کرونا و حرکت افتان و خیزان شعر در استان مرکزی

هر چند شعر و به ویژه تخیل پویا که مایه این هنر سترگ شمرده می‌شود، گاه و در لحظاتی خاص و در کنج تنهایی شاعر به ذهن او خطور می‌کند ولی چنانچه حضرت مولانا فرموده‌اند هر خطاطی برای خوانده شدن، خط می نویسد و شاعر نیز چون هنرمندان دیگر نیاز به دیده شدن دارد و همواره به بیرون از خود نظر دارد و به اصطلاح امروزی برای مخاطبان شعر می‌سراید و همین امر فلسفه وجودی صفحات اینترنتی شعر، مجله‌ها، کتابها و جشنواره‌های گوناگون را توجیه می‌کند.

شاعر قبل از ارائه شعر به دوستداران و مخاطبانش به جمعی اهل ذوق و فن نیز احساس نیاز می‌کند تا آن چه را سروده در بوته نقد و نظر آنان قرار دهد تا حاصل تلاش ذهنی‌اش، سوهان خورده و صیقل یابد و پس از آن به بازار نشر راه یافته و بتواند غباری از ذهن مردمان بزداید و روحشان را صاف و صیقل نماید که این مهم نیز در محافل ادبی، شبهای شعر و در مواردی نامه‌نگاری با دیگر شاعران و ادیبان تحقق یافته است.

شعر، هر چند پیش از کرونا نیز با مصائب زیادی دست و پنجه و نرم می‌کرد ولی با گسترش ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این مشکلات دو چندان شدند، اما همچنانکه آن مصائب قدیمی چشمه جوشان شعر فارسی را خشک نکردند، این مشکلات نوپدید نیز هر چند چون سنگی بر سر راه این جریان است ولی مانع از حرکت آن نشده و شاعران در فکر راه‌هایی برای رساندن شعر خود به عاشقان این هنر وزین و برگزاری محفل‌های ادبی برآمده‌اند.

از مصائب یک شاعر

ولی الله شیخی مهرآبادی، متولد۱۳۳۱ در اراک، آموزگار بازنشسته و متخلص به «دیوانه» یکی از شاعران استان مرکزی است که درد دل‌هایش گویای مصائب یک شاعر است و به گونه‌ای این ندای درونی را در شعر خود ریخته که انسان آن را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می کند، چنان که در غزلی با عنوان «پس لرزه‌ها» این چنین سروده است:

خســـــته ام، باورکنید، ازهرچـه باور خسته ام
ازمی و، میــــــــخانه و، ساقی، ساغـر خسته ام

............................

این چه بازارست کان جـا، آدم از زَر کمترست
من ازین بازار، بیــزار و هـــــم از زر خسـته ام

اولین سروده را تا آنجا که یادم هست کلاس هفتم دبیرستان نوشته‌ام. و بعدها هم گاهی از سر تفریح و گاهی به جد، سروده‌هایی دارم. البته به دلایلی که یادآوری آنها برایم خیلی خیلی دردناک است از سروده‌های سالهای پیش، جُز انگشت شمار، چیزی ندارم، ولی آنچه درسال‌های اخیر نوشته‌ام همه متاسفانه درحالِ خاک خوردنند، و مطمنم که بعداز فوتم، ازبین خواهند رفت، چون نه مایه‌ای دارم برای چاپشان و نه بچه‌ها علاقه‌ای به این‌گونه مسائل دارند. به همین دلیل است که عرض می کنم، حتماً جایشان روزی، شبی دریکی از سطل‌های زباله شهرداری خواهد بود.

ولی‌الله شیخی شاعر اراکی

شیخی اما با سئوال خبرنگار ما از خاطرات گذشته و اندوه آینده به زمان حال بر می‌گردد و در پاسخ به سئوال ما در خصوص وضعیت انجمن های فرهنگی می‌گوید: ازسال ۱۳۸۲ درانجمن قائم مقام فراهانی (والبته گاهی هم همزمان درانجمن نور)، درحال یادگیری بوده‌ام، چون هیچگاه خودم را بی نیاز از چنین امری ندانسته ام، درحالِ حاضر هم به قولِ امروزی‌ها، دبیرانجمن قائم مقام هستم که حدودِ ۷۱ سال قدمت دارد و گاهی به دلایلی مشکلات و تعطیلی‌های چند ماهه ای هم داشته، ولی هنوز سرپاست.

سالهای گذشته که شعر رونق بیشتری داشت، انجمن در روزهای دوشنبه هر هفته جلساتی را درخانه اعضا به نوبت برگزار می‌کرد و دوشنبه آخر ماه هم، برنامه‌ای درکانون فرهنگی تربیتی امام علی(ع) داشته که در آن علاوه بر سخنرانی در مورد مسائل شعری و فرهنگی تعدادی از اعضا از کودک هفت - هشت ساله تا افراد هفتاد - هشتاد ساله به قرائت شعر می پرداختند که این امر یکی ازافتخارات انجمن برای معرفی شاعران ناشناخته وجوان‌ها است.

تا پیش ازشروع کرونا، در هر ماه برنامه‌های انجمن تبدیل شده بود به یک جلسه نشست درمنزل اعضا و آخر ماه هم برنامه سالن امام علی (ع) برگزار می‌شد که الان متاسفانه همه برنامه‌های حضوری به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است.

در خصوص اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به نظر می رسد؛ انتظار انجمن‌ها زیاد و امکانات این اداره کل محدود است، زیرا سالهای پیش کمی مساعدت‌های ارشاد بهتر بود، ولی درحال حاضر شاید بتوان گفت هیچ است زیرا بنده به عنوان مسئول یکی ازقدیمی‌ترین انجمن های اراک و ایران عرض می‌کنم که با پا فشاری‌ها و اصرارهای زیاد بنده درحال حاضر تنها کمکی که از ارشاد می‌گیرم، گاهی، چند جلد کتاب است که آن هم درسالن، به هریک ازعزیزان که شعر می خوانند و اجرای موسیقی دارند یا سخرانی می کنند، هدیه داده می‌شود و این تنها کاری است که به عنوان تشکر می‌توان انجام داد زیرا هیچ بودجه‌ای نداریم.

شیخی :نشریه‌ای که صرفاً به چاپ شعر و مطالبِ فرهنگی در استان بپردازد، وجودندارد، گاهی درهفته‌نامه‌ها مطالبی نوشته و یا شعری ازکسی چاپ می‌شود و متاسفم که بگویم دراین زمینه هم «رابطه» کارساز است

مالک سالن امام علی (ع) هم اداره کل آموزش وپرورش است و این مکان در اختیار ناحیه دو قرار دارد و هرجلسه دومیلیون و اندی تومان اجاره آن است و بنده باید چند روزی رفت و آمد کنم و با خواهش و تمنا و گاهی هم التماس موفق به گرفتن مجوز برای برگزاری رایگان نشست انجمن می‌شوم و بعد از آن هم گرفتن مجوز ازخود ارشادست که گاهی آسان و گاهی هم...(چه عرض کنم) و بعد باتمام این مجوزها، نوبت گرفتن مجو ازاداره اماکن است و برای اجرای برنامه، هرماه دویست و چهل هزارتومان باید برای دو -سه ساعتی که سالن در اختیار ماست آن را بیمه کنیم و خلاصه هرجلسه هفتصد- هشتصد هزارتومان هزینه می‌کنم، بدون اینکه ارشاد، به روی مبارکش بیاورد ...و باور بفرمایید اگربگویم «به شکلِ گدایی که البته اِبایی هم ندارم» تمام این هزینه هارا از کسانی می گیرم که خدا را شکر به اینگونه برنامه‌ها علاقه نشان می‌دهند و بنده را در اجرا، یاری می‌نمایند، البته گاهی هم شده که مجبور شدم یا از خودم هزینه کنم و یا از دوستان انجمن که همه مثلِ خودم بازنشسته‌هایی هستند که درهفت و هشت خودشان مانده‌اند، البته یک مورد هم مبلغی کمک مالی از شورای اسلامی شهر اراک گرفته‌ام که جای تشکر دارد.

انجمن ادبی قائم مقام اراک

شیخی در خصوص نشست مشترک انجمن ها و نیز حمایتهای ارشاد در خصوص چاپ کتاب نیز گفت: انجمن ها نشستِ مشترکی معمولاً ندارند، البته ممکن است گاهی از عضای یک انجمن درنشست انجمنی دیگر، شرکت داشته باشد ولی اینکه به صورتِ اشتراکی نشست برگزار شود، من ندیده‌ام، مگر در دعوتهایی که گاهی ازطرفِ ارشاد شده وجلساتی برگزاز می شود و واقعاً هیچ من تاکنون نشنیده ام که ارشاد از شاعری کتابی چاپ کرده باشد، ضمن اینکه نشریه‌ای که صرفاً به چاپ شعر و مطالبِ فرهنگی در استان بپردازد، وجودندارد، گاهی درهفته نامه‌ها مطالبی نوشته و یا شعری ازکسی چاپ می‌شود و متاسفم که بگویم دراین زمینه هم «رابطه» کارساز است، گاهی هم مطالبی به چاپ می رسد که در واقع شعر نیستند، ولی به هرحال اوضاع در راستای شعر و شاعری بسیار اسفناک است.
این شاعر اراکی در خصوص تاثیر کرونا بر اوضاع شعر و شاعری نیز گفت: فعلاً و در این اوضاع تقریباً تمام انجمن‌ها تعطیلند و طبیعی هم هست زیرا نه کسی حاضر است میزبان باشد و چند نفر را به خانه برای نشست دعوت کند و نه کسی جراتِ شرکت در اینگونه نشستها را دارد، هر چند گاهی اوقات، نشست‌هایی به صورت مجازی برگزار می‌شود که آنها هم محدودند و دلیل آن نیز به کمبود امکانات برمی‌گردد و این کمبود به حدی است که شاید باور نکنید اگر بگویم همه شعرا، لب‌تاپ و یاگوشیِ آن چنانی ندارند که بتوانند در نشست‌های فضای مجازی شرکت داشته باشند، ولی عرض کردم به مناسبت‌هایی و باهمکاری ارشاد، گاهی اینگونه نشست ها برگزار می‌شود، مثلاً بنده خودم دراین مدت درچند مورد از این نشستها دعوت و شرکت داشته‌ام. آن هم با استفاده از لپ‌تاپ یکی از پسرهایم و گرنه بنده یک گوشیِ معمولی دارم فقط برای سلام و تعارف، کار و تلگرام را هم بوسیله کامپیوتری قدیمی انجام می‌دهم که چند سالِ پیش برای یکی ازفرزندانم خریده بودم، والان تقریباً بازسازیِ شده و در اختیار بنده است.
فکرمی کنم بنده، گفتنی ها را عرض کردم، حال شعر و شاعری خوب نیست، اگر کسی هم شعری می‌گوید به خاطر طبع خدادادی است که دارد و بیشتر برای رضای خودش گاهی شعری می‌گوید، خیلی ازدوستانِ شاعر هستند که مثلِ حقیر به هیچ وجه قادربه چاپِ اشعارشان نیستند، البته بعضی‌ها هم یاخودشان این کار را کرده‌اند و یا کسانِ دیگری مثل بعضی اشخاص و یا کارخانه‌ها کمکشان کرده‌اند، که بنده چنین چیزی رانمی پسندم و در مجموع کسی هم متاسفانه درپیِ درمان حال بد شعر و شاعری نیست و شاید هم اوضاع به شکلی است که انتظاری هم نباید داشت، گرچه تمام آرزوی یک شاعر، این است که سروده هایش چاپ و در اختیار دیگران قراربگیرد تا حاصل کارش را با دیگران سهیم شود.

بهبود نسبی اوضاع

ابوالفصل نیک عهد عضو گروه شاعران و نویسندگان پیش کسوت استان مرکزی نیز با زبان خاص خودش، حرفهای آقای شیخی را تکرار می‌کند، هر چند سخن او تلخی کمتر و دغدغه‌های اجتماعی بیشتری هم دارد و از بهبود نسبی اوضاع به ویژه با مدیریت فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حکایت دارد.

وی اظهار داشت: موضوع جلسات گروه شاعران و نویسندگان پیش کسوت استان مرکزی که در فرهنگسرای آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شد، فقط شرح و تفسیر مولانا و حافظ بود و سطح جلسات به حدی بود که دانشجویان را می فرستاندند، تا با این دو شاعر نامی آشنا شوند.

البته تا پیش از آمدن مدیر کل فعلی ارشاد، در اراک اراده‌ای برای کارهای اساسی فرهنگی نبود ولی آقای دانشی که آمده وضع تکانی خورده است، هر چند ایشان نیز به دلیل اینکه مسئولیت‌هایی در خارج از ارشاد هم دارند قادر نیستند تمام همت خود را صرف فعالیتهای فرهنگی و هنری نمایند.

ابوالفضل نیک‌عهد فعال ادبی اراک

منشعب شدن انجمن‌ها یکی از مشکلات است، برای مثال گروه امیرکبیر ایجاد می‌شود و بعد منشعب می‌شود و گروه مولانا و بعد گروه دیگری ایجاد می‌شود و این روند ادامه می‌یابد، گروههای جوان که اداره کل ارشاد به آنان میدان نمیداد و اینها کهنه‌کاران و آنان جوانان را می کوبیدند.

از نظر بودجه هم در بد وضعیتی هستیم و جالب است که اول از بودجه فرهنگی کم می‌گذارند به طوری که پارسال ۱.۵ میلیون تومان برای پذیرایی مراسم کمک کردند اما نیاز است که رفت و آمد در شهرهای استان انجام شود، هر چند آقای حاج علی‌بیگی (معاون ارشاد) کمک می‌کند.

نیک‌عهد:لازم است مسولان انجمن‌ها در جلسات شورای فرهنگ عمومی شرکت نمایند و نظرات کارشناسی آنان مورد توجه قرار گیردو به ویژه برای برای نامگذاری معابر نیز می‌توان از اعضای انجمن‌ها بهره گرفت.

شاعرانی داریم که هشت کتاب چاپ کرده‌اند ولی حمایتی از آنامن نشده است و در انتشار کتاب شعر مشکل داریم و انتشاراتی که این کار را کند در استان نداریم و در ممیزی نیز مشکلاتی وجود دارد و باید به گونه‌ای باشد که ممیزی در اراک باشد و باید از متخصصان اراکی استفاده شود، در حالی که اکنون ممیزی کتابهای نویسندگان اراکی در قم یا تهران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به خاطر کرونا مراسم انجمن تعطیل شده است، گفت: ممکن است ارشاد ۳۰ – ۴۰ کتاب را بخرد و البته در این شهر، مجله ادبیات خاص نداریم و نشریات هم استقبال نمی‌کنند، ضمن اینکه انجمن ها برای استفاده از امکانات فرهنگسرای ارشاد باید پول بپردازند، بدون اینکه بودجه‌ای در اختیار داشته باشند، ضمن آنکه انجمن‌ها باید ثبت شوند که این امر هم زمان‌بر است و هم هزینه دارد.

در مباحث نقد کتاب هم از اعضای انجمن‌ها استفاده نمی‌کنند، در حالی که اکنون نام مغازه‌ها لاتین شده و می‌توان از ادبا استفاده کرد، زیرا چیدمان شهری از مسائل فرهنگی است و هم‌چنین، شایسته است شهردار ی اماکن فرهنگی خود را در اختیار انجمن ها قرار دهد و در مجموع حمایت از شعر و ادبیات کافی نیست و به نظر می‌رسد، اراده‌ای پشت قضیه وجود ندارد.

روایتی متفاوت

سایه رحمان‌پور دبیر انجمن ادبی بامداد اراک روایت متقاوتی از وضعیت دارد و به اصطلاح جو مثبت‌تری را ارائه می‌کند به طوری که معتقد است: در صورتی که انجمنی درخواست داده باشد و واجد شرایط باشد، می‌تواند مکان برای اجرای مراسم از ارشاد بگیرد و از کلاس‌ها و سالن‌های موجود در فرهنگسرای آینه هم استفاده کند به طوری که انجمن ما نشست‌های متعددی قبل از کرونا داشت و شرایط سالن به نسبت خوب و قابل قبول بود که گزارش جلسات به همراه سی دی عکس‌های مراسم یلدا در اختیار اداره کل ارشاد قرار گرفته است .
انجمن برای مراسم و جشن‌ها هم از سالن‌های بزرگتر و رسمی‌تر می‌تواند بهره ببرد، هرچند متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم ما به هم خورد و کار به نتیجه نرسید و سهمیه کتابی که برای انجمن در نظر گرفته بودند که به عنوان هدیه به اعضا داده شود به دلیل همین کرونا منتفی شد.

اداره کل ارشاد به صورت مجازی، اسکای روم را در اختیار انجمن‌ها قرار داده است تا بتوانند در شرایط فعلی جلسات خود را برگزار کنند و همچنین در اجرای مسابقات شعر و داستان نیز همکاری خوبی دارند و در شرایط فعلی، هر وقت که دوستان امکانش را داشته باشند یا در اسکای روم یا در تلگرام تلاش می کنیم که نشست‌ها را برگزار کنیم، البته چند جلسه هم در فضای باز و با تعداد محدود نفرات برگزار کرده‌ایم.
در خصوص حمایت اداره کل ارشاد برای چاپ کتاب نیز انجمن ما تا کنون اقدامی نکرده است ، اما پیشنهاد آن از سوی ارشاد داده شده است و در حال حاضر در حال تهیه یک مجموعه شعر از تعدادی از اعضا هستیم که وقتی آماده شد ، حتما فکر می‌کنم برای چاپ با ما همکاری خواهند کرد.

انجمن ادبی بامداد اراک

بعد از کرونا، نبود مجله تخصصی شعر و ادبیات در استان مرکزی تنها وجه مشترک همه مصاحبه شوندگان است به طوری که خانم رحمان‌پور نیز گفت: من به شخصه خبر از نشریه‌ای که مختص شعر و داستان و مطالب ادبی باشد، در استان ندارم و امیدوارم ارشاد و نهادهایی که می‌توانند به هر نحوی، برای رشد و اعتلای ادبیات زمینه ساز باشند و تلاش کنند، در این زمینه توان بیشتری بگذارند تا ما بتوانیم هر چه بهتر و منسجم‌تر، کارها را پیش ببریم.

رحمان پور: در صورتی که انجمنی درخواست داده باشد و واجد شرایط باشد، می‌تواند مکان برای اجرای مراسم از ارشاد بگیرد و از کلاس‌ها و سالن‌های موجود در فرهنگسرای آیینه هم استفاده کند
این شاعر اراکی که دانش آموخته رشته مهندسی محیط زیست است و فعالیت خود در زمینه شعر را از سال ۹۴ آغاز کرده است، به دلیل علاقه به شعر و ادب امسال در دوره کارشناسی ارشد ادبیات روزانه دانشگاه اراک قبول شده و به شکل جدی‌تر در این زمینه فعالیت دارد، در معرفی انجمن ادبی بامداد نیز گفت: انجمن ما به عنوان تنها تشکل ثبت شده از این نوع در این شهر، حدود ۱۰ سال قدمت دارد و به طور کارگاهی و با ترکیب سنی بسیار گسترده‌ای اداره می‌شود به طوری که دانش‌آموز دبیرستانی تا پدربزرگ و مادربزرگ، با سلیقه‌ها و اعتقادات متفاوت، بین اعضای انجمن وجود دارند و هیچ تعصبی روی آثار وجود ندارد و همه به راحتی اجازه می‌دهند که اشعارشان نقد شود. ضمن اینکه تا کنون ۲ دوره آموزشی عروض و قافیه در انجمن برگزار شده که بازدهی بسیار خوبی داشته زیرا استاد این رشته در تمام زمینه‌های ادبی بسیار متبحر و توانمند است و عاشقانه برای انجمن وقت می‌گذارد.
انجمنی که خودش آستین‌ها را بالا زده

خداداد نورایی مسئول انجمن ادبی نور نیز که جلسات هر دو هفته یکبار آن به دلیل کرونا تعطیل شده، بر برخی از مشکلات از جمله نبود مجله ادبی در استان انگشت گذاشت ولی اظهار داشت که انجمن خودش آستین ها را بالا زده و به همت اعضای آن بسیاری از نواقض رفع شده و خدمات قابل توجهی به شعر و ادبیات استان شده است.

این انجمن یکی از مشکلات شاعران برای چاپ کتاب را با چاپ مجموعه هایی از اشعار شاعران حل کرده است به طوری که دو کتاب از اشعار اعضای آن به نام‌های «کلک و کلام» و «صریر سخن» به چاپ رسانده است.

کتاب شعر صریر سحنن

نورایی ۸۸ ساله که که حدود ۷۰ سال است شعر می گوید و دو کتاب با عنوان با قبیله آفتاب و آئینه در آئینه شامل اشعاری در مدح و مرثیه اهل بیت(ع) از او چاپ شده است، می گوید: اداره ارشاد در تامین هزینه چاپ و نیز خرید کتاب کلک و کلام کمک کرد و لی برای کتاب صریر سخن به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند کمک کنند و کتاب را نخریده اند به همین دلیل ۵۰۰ جلد آن مانده و به فروش نرفته است.

انجمن ادبی نور که ۱۵ نفر از شاعران به طور عمده پیشکسوت استان عضو آن هستند؛ حدود سه سال قبل انجمن ادبی کوثر را هم تشکیل داده که از متشکل سرایندگان شعر اهل بیت(ع) است که دو هفته ای یکبار جلسه داشت تا کرونا آن را نیز تعطیل کرد.

حمایتها و برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلاممی

«علیرضا حاج‌علی‌بیگی» معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در مصاحبه با ما توضیحاتی در خصوص تاثیرات کرونا بر وضعیت شعر استان و نیز مشکلات، اقدامات و برنامه‌های موجود در این عرصه ارائه داده که خلاصه آن چنین است:

شیوع ویروس کرونا تاثیر خود را بر فعالیتهای فرهنگی و هنری به جا گذاشته و موجب تعطیلی بسیاری از آنها شده ولی در عوض این فعالیتها به فضای مجازی منتقل شده که در این راستا برنامه ایرانی اسکای روم به کار گرفته شده و حتی همایش بزرگداشت روز حافظ نیز در فضای مجازی برگزار شد

۲۵ انجمن ادبی در استان مرکزی وجود دارد که ۱۶ انجمن مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و بقیه نیز در حال طی مراحل صدو مجوز هستند، هر چند برخی انجمن‌های قدیمی برای تطبیق با مقررات صدور مجوز از جمله مدرک تحصیلی مؤسسان آن با مشکلاتی مواجه شده‌اند که رایزنی با وزارتخانه برای رفع این مشکلات در حال انجام است و سعی می‌شود از انجمن‌هایی که قوام و سامان لازم را دارند در مراحل اخد مجوز حمایت شود.

حاج‌علی‌بیگی:جای یک نشریه تخصصی معتبر با هیأت علمی و هیأت تحریریه مرتب در استان خالی است که ارشاد برای راه‌اندازی آن آماده همکاری با متقاضیان احتمالی است ولی تا آن زمان استفاده از فضای نشریات عمومی تواند راهگشا باشد.

در خصوص استفاده فضاهای فررهنگی همکاری لازم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل می‌آید به طوری که پیش از شیوع ویروس کرونا نشست‌های هفتگی انجمن ادبی مثنوی خوانی استان هر هفته در فرهنگسرای آئینه اراک که از مکان‌های متعلق به این اداره کل است، برگزار می‌شد و به منظور ایجاد فضای مناسبت‌تر برای برگزاری نشستهای ادبی و هنری یک سالن در دو سال اخیر به فرهنگسرای آئینه اراک اضافه شده و نشست‌های وفاق و آشنایی شاعران با یگدیگر نیز در آن برگزار شده است.

حاج علی بیگی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی

یکی از ایرادات اساسی انجمن‌های ادبی که پیش از این مطرح می‌شد، نبود ارتباط و شناخت بین اعضای این انجمن‌ها در ۱۲ شهرستان استان مرکزی بود که به منظور رفع این مشکل برنامه‌ای با عنوان «ترنم وفاق» تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد که در آن نشست‌های شعر مشترک بین شاعران شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شد و در اولین دوره آن شاعران خنداب به اراک آمده و نشست مشترکی با شاعران این خطه داشتند و قرار شد اهالی شعر و ادب اراک نیز به خنداب رفته و نشست دیگری را برگزار کنند که باشیوع کرونا مواجه شد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد توان خود از انجمن‌ها حمایت می‌کند که در این راستا می‌توان به اهدای کتاب، تسهیلات و امکانات برای برپایی نشست‌ها، جشنواره‌های شعر، کمک مالی، خرید کتاب، کمک به چاپ کتاب و رونمایی از آثار منتشر شده، نشست نقد کتابهای شاعران استان، بررسی آثار شاعران و ادیبان سایر نقاط کشور با حضور مؤلفان و نیز دوره‌های آموزشی اشاره کرد.

متأسفانه نشریه تخصصی شعر و ادب در استان مرکزی وجود ندارد و گروهی از فعالان و استادان نیز در این خصوص اقدامی را آغاز کردند که با سد هزینه‌های بالا و گرانی زینک و کاغذ و … مواجه شدند و کار متوقف شد، با این حال جای یک نشریه تخصصی معتبر با هیأت علمی و هیأت تحریریه مرتب در استان خالی است که ارشاد برای راه‌اندازی آن آماده همکاری با متقاضیان احتمالی است ولی تا آن زمان استفاده از فضای نشریات عمومی تواند راهگشا باشد که در این زمینه نیز تعامل ادیبان وشاعران با مدیران رسانه‌ها ضروی است.

به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان‌ها وارگانهای دیگری از جمله حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نیز سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک نیز در در زمینه شعر فعالیت دارند که در این راستا جشنوراه شعر طنز کشوری و سوگواره شعر عاشورایی هر ساله از سوی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک برگزار می شود که این رویداد امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت اینترنتی برگزار شد.

اسماعیل مجللی مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان مرکزی نیز برگزاری جشنواره‌های استانی شعر، نقد وبررسی اشعار شاعران انقلاب، کارگاههای شعر ، چاپ کتاب، شب شعر های مناسبتی و دعوت از شاعران و صاحبنطران کشور را از جمله اقدامات این حوزه برای تعالی هنر شعر و ادبیات بر شمرد که به نظر می رسد باید در گزراش دیگری به فعالیتهای سازمانها و ارگانهای فرهنگی مختلف در این زمینه پرداخت.

۱۱ مجتمع فرهنگی و هنری، ۱۰۳ آموزگاه هنری، ۱۲۳ مؤسسه فرهنگی هنری یک و چند منظوره، ۲۱۸ کانون تبلیغاتی، ۱۰۸ نشریه محلی، ۵۰ نمایندگی نشریات سراسری، ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۹۶ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، پنج نگارخانه، ۴ سینما، ۴۰ مؤسسه فرهنگی چند منظوره و ۲ هنرستان هنرهای زیبا بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان مرکزی است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید