در خانه، استفاده از مایعات، خواب کافی و قرنطینه خانگی قابل درمان است.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه مراجعه به هنگام به بیمارستان می تواند جان بیمار را نجات دهد، تصریح کرد: بیماران مبتلا به کرونا باید در نظر داشته باشند که در صورت بیشتر شدن علائم از قبیل تنگی نفس، سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

دکتر حسنی آزاد با بیان اینکه ویروس کرونا رفتاری ناشناخته دارد و وضعیت ظهور آن در بیماری با بیمار دیگر متفاوت است، گفت: این بیماری در برخی ها با علایم تنفسی، بعضی با علایم گوارشی و برخی دیگر بدون علامت ظاهر می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: در فصل سرما بروز هر علامتی از سرماخوردگی و آلرژی مانند تب، سردرد، گلودرد، بدن درد یا حتی عطسه، آبریزش بینی و حتی علائم غیر شایع مانند تهوع، دل درد، دل پیچه، اسهال، ضعف، بی حالی و بی اشتهایی بیمار، باید احتمال ابتلا به کرونا را در نظر گرفت و مراقبت های لازم را به عمل آورد تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در شرایط حال حاضر جامعه رعایت پروتکلهای بهداشتی یک وظیفه انسانی و یک مسوولیت اجتماعی است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوچکترین اقدامی است که می‌توانیم برای نجات جان خود و اطرافیانمان انجام دهیم.

دکتر آزاد ابراز داشت: همه ما باید برای بازگشت به شرایط عادی رعایت پروتکلهای بهداشتی را با جدیت بیشتری انجام دهیم که اگر کرونا کنترل شود نیاز به اقدامات سختگیرانه کمتری خواهد بود و به طور یقین در صورت کنترل شدن شرایط، محدودیت ها برداشته خواهد شد.

کرونا، شفا و حسرت های بر دل مانده

اینکه امروز مسوولان مجبور به اعمال محدودیت های دوهفته ای برای کنترل بیشتر کرونا شدند و بر برخورد قانونی با متخلفان تاکید دارند، حکایت از آن دارد که هنوز بعضی ها به این ویروس و مرگ آور بودن آن چندان اعتقادی ندارند که همچنان با خیالی آسوده و بی توجه به سلامت خود و دیگران، نسبت به پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند و حتی گاهی برخی ها رعایت کنندگان را به مضحکه نیز می گیرند و برخی ها از شجاعت خود و اینکه از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون از ماسک استفاده نکرده و مبتلا نشده اند، سخن می گویند.

رضا نصیری که از مهندسان شاغل در بندرعباس است با انتقاد از کسانی که بی توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند، گفت: کرونا ویروسی خطرناک است، اما اگر همه اقشار جامعه پروتکلهای بهداشتی به ویژه شفا را رعایت کنند، می توانیم در برابر آن ایمنی داشته باشیم.

وی به خبرنگار ما اظهار داشت: من یک فرزند کوچک دارم که مبتلا به بیماری خاصی می باشد و مدتهاست به دلیل ترس از انتقال کرونا با توجه به محیطی که در آن مشغول به کار می باشم، نتوانسته ام فرزندم را در آغوش بگیرم.

نصیری می گوید: همیشه با خود می گویم ، کاش کسانی که بی توجه به رعایت قوانین ساده بهداشتی هستند، بیایند و حسرت من و شاید خیلی های دیگر را در به آغوش گرفتن فرزندانمان ببینند، شاید در این صورت احساس مسوولیت کرده و با رعایت نکات بهداشتی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک کنند.

زری توکلی که از پرستاران بخش کودکان بیمارستان بندرعباس است، می گوید: فشار بسیاری بر بخش بهداشت و درمان وارد است و متاسفانه در نتیجه سهل انگاری برخی ها در رعایت پروتکلهای بهداشتی، چند تن از همکارانمان را از دست دادیم.

وی افزود: به طور یقین کسانی که بی توجه به رعایت نکات بهداشتی به ویژه پروتکل شفا هستند، در مرگ هر یک از افراد جامعه نقش دارند و باید نسبت به این مساله پاسخگو باشند.

حسین امیری که کارش تزئینات داخلی ساختمان است ، می گوید: دقیقا قبل از شروع کرونا، با دو نفر از دوستانم به صورت شراکتی و با گرفتن وام، مغازه ای را اجاره کرده و فعالیت خود را شروع کردیم اما کرونا تمام برنامه ها و آرزوهای ما را نابود کرده و امروز در پرداخت اجاره بها نیز با مشکل مواجه هستیم.

امیری ادامه داد: بعضی از مردم که نمی دانم از جانشان یا از نانشان سیر شده اند ، توجهی به رعایت قوانین بهداشتی ندارند که متاسفانه این بی توجهی ها، دودش به چشم ما و خیلی های دیگر می رود.

وی با بیان اینکه اوضاع کار ما مانند بسیاری از مشاغل دیگر آسیب دیده، گفت: وضع محدودیت های کرونایی و تعطیلی دو هفته ای مشکلات بسیاری برای کسبه و واحدهای مختلف صنفی ایجاد کرده، اما همه ما تابع قوانین ستاد مقابله با کرونا هستیم تا شاید این تعطیلی ها کمکی به قطع زنجیره انتقال این ویروس داشته باشد.

امیری ادامه داد: از همه کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه بی توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند، به عنوان یک عضو کوچک این جامعه می خواهم که این بی توجهی را کنار گذاشته و به فکر بیماران، اقشار ضعیف و کم درآمد و جوان هایی مثل من باشند که هنوز امید و آرزوهای بسیاری برای زندگی داریم.

آخرین آمار کرونا در هرمزگان و ایران

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا عصر سوم آذرماه ۸۸۷ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داند.

در حال حاضر ۲۶۳ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۷۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۹ نفر از آن‌ها وخیم است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۸۲۸ هزار و ۳۰۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید