کد خبر: 330745
۰
۰
نسخه چاپی

درباره احداث نیروگاه برق-آبی سد خداآفرین با آذربایجان توافق کردیم

به گزارش قم پرس رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رودخانه‌های مرزی اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بزرگ که از حدود ۲۰ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد، سد خداآفرین بر روی رودخانه مرزی ارس بود. این سد مهمی است و حدود یک میلیارد ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌تواند در طول سال تنظیم کند. اراضی قابل توجهی در پایین دست این سد مشروب می‌شوند که قبل از احداث سد حدود ۷۵ هزار هکتار بوده است و الان که سد احداث شده، علاوه بر ۷۵ هزار هکتار حدود ۴۲ هزار هکتار دیگر هم مشروب خواهند شد.

اردکانیان گفت: علاوه بر آبیاری اراضی کشاورزی، دو واحد نیروگاه برق-آبی به ظرفیت جمعاً ۲۸۰ مگاوات می‌توانند برق تولید کنند.

وی افزود: چهار سال قبل موافقتنامه ای بین دولت ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد و بحث بهره برداری آن به امضا رسید و مجلس شورای اسلامی هم آن را تصویب کرد. از جمله کارهایی که باید رخ می‌داد این بود که ما درخصوص هزینه‌های این سد که توسط ایران انجام شده بود به توافق می‌رسیدیم. هیئت فنی را قانون تعیین کرده بود و این بحث مدت‌های زیادی به طول انجامیده بود و هم پروژه بزرگ بود و هم بر سر نحوه محاسبات اختلاف نظراتی وجود داشت.

وزیر نیرو گفت: با پیگیری و جلسات متعدد، دیروز که معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران آمده بود، تا پاسی از شب بحث‌های نهایی انجام شد و خوشبختانه این توافق به امضا رسید و امروز بحث‌های مالی کاملاً روشن است و ما بلافاصله برای احداث نیروگاه‌های برق آبی سد خدافرین اقدام خواهیم کرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید