کد خبر: 329205
۰
۰
نسخه چاپی

مهلت ثبت نام نهمین دوره طرح ملی تلاوت پایان یافت

حسین مقدم کیا دبیر اجرایی طرح قرآنی تلاوت شباب الرضا (ع) در خصوص روند و چگونگی این طرح گفت: طرح ملی تلاوت شباب الرضا از سال ۹۱ آغاز به کار کرد. کشف و پرورش استعدادهای قرآنی پسران نوجوان ۸ تا ۱۴ سال با هدف استعدادیابی نوجوانان قرآنی و جذب نوجوانان برای انس بیشتر با قرآن نیز از دیگر اهداف این طرح بوده است تا نوجوانان به عنوان قاری درجه یک جمهوری اسلامی شناخته شده و قرائت‌های با معنا و مفهوم داشته باشند.

مقدم کیا با تاکید بر اینکه ستاد طرح ملی تلاوت در مشهد مقدس تشکیل شده است افزود: در کل کشور موسساتی از سوی معاونت قرآن و ادارات کل ارشاد به عنوان مجری طرح معرفی شدند. طرح ملی تلاوت در شش سال نوشته شد و به صورت ترمی واحدی برنامه‌ریزی شد و همین شش سال نیز به سه مقطع دو سال تقسیم شد که بتواند ورودی و خروجی مشخص کند. در این میان دو سال مقدماتی و دو سال دوم به عنوان پیشرفته و دو سال سوم به عنوان دوره عالی برنامه‌ریزی شده است.

دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت اضافه کرد: نوجوانان در دو سال اول در محله و منطقه و دو سال دوم در استان و دو سال سوم در کشور چهره قرآنی می‌شوند تا بتوانند شناخته شوند. هر دو سال به شش ترم تقسیم بندی شد و دروس مشخص و به مجریان ابلاغ شد.

مقدم کیا ادامه داد: بعد از اینکه با ۵ استان مشهد، تبریز، قزوین، کاشان، سیستان و تهران استقبال و نوجوان‌های زیادی جذب شدند، هر سال چند استان به آنها اضافه کردیم و در حال حاضر فضای مجازی را برای اجرای آن انتخاب کردیم تا قرآن آموزان از همه استان‌ها در این طرح شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مهلت ثبت نام نهمین دوره دهم آذرماه به پایان رسید، عنوان کرد: از سال گذشته دختران سن ۱۰ الی ۱۵ سال در این طرح شرکت کرده که آموزش نیز از سوی مؤسسات منتخب و مجری انجام می‌شود.

مقدم کیا ادامه داد: این طرح با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز قرآن و عترت آستان قدس رضوی برای گسترش بیشتر در کشور برگزار می‌شود. انس با قرآن مهمترین امری بود که در این طرح از سوی نوجوانان به آن پرداخته شد و توانستند با تلاوت و قرائتی که آن را فرا گرفتند خود را معرفی نمایند.

وی با تاکید بر اینکه طرح ملی تلاوت در سه پایه قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن تعریف و برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: برای اینکه این سه پایه را رشد بدهیم رقابتها یی را تعریف کردیم و جایزه آن را سفر گذاشتیم. در دو دوره اول سفر به جزیره کیش به عنوان نیمه نهایی تعریف شد و نفرات برتر به کیش رفتند و در آنجا مرحله فینال برگزار شد. سپس منتخبین آن دوره به کربلا اعزام شدند و برای اینکه انگیزه و تشویق جدی برای رقابت بین نوجوانان شکل بگیرد سفرها و محافل قرآنی تلاوت در خارج از کشور را پیگیری کردیم که عراق، سوریه و لبنان میزبان قرآن آموزانی بودند که در این چند دوره اخیر توانستند موفقیت‌هایی را کسب نمایند.

مقدم کیا با تاکید بر اینکه این طرح همراه با فکر و برنامه‌ای هست می‌تواند گسترش پیدا کند چراکه احتیاج به کتاب و مکان خاصی ندارد عنوان کرد: ما با دوستان در شورای عالی قرآن و سازمان و فرهنگ و ارتباطات جلسه گذاشتیم توانستیم این هدف را برای توسعه و رشد نوجوانان در منطقه لحاظ کنیم و در افق پیش رو نیز تا چند سال آینده رقابت‌های بین المللی را نیز تعریف کنیم.

وی با اشاره به نحوه برگزاری کلاس‌ها افزود: برگزاری کلاس‌ها در این طرح در صفحه مجازی و وبیناری که برای طرح ملی تلاوت برنامه‌ریزی شد انجام می‌شود. همچنین در خصوص سفر به عنوان جایزه منتخبان امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا ملاحظاتی ممکن است انجام شود که بر اساس آن طوری برنامه‌ریزی کردیم که امیدواریم تا پایان سال شیوع ویروس کرونا کمرنگ شود و بتوانیم سفرهای دوره نهم را هم در پیش داشته باشیم. اگر این اتفاق پیش نیاید دوره‌های فینال این مسابقات به صورت وبینار در فضای مجازی رقم خواهد خورد. برای امسال اصفهان و جزیره کیش را برنامه‌ریزی کردیم و برای سال آینده مشهد مقدس جز برنامه قرار گرفته است و در صورت حل شدن مسائل مرتبط با کرونا در ماه مبارک رمضان فینال در یکی از کشورهای خارجی برپا خواهد شد.

وی افزود: ثبت نام نیز ا ز طریق وب سایت طرح تلاوت به نشانی www.melitelavat.ir انجام گرفت و دیروز دهم آذرماه آخرین مهلت ثبت نام بود. نوجوانان دختر و پسری که در این طرح مشارکت کردند یک دوره یک و نیم ماهه پیش نیاز برای آنها برگزار می‌شود که نوجوان‌ها با نحوه تحریر خوانی و نحوه گوش دادن و تقلید کردن‌ها آشنا شوند و بعد از آن آزمون اصلی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فارغ‌التحصیلان دوره‌های تلاوت ادامه داد: در دوره‌های بالاتر طرح تلاوت به عنوان مدرس دوره‌های پایین‌تر جذب می‌شوند و امیدواریم در آینده نزدیک مجمع یا کانونی را به نام فارغ‌التحصیلان برای استفاده در محافل تأسیس کنیم تا بعضی از جلسات قرآنی را در کنار ما باشند.

مقدم کیا با عنوان شاخصه مهم این طرح گفت: ویژگی اصلی که در این طرح پر رنگ است بحث انس خانواده‌ها با قرآن کریم بود چون نوجوان‌ها مخاطب ما بودند خانواده با نوجوانان همراه شدند. این انس با قرآن به برکت این طرح ایجاد شد نقطه عطفی بود که در کنار آن از بین نوجوانان برتر تلاوت را در مسابقات دانش آموزی و دیگر مراسمات شاهد بوده‌ایم گرچه ضعف‌هایی هم در این طرح داشته ایم که سعی کردیم به کمک اساتید آنها را رفع کنیم.

مقدم کیا در پاسخ به این سوال که آیا این طرح موازی کاری با طرح‌های دیگر مثل اسوه نیست؟ اظهار داشت: گرچه سابقه ما در این طرح بیشتر بوده است اما چندین جلسه گذاشتیم که به پیشنهاد خودم این طرح‌ها به هم نزدیک شده و هم پوشانی داشته باشند اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد. تفاوت فاحشی که این طرح با طرح‌های دیگر دارد این است که برای کسانی که قاری هستند و نخبه تعریف می‌شوند برگزار می‌شود آنها را جمع کرده و دوره‌های ارتقا برای آنان برگزار می‌شود اما در این طرح اگر کسی صفر کیلومتر هم باشد می‌تواند به آن بپردازد. نوجوانی که قرآن را دوست دارد می‌تواند در این طرح شرکت کند اما در اسوه و دیگر طرح‌های مشابه باید قرآن و اصول تلاوت را تا حدی بلد باشند و استعداد خاصی داشته باشند اما در طرح تلاوت به جمعیت قرآنی که قرآن را حفظ می‌کنند و آن را زیبا تلاوت می‌کنند اضافه شود ما آماده‌ایم این طرح تحت هر عنوانی هم پوشانی داشته باشد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید