کد خبر: 332387
۰
۰
نسخه چاپی

وضعیت آبی کرونایی تا نگرانی از کاهش استفاده از ماسک درقم

۹۰۰ تست رپید در قم انجام شد

رییس مرکز بهداشت قم گفت: تاکنون ۹۰۰ تست رپید(تست سریع کرونا) بیماران مشکوک به کرونا در این استان انجام شده است.

سیامک محبی هفته گذشته در این زمینه افزود: با تمام توان در راستای شناسایی بیماران کرونایی تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: مراکز ۹ گانه جامع سلامت که اقدام به اخذ تست از بیماران کرونایی می‌کردند، همچنان فعال بوده و هفته گذشته حدود یک‌هزار نفر به این مراکز مراجعه کردند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا جهش یافته با عنوان انگلیسی هنوز در قم نداشتیم و تیم‌های بهداشتی با رصدهای گسترده خود در سلامت جامعه می‌کوشند.

محبی بیان کرد: طرح شهید سلیمانی باقدرت در حال اجراست، ولی متاسفانه برخی از همشهریان همکاری نکرده و اجازه ورود تیم‌های ره‌گیری به منازل را نمی‌دهند.

کاهش استفاده از ماسک در قم نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اگرچه روند شیوع کرونا در این استان به‌طور کامل نزولی است، ولی کاهش استفاده از ماسک و عادی انگاری شرایط، این نگرانی را ایجاد کرده که در زمستان با اوج‌گیری مجدد این بیماری مواجه باشیم.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونای این دانشگاه ضمن مصوب دانستن وضعیت کنونی کنترل کرونایی در این استان، گفت: قم از نظر میزان بستری استان یکی مانده به آخر در کشور است.

وی ضمن ابراز قدردانی از تلاش مردم و کادر درمان استان، ادامه داد: از مردم و کادر بهداشت و درمان قدردانی می‌کنم که کمک کرده و اگر تلاش این عزیزان نبود، شاهد بروز مشکلات بسیار بودیم.

وی اظهار داشت: موضوع کنترل و ره‌یابی ویروس باید همواره مورد نظر باشد و در طرح شهید سلیمانی نیز این امر دنبال می‌شود.

قدیر تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر اصناف، مراکز و واحدهای مختلف در سطح استان، گفت: باید نظارت‌ها به‌منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشدید شود و مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود ویروس جهش یافته، نگران پیک زمستانی هستیم و با توجه به افزایش سرماخوردگی‌ها و علائم مشکوک باید از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بر استفاده از ماسک و استمرار رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی تاکید کرد و گفت: میزان استفاده از ماسک کاهش یافته و این زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود.

موفقیت‌های کرونایی قم حاصل تلاش جمعی مردم و مسئولان است

استاندار قم گفت: اگر امروز قم توفیقی در مبارزه با کرونا دارد وام‌دار همراهی جمعی است و در این بین بیش از همه خود را مدیون و مرهون مستضعفانی هستیم که با وجود مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی همراه سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بودند.

بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، افزود: با این وجود ما نگران وضعیت کرونایی استان هستیم و همه باید به مصوبات دانشگاه علوم پزشکی قم در مقابله با کرونا پایبند باشند.

وی ادامه داد: برپایی هرگونه تجمعی در قم ممنوع است و دراین فاطمیه هم باید مراسم‌ها دقیقا بر اساس ضوابط بهداشتی انجام بگیرد.

به گفته وی، ما نگران هستیم با عادی پنداری کرونا برای سومین بار در دام موج کشنده نوع جهش یافته کرونا قرار بگیریم و نتوانیم پاسخگوی خود و دیگران باشیم.

سرمست اظهار داشت: قم بیشترین درگیری با کرونا را در کشور داشته و به همین مناسبت سخت‌گیری‌های بیشتری هم در طی نزدیک به یک سال گذشته اعمال شده‌است.

وی افزود: اگر این سخت‌گیری‌ها نبود امروز قم از نظر ابتلا به کرونا در جایگاه سی‌ام کشور قرار نداشت؛ هرچند این سختگیری‌ها سبب خسارت زیادی به مردم و بیکاری عده زیادی شد.

وی تاکید کرد: اتکای ما در بازگشایی مدارس و حد و مرز آن تصمیم مسوولان بهداشتی است و هر تصمیمی که آن‌ها بگیرند ما اجرا می‌کنیم.

به گفته استاندار قم، همراهی خیرین، طلاب جهادی و گروه‌های مردمی در مبارزه با کرونا مایه مباهات است و فعالیت‌های انجام شده در قم به الگوی موفق کشوری تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: حضور و موضع‌گیری به‌موقع مراجع تقلید سبب شد تا معضل دوگانه سلامت و دین نتواند در این استان فرصتی برای جولان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی‌های دانشگاه علوم پزشکی از عادی پنداری کرونا را کم‌ارزش جلوه ندهیم چه این‌که عادی انگاری این ویروس در فصل تابستان صدمات جبران‌ناپذیری به استان وارد کرد.

سرمست اظهار داشت: برای ما سلامتی مردم مهم‌تر از همه مسایل دیگر است و نمی‌توانیم این را تحمل کنیم که شهروندانمان مثل برگ خزان در تخت‌های بیمارستان جان خود را از دست بدهند و ما نتوانیم مصوبات ابلاغی را اجرا کنیم.

صدور برگه تردد موقت فقط به‌صورت الکترونیکی

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در ادامه با اشاره به الکترونیکی شدن سامانه صدور برگه تردد موقت، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه مورد نظر به‌هیچ‌عنوان این برگه‌ها به‌صورت حضوری صادر نخواهد شد.

بیژن سلیمانپور ابراز کرد: اقدامی که امروز در استان قم در مساله تامین برق در نیروگاه سیکل ترکیبی انجام می‌شود یک کار بزرگ در مساله امنیت ملی و تامین برق مورد نیاز کشور است.

قم از نظر ابتلا به کرونا در رتبه سی‌ام قرار دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: نگران نوع جهش یافته کرونا و پیک زمستانه کووید۱۹ هستیم و روند کنونی این ویروس در قم تثبیت‌شده نیست و ممکن است با بی‌توجهی و ساده‌انگاری باهم به دوران بحرانی بازگردیم.

محمدرضا قدیر افزود: قم از نظر ابتلا در رتبه سی‌ام و از نظر فوتی‌های کرونا در جایگاه بیست و هفتم کشور قرار دارد.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود ممنوعیت تردد شبانه تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، تصریح کرد: برای کنترل و مدیریت روند کرونا در قم علاوه بر ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی طرح محله محور شهید سلیمانی باید باقدرت ادامه یابد.

کاهش استفاده مردم از ماسک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهار داشت: تمام آمارهای کرونایی قم در میزان ابتلا، پذیرش و فوتی نزولی است.

سیامک محبی اضافه کرد: تعداد فوتی‌های کرونایی قم طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ۸۳ درصد موارد شناسایی ابتلا به کرونا در مراکز سرپایی و گاهی در طرح محله محور شهید سلیمانی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هفت درصد از مجموع نمونه‌های پی سی آر کرونایی در قم مثبت است.

محبی ابراز داشت: شهرک پردیسان هم‌اکنون پرخطرترین ناحیه قم از نظر درگیری و ابتلا به کووید۱۹ است.

ممنوعیت برپایی ایستگاه صلواتی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز بیان کرد: در ادامه آیین‌های ایام فاطمیه برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران ممنوع است.

یونس عالی پور اضافه کرد: هیات‌های مذهبی نیز باید با یک‌چهارم ظرفیت واقعی خود طی روزهای آینده آیین‌های عزاداری خود را برپا کنند.

بازگشایی موقت بوستان‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری قم، افزود: برخی هیات‌های مذهبی درخواست‌های مکرری برای برپایی ایستگاه صلواتی از شهرداری قم دارند.

سید امیر سامع ادامه داد: تغییر رویکرد کنونی ایستگاه‌های صلواتی به فعالیت‌های فرهنگی نیازمند اقناع و فرهنگ‌سازی توسط دستگاه‌های دیگر است.

وی ابراز داشت: از روز شنبه بوستان‌های شهری قم به‌صورت محدود برای پیاده‌روی و استفاده از فضای بوستان‌ها بازگشایی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: فضاهای مسقف بوستان‌های شهری همچنان غیرفعال خواهد بود.

کودکان در تیررس کرونای انگلیسی

محبی اظهار داشت: اگر عادی پنداری وضعیت کنونی ادامه یابد و کرونای انگلیسی در قم رایج شود بدون تعارف شاهد روند افسارگسیخته مرگ‌ومیر جوانان و کودکان خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، عنوان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌اکنون در حرم حضرت معصومه(س)، نانوایی‌ها، پایانه‌های مسافربری برون‌شهری و مراکز شماره‌گذاری تعویض پلاک اصلا مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز عمومی طی روزهای گذشته با یک کاهش ملموس همراه شده و به کمتر از ۷۵ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: قدرت سرایت نوع جهش یافته و انگلیسی کرونا ۵۰ درصد بیشتر از نوع قبلی آن است و تعداد درگیری افراد جوان و کودک نیز در نوع جهش یافته آن بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد: بازگشایی مدارس در بهمن‌ماه به دلیل درگیری با آنفولانزا، ویروس کرونا و نوع جهش یافته آن به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: ما از ویروس ناشناخته کووید ۱۹ و نوع جهش یافته آن نگران هستیم و همین نگرانی و آینده‌نگری سبب می‌شود تا نتوانیم وجدان خود را برای بازگشایی مجدد مدارس راضی کنیم.

روزبازارها تعلقی به شهرداری ندارد

سامع در ادامه با انتقاد از موضع مرکز بهداشت قم نسبت به وضعیت غیربهداشتی روزبازارهای استان، اظهار داشت: وضعیت این بازارها تفاوت چندانی با فروشگاه‌های داخل شهر ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم اظهار داشت: نشان دادن چند عکس توسط مرکز بهداشت از وضعیت روزبازارها مشکلی را حل نمی‌کند و ما هم می‌توانیم از وضعیت نامطلوب مطب‌های پزشکی عکس بگیریم و آن را به کم‌کاری علوم پزشکی نسبت بدهیم.

به گفته وی، روزبازارها متعلق به شهرداری نیست و یک واقعیت و پدیده شهری است که به دلیل مشکلات معیشتی عارض شده و مشکلات آن هم با همکاری سایر نهادها قابل کاهش است.

قم در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

استاندار قم گفت: بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، قم در وضعیت کرونایی آبی قرارگرفته و این شرایط نیز محدودیت‌هایی را خواهد داشت که جزییات آن ابلاغ می‌شود.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق تصمیم این ستاد وضعیت آبی نیز به وضعیت‌های قرمز، نارنجی و زرد کرونایی اضافه شد و این وضعیت به‌عنوان وضعیت کم‌خطر شناخته می‌شود و البته به معنای سفید نیست.

وی افزود: در وضعیت آبی ممنوعیت تردد شبانه خودروها همچنان وجود دارد و تمام فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی نیز با رعایت پروتکل‌ها و ضوابطی که اعلام خواهد شد به‌نوعی بازگشایی می‌شود.

سرمست تصریح کرد: در شرایط آبی اجتماعات و آیین‌های تجمعی تابع یک سقفی خواهد بود که جزییات آن ابلاغ و از طریق ستاد ملی نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها در کمترین حالت خود ادامه پیدا می‌کند ولی به معنای سفید شدن وضعیت نیست، نگرانی ما این است که از وضعیت عادی انگاری آسیب ببینیم و موج جدید شیوع کرونا را شاهد باشیم.

استاندار قم همچنین بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی با رعایت پروتکل‌ها را از جمله مصوبه‌های جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و گفت: تا زمانی که دستورالعمل‌های جدید ابلاغ نشود موضوع اجرایی و عملیاتی محدودیت‌ها مشمول شرایط قبلی است.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب معیارهای توزیع واکسن و واکسیناسیون کرونا توسط ستاد ملی کرونا، بیان کرد: این اقدام در چهار مرحله و سطح مختلف صورت می‌گیرد و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین کادر درمان در اولویت قرار می‌گیرند و جزییات آن نیز از طریق ستاد ملی ابلاغ می‌شود.

جان باختن یکی از بیماران کرونایی قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از جان باختن یکی از بیماران کرونایی قم طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۶ دی‌ماه در این استان خبر داد.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در استان را مورد توجه قرار داد و افزود: در این مدت ۱۶ نفر نیز با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش شدند.

وی ادامه داد: ۱۳ نفر از این بین در بیمارستان بستری و ۱۵ نفر از بیماران کرونایی نیز با بهبودی از مرکز نگهداری بیماران کرونایی قم ترخیص شدند.

به گفته قدیر، ۱۰۰ بیمار کرونایی هم‌اکنون در قم بستری هستند که وضعیت عمومی ۹ تن از آن‌ها وخیم است.

همزمان با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان به کرونا در قم، وضعیت کرونایی این استان از روز بیستم دی‌ماه به حالت آبی درآمد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom @ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید