کد خبر: 330749
۰
۰
نسخه چاپی

فاز اول نمایشگاه مجازی قرآن تا رمضان ۱۴۰۰ محقق خواهد شد

مرتضی خدمتکار مدیر کل دفتر تبلیغات و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نمایشگاه مجازی قرآن گفت: نمایشگاه قرآن کریم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و بعد از پیگیری‌ها و بررسی‌های بیشتر قرار شد تا ساز و کار مجازی برپا کردن نمایشگاه قرآن پیاده سازی شود.

خدمتکار با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی به نوعی در سال جاری جایگزین نمایشگاه حضوری خواهد شد، افزود: از آنجایی که نمایشگاه مجازی تجربه و سابقه قبلی نداشته است نیازمند بود مقدمات کار به شکلی فراهم شود تا آنچه در معرض نمایش قرار می‌گیرد قابل عرضه و استانداردهای لازم را داشته شد.

مدیر کل تبلیغات و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه در گام نخست مطالعاتی میدانی هستیم، اظهار داشت: در این مرحله نمونه‌های مشابه نمایشگاه‌های مجازی شناسایی و بررسی شد. نقاط ضعف و مثبت آن مورد بررسی قرار گرفت تا مدل منتخب را به صورت کامل بررسی کنیم در حال حاضر این اتفاق افتاده و در مرحله جمع بندی نهایی آن هستیم تا الگو و مدل برپایی این دوره از نمایشگاه را نهایی کرده و به تصویب وزیر فرهنگ و اراشاد اسلامی برسانیم.

وی ادامه داد: بعد از تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بستر سازی برای اجرای نمایشگاه و مدل انتخاب و چگونگی محتوا و پیاده سازی آن اجرا خواهد شد.

خدمتکار ضمن امیدواری نسبت به برگزاری این نمایشگاه تا پایان سال گفت: دورکاری نیروها و سخت بودن برگزاری جلسات هماهنگی در شرایط کرونایی موجب شده کار تا به آن صورتی که که مورد نظر بود جلو نرود و لی اینها نباید دستاویزی برای تعویق برگزاری این نمایشگاه باشد و امیدواریم تا اسفند ماه بخشی از نمایشگاه مجازی را برای علاقه مندان قرآنی عرضه کنیم.

نمایشگاه مجازی قرآن برگردان نمایشگاه حضوری نیست

وی با اعلام اینکه این فرایند نمایشگاه مجازی سه فاز دارد عنوان کرد: اگر امکان آماده شدن این نمایشگاه در اسفند ماه فراهم نشد امیدواریم شروع فعالیت مجازی نمایشگاه قرآن همزمان با رمضان پیش رو در سال ۱۴۰۰ رقم بخورد. درواقع فاز اول نمایشگاه را در تا رمضان ۱۴۰۰ بالا بیاوریم و در اختیار علاقه مندان قرآنی قرار دهیم تا از خدماتی که پیش بینی می‌کنیم استفاده کنند.

خدمتکار با تاکید بر اینکه خیلی اصرار بر اینکه نمایشگاه مجازی برگردان و پیاده سازی شده نمایشگاه حضوری باشد، نداریم بیان داشت: خیلی اصرار نداریم نمایشگاه مجازی یاد شده برگردان نمایشگاه حضوری باشد بخشی از آن مانند فعالیت‌های قرآنی حضوری و مجازی مشترک است و فرقی نمی‌کند ولی اینکه در ذهن ما نمایشگاه قبلی به صورت مجازی در بیاید چنین چیزی نیست. ما خودمان را محصور به این نگاه نکردیم. راه‌های مختلفی را بررسی کردیم تا راه‌های موفق و مؤثر نمایشگاه را در بیاوریم و مدل انتخابی غیر از آنچه باشد که از قبل بوده است را انتخاب کردیم.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت گفت: ممکن است حتی در صورت برطرف شدن موانعی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است نمایشگاه مجازی و حضوری به صورت همزمان برگزار شود. ما در خصوص نمایشگاه مجازی مقتضیاتی را تعریف کرده‌ایم تا هر نهاد و دستگاهی سهم و نقش خودش از فعالیت‌های قرآنی را می‌تواند داشته باشد بدون اینکه تأثیری در نمایشگاه حضوری و برپایی آن داشته باشد.

خدمتکار با اعلام اینکه نمایشگاه مجازی پیاده سازی نمایشگاه حضوری نخواهد بود ابراز داشت: در رمضان فاز اول را رونمایی خواهیم کرد و فازهای بعدی آن نیز به ترتیب محقق خواهد شد تا بتوان بسته کاملی در راستای جامعیت نمایشگاه قرآن به صورت مجازی محقق کنیم. سه فاز نمایشگاه متحمل اعتبار کافی و زمان لازم است که به صورت همزمان تامینش در فرصت باقی مانده و محدود مقدور نباشد اما این کار از یک جایی باید شروع کنیم که رمضان ۱۴۰۰ حداکثر زمان ما خواهد بود.

نمایشگاه مجازی بستری مناسب در راستای ارتقای بخش بین الملل

وی فاز یک را تا رمضان ۱۴۰۰ و فازهای بعدی در فواصل بعدی در دسترس علاقه مندان عنوان کرد و بیان داشت: ما برای نمایشگاه مجازی بخش‌های برای حوزه بین الملل داریم پیش بینی می‌کنیم که تدابیری که برای بخش بین الملل در نمایشگاه حضوری بوده است در نمایشگاه مجاز ی حائز اهمیت نباشد و بتوانیم بیشتر در حوزه بین الملل بدرخشیم. با توجه به اینکه در نمایشگاه مجازی حضور نماینده کشورها موضوعیت ندارد و با ظرفیت فضای مجازی می‌توانیم حضور حداکثری از کلیه کشورها و علاقه مندان به قرآن داشته باشیم. تجمیع و آثار و خدمات قرآنی کشورهای قرآنی را دور هم جمع کند و بستری برای تبادل نظرات و فرهنگ‌ها باشد.

خدمتکار در پایان با تشریح روند ساز و کار دستگاه‌های اجرایی گفت: طبیعتاً بعد از نهایی شدن خروجی کار مطالعاتی است که مدل و طرز برپایی به صورت مجازی مشخص می‌شود. در همین زمان شورای سیاستگذاری نمایشگاه کارشان را شروع خواهند کرد و در خصوص نمایشگاه مجازی و اینکه چه خدماتی در آن انجام می‌دهند تصمیم می‌گیرند و سیاست‌های بعدی به عهده کمیته طرح و برنامه است که بعد از کار مطالعاتی کار فعالیت خودشان را آغاز خواهند کرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید