رقص کرونا در سفره عروسی و دورهمی‌های خانوادگی

به گزارش قم پرس جولان کرونا و افزایش لحظه‌ای و جهشی آمار مبتلایان و فوت شماری از آنان وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان را بحرانی کرده است به طوری که فعالیت کارکنان بهداشت و درمان را با تحمل شرایط دشوار دوچندان کرده است.

زندگی قومی و قبیله ای و رفت و آمدهای خانوادگی در استانهایی نظیر سیستان و بلوچستان با قدمت و رواج تاریخی به مراتب بیشتر از سایر استانهاو مناطق است و بدتر اینکه در میان برخی خانواده ها و طوایف چنانچه این رفت و آمدها انجام نشود و یا خانواده ای در مراسم عروسی دعوت شده شرکت نکند موجب رنجش خانواده میزبان و یا اقوام می شود.

دورهمی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی و طایفه ای تا پیش از شیوع کرونا موجب شادی و شعف می‌شد اما هم اینک به رخدادی خطرناک مبدل شده که باید از تبعات آن ترسید و صله رحم فضای مجازی را جایگزین دید و بازدیدهای فامیلی کرد.

نگرانی از افزایش غیر قابل انتظار تعداد موارد ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در سیستان و بلوچستان نیازمند اهتمام بیشتر مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی به عنوان راهکار مهم کاهش تبعات این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ۸۰ درصد موارد ابتلاء به کرونا در سیستان و بلوچستان سابقه ابتلاء خانوادگی به این بیماری را داشته اند این بدان معناست که شرکت در مراسم و دورهمی های خانوادگی شاخص ترین عامل ابتلاست.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه در یک ماه گذشته تعداد مراجعان به مراکز درمانی و بیماران بستری در بیمارستانها افزیش یافته است گفت: این افزایش ناگهانی از آبان ماه نتیجه دورهمی ها، برگزاری مراسم عروسی و عزا و همچنین عدم رعایت موارد بهداشتی بوده است.

وی ادامه داد: به منظور شناسایی به موقع و جداسازی افراد مبتلا از افراد سالم برای کاهش چرخه ویروس در جامعه علاوه بر اقدامات انجام شده در مراکز غربالگری سرپایی و سامانه تلفنی و اینترنتی ۴۰۳۰ طرح غربالگی خانه و محله محور به اجرا در آمده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز گفت: شناسایی سریع افراد مبتلا، پیگیری افراد در معرض تماس فرد مبتلا و کمک های حمایتی به خانواده های نیازمند با کمک داوطلبان سلامت و بسیج از اهداف طرح سردار شهید سلیمانی است.

دکتر مهدی زنگنه افزود: اقدامات دیگری از جمله ممنوعیت های تردد در سطح شهر و کاهش ساعت کاری اصناف توسط دستگاههای مختلف در حال اجرا است و از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم با توجه به شرایط دشوار این روزها و افزایش موارد ابتلا و بستری، به هر شکل ممکن با رعایت اقدامات پیشگیرانه و عدم برگزاری تجمعات و دورهمی ها، تلاشگران نظام سلامت را که ماه هاست درگیر مقابله با این بیماری هستند، یاری کنند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان با بیان این نکته که تمامی تلاش ما این است که هرچه سریعتر به وضعیت عادی برگردیم و لازمه تحقق این شرایط را رعایت نکات بهداشتی و مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: همکاران ما در بخش های بهداشت و درمان بصورت شبانه روزی در راستای پیشگیری از چرخه انتقال و بهبودی بیماران مبتلا تلاش می کنند و مهمترین انتظار آنان از مردم رعایت هشدارهای بهداشتی است تا بار بیماران در بیمارستانها کاهش یابد.

وی بیان کرد: از روند افزایش کرونا در استان نگرانیم و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از دورهمی های خانوادگی از سوی هم استانی های عزیز با سیر بی رویه مراجعان مشکوک و مبتلای به کرونا مواجه خواهیم بود.

زنگنه افزود: با وجود تلاش‌ها، تبلیغات، تذکرات و فرهنگ سازی های انجام شده متاسفانه هنوز بسیاری از مردم در جمع های خانوادگی گرد هم می آیند و بدون ماسک تردد می کنند که همین مساله موجب گسترش بیشتر بیماری کرونا شده است.

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز نقش مردم در جلوگیری از گسترش کرونا را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی و همکاری بازاریان، اصناف و عامه جامعه در پیشگیری از این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمدهادی مرعشی افزود: طرح محدودیت های هوشمند کرونایی بخوبی در استان در حال اجراست و بسیاری از اصناف و بازاریان و مردم با رعایت دستورالعمل ها نشان دادند که برای نابودی این ویروس آماده همکاری هستند اما متاسفانه عده معدودی پروتکل ها را رعایت نمی کنند که امیدواریم این قبیل افراد نیز مسائل بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا هم خودشان و هم خانواده و جامعه از ابتلا به این ویروس در امان باشند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی گلایه های شهروندان از باز بودن فروشگاههای لوازم یدکی و ازدحام جمعیت در برخی از این مکانها گفت: فروشگاههای لوازم یدکی در زمره مکانهای گروه یک قرار دارند و می توانند فعال باشند اما انتظار است که پروتکل های بهداشتی را بخوبی رعایت کنند.

وی از عموم هم استانی های عزیز در خواست کرد با رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم عروسی و عزا نقش خود را در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ایفا و جامعه پزشکی و کادر بهداشت و درمان را بیش از پیش یاری کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید