کد خبر: 329053
۰
۰
نسخه چاپی

مس و نقره‌ در کمک دولت به شهرداری قم

در این یادداشت آمده است: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، در مصاحبه ای با پایگاه خبری قم نو، احداث باغ موزه دفاع مقدس و باغ پرندگان را از جمله طرح های مربوط به مدیریت شهری معرفی کرده و اظهار داشته است دولت در این چند سال برای حمل و نقل شهری، مانند مترو و اتوبوسرانی، به شهرداری، "ریالی" کمک نکرده است. محمود مسگری با اشاره به ضرورت توسعه فضای سبز قم گفته است دولت درباره این موضوع از شهرداری حمایت نکرده و به کنایه گفته است مسئولان دولتی هر چند در مراسم افتتاحیه طرح های مدیریت شهری حضور دارند اما از شهرداری به شکل کافی حمایت نمی کنند. تبیین چند نکته می تواند برای نقد و بررسی سخنان جناب سخنگو، مفید و راهگشا باشد:
۱- دولت در چند سال گذشته، با وجود تنگناهای مالی، به شکل قابل ملاحظه ای برای تاُمین منابع مالی مورد نیاز شهرداری قم اقدام کرده است. اسناد مالی موجود، نشان می‌دهد دولت در سالهای ۹۵، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۷۰۵ میلیارد تومان، ۲۱ میلیارد تومان و ۱۴۰ میلیارد تومان اوراق خزانه و تسویه، برای پرداخت بدهی های دستگاههای اجرایی به شهرداری قم اعطا کرده است.
۲- دولت برای اجرای طرح‌متروی قم در سال های ۹۶ و ۹۷، ۸۵ میلیارد تومان، در سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیارد تومان و در سال جاری ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اعتبار تخصیص داده
است.

۳- پی گیریهای مختلف و از جمله تلاش‌های استانداری سبب شد دولت منابع لازم را برای تاُمین ۵۰ درصد اعتبار خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در سال ۹۸ تخصیص دهد. این اتوبوس‌ها اکنون در اختیار شهرداری قرار گرفته است.
۴- تلاش‌های دولت برای کمک مالی به شهرداری، به اختصاص بودجه محدود نمی‌شود. مسئولان استانداری در جلسات مختلف از شهرداری برای دریافت عوارض از دستگاههای اجرایی حمایت کرده و با معافیت برخی دستگاههای خاص از پرداخت عوارض شهرداری مخالفت کرده‌اند تا شهرداری از بخش‌مهمی از درآمدهایش محروم نشود.
۵- گسترش فضای سبز و تاُمین آب پایدار و مناسب برای آن، در دستورکار دولت در قم بوده است. پی گیریهای استانداری سبب شد ۱۰۰۰ هکتار از زمینهای اطراف شهر برای ایجاد فضای سبز، در اختیار شهرداری قرار گیرد. به علاوه انتقال سند زمین بوستان جوان از دولت به شهرداری، به شکل موفقیت آمیزی در حال پی گیری است. دولت، به علاوه، زمین باغ پرندگان را به شهرداری واگذار کرد. ،
۶- تلاش‌های استانداری موجب شد توافق نامه‌ای میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای منعقد شود تا بر اساس آن، سالانه۴میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از پساب تصفیه خانه قم برای آبیاری فضای سبز، در اختیار شهرداری قم قرار گیرد. اقدامات استانداری به علاوه به احیای سهم شهرداری از آب رودخانه قمرود انجامید.
۷- موضوع باغ موزه دفاع مقدس، ماجرای جالبی دارد. این بنا در زمینی متعلق به دولت احداث شد. اعتبارات ساخت این بنا شامل بیش از ۲۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی و ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اوراق تسویه بابت پرداخت عوارض شهرداری، از جانب دولت تاُمین شد. شهرداری و بعضی دستگاه‌ها نیز در چارچوب قابلیت‌های خود، برای تکمیل این طرح کمک‌کردند. اما اتفاق‌های عجیبی در روز افتتاحیه روی داد و دیگران در حضور استاندار، پشت تریبون حاضر شدند و درباره نقش و سهم دستگاه اجرایی تحت مدیریت خود در تکمیل این طرح، سخن گفتند. از آن پس بعضی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، در حالی که دولت همه هزینه‌های این طرح را پرداخت کرده است، به شکل تعجب آوری وانمود کردند ساخت این باغ موزه از جمله اقدامات شهرداری بوده است. آنان این ادعا را آن گونه تکرار کرده‌اند که خود نیز باورش کرده‌اند. اما انتساب اعتبار و افتخار ساخت مجموعه‌ای به شهرداری- که دولت همه هزینه‌های آن را حتی عوارض شهرداری پرداخت کرده است- منصفانه نیست.
۸- و سرانجام آنکه دولت بدون آنکه در پی نام و افتخار برای خود باشد، در راستای ارائه خدمت به شهروندان تلاش و با شهرداری تعامل می‌کند. استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی، از چنان امکانات و فرصتهایی برخوردار هستند که از حضور در مراسم شهرداری، برای بهره برداری رسانه‌ای، بی نیاز باشند. خدمات دولت در قم، اگر مانند طلا نبوده است اما دست کم مانند نقره ارزشمند بوده است. اینکه ایشان، این خدمات را مانند مس جلوه دهد، یا به بی اطلاعی او ارتباط می‌یابد، که شایسته جایگاه او به عنوان سخنگوی شورای شهر نیست و یا به اهداف فردی وجناحی، به ویژه در آستانه انتخابات شورای شهر مربوط می‌شود که با منافع و مصالح ملی، تعارض دارد.

* کارشناس ارشد علوم سیاسی و دیپلماسی

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید