کد خبر: 329373
۰
۰
نسخه چاپی

۸ بوستان در مناطق هشت‌گانه قم ویژه معلولان مناسب‌سازی می‌شود

به گزارش عصر پنجشنبه شهرداری قم، محسن صادقی امینی، با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی معابر برای معلولان اظهار داشت: معاونت شهرسازی کلانشهرها متولی مناسب‌سازی در مجموعه شهرداری‌ها هستند و به تازگی موضوع نیز در ستاد ملی مناسب‌سازی تاکید شده است.

وی با بیان این‌که هرچند مناسب‌سازی بحثی بین‌بخشی است و دراین‌باره گام‌هایی در قم برداشته شده است، افزود: سال قبل قم در جشنواره شهید رجایی رتبه نخست را در مناسب‌سازی در سطح کشور کسب کرد، ولی با وضعیت ایده آل فاصله داریم و اقداماتی که مجموعه شهرداری انجام داده است، باید تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: بودجه عمرانی شهرداری چند سال است که در طراحی پیاده‌روها و مناسب‌سازی هزینه می‌شود و طراحی در همه پیاده‌روهای احداثی در چند سال اخیر مورد توجه است، به عنوان مثال رَمپ رودخانه در مقابل حرم مطهر و پله ‌برقی آن یکی از نمونه‌های کارهای قبلی است.

صادقی با تاکید بر این‌که از سال ۹۷ ردیف بودجه اختصاصی را در کلیه مناطق هشت‌گانه شهرداری متناسب با مناسب‌سازی در نظر گرفتیم، گفت: مناسب‌سازی معابر با رقم ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷ آغاز شد و برای احصای ایرادات موضوعی که در جلسات مناسب‌سازی و در تعامل با انجمن‌های مردم‌نهاد معلولان مطرح شد، تقاضا کردیم این ایرادات در سطح شهر را در کانال توسعه شهری به‌صورت تصویری ارسال کنند.

وی عنوان کرد: از طریق این بودجه ایرادات به تناسب مناطق هشت‌گانه رفع می‌شود که امسال نیز پیشنهاد افزایش بودجه داریم که امیدواریم امسال با همکاری کمیسیون‌های شهرسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در بودجه مناطق به تصویب برسد.

وی بیان کرد: سال گذشته نقشه توزیع مکانی معلولان و جانبازان قم را با همراهی بهزیستی و بنیاد شهید تهیه کردیم و پراکنش وظایف دستگاه‌های خدمات‌رسانی را در نقشه آوردیم که حرکت خوبی در هدفمندسازی بودجه برای هزینه‌کرد مناسب‌سازی است.

صادقی خاطرنشان کرد: طبق مصوبات ستاد مناسب‌سازی که هر سه ماه یک ‌بار به‌صورت فصلی برگزار می‌شود، منطقه مناسب‌سازی به‌ عنوان آزمایش (پایلوت) در منطقه ۷ شهرداری تعیین شد.

وی افزود: امیدواریم دستگاه‌ها وظایف خود را در این زمینه انجام دهند، همچنین برای مناسب‌سازی هشت بوستان اعلام آمادگی کردیم و در ستاد مناسب‌سازی مورد تاکید معاونت عمرانی قرار گرفت.

ایجاد ۵ هزار مترمربع فضای سبز عمودی در بوستان شهید زین‌الدین

معاون خدمات شهری شهرداری قم، با اشاره به مساحت بیش از ۳۰ هزار مترمربعی بوستان طبقاتی زین‌الدین از طراحی پنج هزار مترمربع دیوار باغچه و فضای سبز عمودی در این بوستان خبر داد.

سید امیرسامع، با اشاره به توسعه سرانه فضای سبز قم اظهار داشت: رسیدن شهر قم به سرانه بیش از ۲۰ متر فضای سبز اتفاق بسیار مبارکی است که با رسیدن مساحت فضای سبز قم به ۲۶۰۰ هکتار محقق شده است.

به گفته وی این سرانه در سال ۹۴ حدود ۱۴ مترمربع بود که در حال حاضر با ۹۰۰ هکتار توسعه و با احتساب افزایش جمعیت به بیش از ۲۰ متر رسیده است.

وی بوستان هزار هکتاری را گام مهمی در راستای توسعه فضای سبز قم نام برد و افزود: بوستان شهید زین‌الدین یکی از بوستان‌های «بوستان کوهستانی هزار هکتاری» است که با مساحت بیش از ۳۰ هزار مترمربعی یک بوستان طبقاتی با ویژگی‌های بسیار خاص محسوب می‌شود.

سامع با اشاره به این‌که بوستان شهید زین‌الدین با اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی ساخته و افتتاح شد، تاکید کرد: بیش از پنج هزار مترمربع دیوار باغچه و فضای سبز عمودی در بوستان زین‌الدین ایجاد شده است.

به گفته وی، توپوگرافی و مدلی از ناهمواری‌هایی که در بوستان است، باعث زیبایی بیشتر آن شده و طراحی آن به ‌گونه‌ای است که مردم و گروه‌های مختلف سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی به سایر طرح‌های فضای سبز شهر قم اشاره کرد و گفت: طرح‌های گوناگونی در دست انجام داریم که بوستان‌های زایر، خضر و حنانه در منطقه ۲ و بوستان‌هایی در منطقه ۸ (شهرک پردیسان) از جمله طرح‌های فضای سبز شهر قم است که تا پایان سال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

قم سومین کلانشهر سبز کشور

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، با اشاره به این‌که هیچ شبهه‌ای در سرانه ۲۰ متر مربعی فضای سبز شهر قم وجود ندارد، گفت: مساحت فضای سبز شهر قم به صورت دقیق در سامانه جی.آی.اِس. (GIS) ثبت شده است و هم اکنون رتبه سوم را از نظر مساحت فضای سبز در بین کلانشهرها داریم.

پیام جوادیان، با اشاره به اقدام های انجام‌شده در حوزه فضای سبز اظهار داشت: مساحت فضای سبز شهرها به ۲ صورت فضای سبز در اختیار شهرداری‌ها و کل فضای سبز شهر محاسبه می‌شود.

وی گفت: مساحت فضای سبز در اختیار شهرداری قم را تا پایان شهریورماه امسال ۲۵ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۲۴۱ مترمربع بوده که کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده است و پس از تفیک و کنترل داده‌ها همه اطلاعات توصیفی و مکانی فضای سبز شهر قم به صورت دقیق وارد سامانه جی.آی.اِس. (GIS) می‌شود.

وی سرانه فضای سبز شهر قم را ۲۰.۳ مترمربع به ازای هر شهروند عنوان و بیان کرد: سرانه فضای سبز کل شهر قم بیش از ۲۰ متر مربع است که با توجه به فضای سبز در اختیار ادارات و دانشگاه و سایر ارگان‌ها سرانه اکولوژی قم به طور قطع بیش از ۲۲ متر مربع است.

جوادیان افزود: سرانه فضای سبز جنگلی، تفرجگاهی، شهری و کمربند سبز نیز به‌صورت جداگانه حساب می شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما درمجموع همه این اعداد سرانه فضای سبز شهر قم ۲۰.۳ مترمربع ثبت‌شده است.

وی مساحت کل فضای سبز شهر قم را در سال ۹۴، ۱۷ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۵۶۵ مترمربع دانست و خاطرنشان کرد: شهر قم در پنج سال گذشته معادل ۷ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع افزایش فضای سبز داشته است.

وی ادامه داد: اعتبار هزینه شده در پنج سال گذشته در حوزه فضای سبز عددی بالغ‌بر ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است تا سرانه فضای سبز از حدود ۱۴ مترمربع به ۲۰.۳به ازای هر شهرود توسعه پیدا کند.

وی شهر قم را در بین کلانشهرهای کشور سومین شهر سبز کشور دانست و بیان کرد: شهر قم بعد از شهر اصفهان با ۲۶ مترمربع و شیراز با ۲۳ مترمربع قرار دارد و پس از شهر قم شهرهای تهران، مشهد، تبریز و کرج قرار دارند.

جوادیان تعداد بوستان‌های شهر قم را در سال ۹۴، ۲۶۵ بوستان اعلام کرد و یادآور شد: امسال تعداد بوستان‌های شهری در قم ۳۶۸ است و در طول ۵ سال ۱۰۳ بوستان شهری احداث‌شده است.

وی تعداد درختان کاشته شده در پنج سال گذشته را نیز محاسبه و مطرح کرد: طی پنج سال گذشته حدود ۸۹۰ هزار اصله درخت و ۲ میلیون و ۶۰۰ اصله درختچه کاشته شده که درمجموع حدود ۳ و نیم میلیون کاشت انجام‌شده است.

وی نهضت سبز معابر را نیز موردتوجه قرارداد و ابراز کرد: برای نهضت سبز معابر نیز ۴۵۲ کیلومتر باغچه طولی و فضای سبز در حاشیه معابر ایجادشده که در زیبایی بصری شهر و تلطیف هوا تأثیر بسزایی داشته است.

وی تعداد بوستان‌های بانوان و خانواده شهر قم را در حال حاضر هفت بوستان اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ تعداد بوستان‌های ویژه بانوان در شهر قم ۲ بوستان بود که از سال ۹۴ تا امروز پنج بوستان دیگر نیز احداث‌شده و تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز، ۲ بوستان دیگر تکمیل خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید.

جوادیان با اشاره به پایان درختکاری کمربند سبز قم گفت: فضای سبز برای به ثمر رسیدن، نیازمند زمان است و در چند سال آینده تمام عرصه‌های خالی سبز خواهد شد و با آبیاری تحت‌فشار و پساب خود را نمایان خواهد کرد.

وی سرانه فضای سبز استاندارد قم را حدود ۲۸ متر برشمرد و بیان کرد: توسعه فضای سبز تا رسیدن به ۲۸ مترمربع ادامه دارد و طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده به یاری خدا به این عدد دست پیدا خواهیم کرد.

وی تامین آب موردنیاز برای توسعه فضای را نیز مهم و ضروری خواند و تصریح کرد: با تکمیل خط انتقال آب از تصفیه‌خانه جامع به سمت بوستان رضوان واقع در شمال شهر قم ۳۰۰ لیتر پساب تصفیه ثانویه و مناسب‌سازی شده در اختیار فضای سبز قرار می‌گیرد.

جوادیان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم را آماده پاسخگویی به شهروندان دانست.

وی با تاکید بر همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط افزود: تا امروز مدیریت استان همکاری لازم را با شهرداری داشته است و امیدواریم با افزایش این همکاری‌ها شاهد توسعه فضای سبز و رسیدن به سرانه ۲۸ مترمربع در شهر قم باشیم.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید