هشدار نسبت به کاهش حساسیت‎‌های کرونایی در قم

با اجرای محدودیت های دوهفته ای ستاد ملی مبارزه با کرونا و پایبندی مثال زدنی مردم قم به مصوبات ابلاغی آمار مرگ و میر و ابتلا به این ویروس مرگبار و پیچیده هر روز کمتر می‌شود و امید می‌رود با ادامه روند فعلی طی روزهای آینده شاهد تغییر وضعیت و رنگ بندی قم در سطح کشور باشیم به شرط آنکه حساسیتها و رعایت همچنان با قوت ادامه یابد و شاهد سهل انگاری و کم توجهی به ابعاد خطرات شیوع کرونا نباشیم.

هشدار نسبت به کاهش حساسیت‎‌های کرونایی در قم

مشاهدات میدانی خبرنگار ما، حاکی از ادامه خلوت و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر است و بسیاری از مردم با در خانه ماندن، در ورود کرونا به سلامت خود و خانواده هایشان را مسدود کرده اند.

آمارهای علوم پزشکی قم نشان می دهد که در حالی خیابانها، آموزشگاه ها و مراکز خرید قم روزهای خلوتی را سپری می کنند که تا چند هفته قبل با عادی انگاری و ساده پنداری کرونا، وضعیت نگران کننده‌ای به خود گرفته بود و تمام رکودهای موج اول و دوم کرونا با اختلاف زیاد در این استان جابه جا شده بود.

هشدار نسبت به کاهش حساسیت‎‌های کرونایی در قم

مردم قم عزم خود را برای غلبه به کرونا جزم کردند و همراهی مردم برای شکست این ویروس منحوس لازم و ضروری است و کاهش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ طی ۱۰ روز گذشته به وضوح نشان از نقش پررنگ و حیاتی مردم در همراهی با مصوبات ستاد ملی است.

با آنکه حتی در ساعات صبح نیز شاهد کاهش تردد خودروها و شهروندان در سطح شهر هستیم اما پلیس تاکنون آماری از میزان این ترددها و کاهش آن ارائه نکرده است.

در حالی که رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از تبدیل وضعیت 38 شهرستان از قرمز به نارنجی از روز چهارشنبه خبر داده است اما قم همچنان بیرون از این لیست قرار دارد،‌امری که نشانگر ضرورت رعایت هر چه بیشتر مقررات و پروتکل های کرونایی در سطح ادارات، دستگاه ها و مردم است.

از سوی دیگر دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در تشریح آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در این استان گفت که در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به دهم آذرماه جاری ۴۵ نفر پذیرش اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا ثبت شده است.

???? ۳۳ بستری جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان، ۴۷ ترخیص از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند از دیگر ابعاد وضعیت کنونی کرونا در استان قم گزارش شده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۷۴ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بوده که حال ۷۵ نفر آنها وخیم است. همچنین ۳ نفر کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

در همین حال مسوولان مختلف استانی نیز همزمان با مقامات وزارت بهداشت، هشدار می دهند که با توجه به در پیش بودن پیک زمستانی، نباید با این بیماری مماشات کرد.

با وجود پایبندی عموم مردم به مصوبات و محدودیت های کرونایی، گاهی برخی بی سلیقگی ها در توزیع برخی اقلام مصرفی سبب ایجاد صف های طولانی و خطرناک در شرایط کرونایی حاکم بر استان می شود که نمونه آن را می‌توان در مراکز توزیع گوشت مرغ به وضوح مشاهده کرد.

به باور کارشناسان، اگر مردم به اندازه نیاز خود مرغ خریداری کنند شاهد ایجاد صف های طولانی به ویژه در سطح فروشگاه های بزرگ نخواهیم بود و گاهی آنان نیز در طولانی شدن این صف ها دخیل هستند.

همچنین گاهی کرکره‌های نیمه باز برخی فروشگاه‌ها و مراکز خرید نیز نگران کننده می‌شود و عده‌ای با قانون شکنی و مسئولیت گریزی راه را برای جولان کرونا در شهر و بی اثر کردن فداکاری‌های کادر درمان و مردم را بی اثر و ابتر باقی می‌گذارنند.

مشاهدات خبرنگار ما، همچنین از ازیاد و تراکم بالای جمعیت در بانکهای استان حکایت دارد و تفاوت چندانی در میزان مراجعه حضوری به بانکهای قم اتفاق نیفتاده است.

به باور ناظران، اگر سواد الکترونیک و خدمات غیرحضوری به مردم به صورت مستمر از طریق رسانه های رسمی ارائه شود بخش زیادی از مراجعات غیرضرور به بانکها و سایر دستگاه های خدمات رسان کاهش می‌یابد.به گفته معاون مدیریت توسعه و منابع استانداری قم نیز از ایجاد ۷۵ درصدی زیرساخت‌های دولت الکترونیک در دستگاه های اجرایی استان خبر داده‌است.

هشدار نسبت به کاهش حساسیت‎‌های کرونایی در قم

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است و در حال حاضر نیز قم جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌هایی متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

ویروس «کرونا» موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید