کد خبر: 332606
۰
۰
نسخه چاپی

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

روز گذشته قم میزبان سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بود که با حضور خود در این استان بار دیگر اهتمام دولت بر حمایت گسترده از حرکت علمی و فناوری مورد نیاز کشور را برجسته ساخت، حمایتی که در دولت تدبیر و امید از همان روز اول با جدیت برداشته شد و در ماه‌های پایانی دولت با تلاش بیشتر ادامه دارد به نحوی که امید و شوق در دل جامعه نخبگان تقویت و مسیری باز شد تا محصولات مورد نیاز کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان در کشور تولید و چراغ خودکفایی پرنورتر شود.

در سفر روز سه‌شنبه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به خاستگاه انقلاب اسلامی نیز، پیام روشن استقامت دانش‌محور ملت ایران با اتکا به ظرفیت‌های علمی خود به گوش رسید تا مشخص شود راهی که برای استقلال علمی کشور گشوده شد تا رسیدن به هدف نهایی و پیشرفت همه‌جانبه در مرزهای دانش ادامه خواهد یافت.

سورنا ستاری در سفر به قم، برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای را به انجام رساند که هر کدام از آن‌ها نمایان‌گر اهتمام عملی دولت به حمایت از جریان علمی و فناوری استان و کشور بود و توجه به هرکدام از آن‌ها این حقیقت را در ذهن تداعی می‌کند.

در جریان این سفر، ستاری علاوه بر دیدارهای جداگانه با مدیر حوزه های علمیه، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس جامعه مدرسین، مراکز متعدد خلاقیت، نوآوری، رشد و فناوری را در مجموعه های علمی و آموزشی قم افتتاح کرد.

بازدید از چند واحد صنعتی دانش بنیان و حضور در مراکز دانشگاهی استان از جمله دانشگاه قم و افتتاح مرکز نوآوری دانشکده فنی مهندسی آن در کنار گفت و گو با نخبگان استان و اطلاع از ظرفیت های علمی آن از جمله برنامه های معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر به قم بود.

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

پنج مرکز فناوری با حضور معاون رییس جمهوری در قم افتتاح شد

پنج مرکز خلاقیت، نوآوری و فناوری روز سه شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در قم به بهره برداری رسید.

افتتاح شعبه پارک علم و فناوری پردیس فارابی دانشگاه تهران، افتتاح مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری استان، افتتاح ساختمان مرکز فناوری و رشد (حجره نوآوری)، افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری مبتدا و همچنین افتتاح مرکز نواوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از جمله طرح هایی است که با حضور معاون علمی ریاست جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین ستاری در این سفر فاز ۲ پلتفرم پخش زنده دروس مدرسه فقاهت را در مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور رونمایی کرد.

معاون علمی ریاست جمهوری در سفر خود به قم امضای تفاهم نامه تاسیس پردیس خلاقیت و نوآوری جهان اسلام با مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور را در دستور کار داشت.

بازدید از شرکت های دانش صنایع شیمیایی و تولید کننده ابزار پزشکی در شهرک صنعتی شکوهیه، بازدید از نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور استان، بازدید از مرکز نوآوری مجتمع کوثر پارک علم و فناوری، بازدید از محل پیشنهادی کارخانه نوآوری قم و همچنین بازدید از مجموعه خانه ماهد از جمله برنامه های معاون رئیس جمهوری در قم بود.

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

دیدار معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با رییس جامعه مدرسین

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار گفت: بسیاری از نخبگان با جامعه مدرسین در ارتباط هستند و انتظار می‌رود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت جدی و بیشتری از نخبگان کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که بحث علم و فناوری نشانه اقتدار کشور است گفت: یکی از راه‌های امتیازدهی هر کشور علم است؛ اگر در دنیا صحبت از ایران است به دلیل جنگ‌افزار نیست، بلکه آنچه ایران را در دنیا به قله رسانده و مطرح کرده است، علم و تکیه بر قدرت علمی جوانان کشور بوده است.

حسینی بوشهری افزود: یکی از امتیازاتی که شما دارید و برای آن تلاش می‌کنید، پیشرفت، اقتدار و مطرح کردن کشور در سطح بین الملل بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دانش بیشتر، سبب اقتدار روزافزون می‌شود.

امام جمعه قم افزود: گاهی اوقات جوانان روستایی دارای ذوق و استعدادهای خوبی هستند و خیلی از جوانان که به عرصه‌های بالا رسیده‌اند شهرنشین نبودند که این امر نشان می دهد جوانان روستایی توانایی خوبی دارند، ولی باید مورد حمایت و توجه قرار گیرند تا زمینه رشد آنها فراهم شود.

حسینی بوشهری با بیان این که تأکید رهبر معظم انقلاب بر روی توانایی داخلی کشور است، ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس همه دیدند که کشور با وجود همه تحریمها به چه اقتداری رسید و همین مسئله سبب احترام به ایران و ایرانی شد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش همه‌جانبه دشمن برای وضع تحریم‌های ظالمانه اظهار داشت: همین محدودیت‌ها موجب شد تا روی پای خود بایستیم و جمهوری اسلامی علیرغم تحریم‌ها به استقلال و خودکفایی در بسیاری از عرصه‌ها رسیده است.

امام جمعه قم بر شناسایی استعدادها در کشور تاکید و ابراز داشت:‌ استعداد، هنگامی که شناسایی نشود، از بین می رود و این مقوله در میان نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود از انحصار در صنعت خودروسازی انتقاد کرد و اظهار داشت: چرا باید صرفا عده خاصی در صنعت خودرو حضور داشته باشند؟ چرا دیگران نباید وارد شوند؟ کشوری که این همه لطف و توانایی به او داده شده، نباید در بعضی عرصه ها دچار کاستی شود و باید این گره برای همیشه باز شود.

رئیس جامعه مدرسین همچنین اظهار داشت: امروز باید تغییراتی در سیستم آموزش و پرورش ایجاد کرد تا از میزنشینی به مهارت‌افزایی ارتقا و تحول پیدا کنیم و در این راستا باید با بومی‌سازی تجربیات سایر کشورها نهایت بهره برداری را کنیم تا شاهد اتفاقات خوبی درعرصه آموزش و پرورش باشیم.

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

برای رفع نیازهای کشور گره زدن آموزش با اقتصاد ضروری است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این دیدار با بیان این که حوزه علم و فناوری، حوزه علم و اقتدار کشور است و اتفاقات خوبی در همین عرصه در کشور افتاده است، گفت: مهمترین برنامه و هدف معاونت علمی ریاست جمهوری این است که چگونه می توانیم آموزش را به اقتصاد و فرهنگ گره بزنیم و از همه مهمتر آموزش را وارد این عرصه های تأثیرگذار کنیم تا کشور بیشتر از آن بهره ببرد.

وی افزود: الان پول های زیادی برای عرصه آموزش هزینه می شود و باید با وجود این هزینه شاهد رفع مشکلات کشور باشیم و اگر این تحول ایجاد نشود، نشان می دهد که آموزش ما با مشکلاتی مواجه است و باید در این عرصه هم تغییراتی ایجاد کرد.

وی توسعه شرکت های دانش بنیان در علوم پیشرو هوا و فضا و غیره را از اتفاقات خوب در عرصه علمی فنآوری کشور برشمرد و بیان داشت: همین امر سبب شده در منطقه بزرگترین شرکت ها را داشته باشیم که نمونه آن که در بحث همین کرونا و تولید واکسن است که کشور در این عرصه هم خوش درخشیده است.

ستاری افزود: در همین رابطه یکی از موارد اثر گذار صنایع و شرکت های خلاق آور است. در این صنایع سخن و بحث از تولیداتی است که وارد عرصه علوم انسانی می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور با بیان این که در حوزه علمیه هم نخبگانی خوبی وجود دارد که در کنار توسعه علمی درحوزه های دانشگاهی، شرکت های خلاق آور می توانند اثرگذار باشند، اضافه کرد: می دانیم که حوزه علم فناوری، حوزه اقتدار و اقتصاد کشور است و این امر مورد تأکید رهبر انقلاب است و همین مساله هم می تواند به کشور کمک کند.

وی نقش جامعه مدرسین را هم در حمایت از حوزه علم فناوری که می تواند سبب اقتدار و اقتصاد کشور باشد مهم ارزیابی و خواستار آن شد.

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

کارهای بزرگی در مرکز رشد و نوآوری حوزه صورت گرفته است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه ساختمان مرکز فناوری و رشد (حجره نوآوری) و رونمایی از فاز ٢ پلتفرم پخش زنده دروس مدرسه فقاهت (شرکت صدای بهار) که با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، نیز گفت: باعث خوشحالی است که بار دیگر در خدمت مدیر حوزه های علمیه هستم و این معاونت در تلاش است این ایده های جوانان نخبه را تبدیل به واقعیت کند.

ستاری بیان داشت: واقعیت این است که باید تلاش کرد در بخش آموزش سرمایه گذاری کرد. تا کنون این کار صورت گرفته است. در این رابطه۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بحث آموزش جوانان نخبه و ایده پرداز در عرصه بهداشت، فنی و حرفه ای و... هزینه شده است و هزینه های زیادی در این رابطه می شود باید اثر این آموزش در زندگی مردم دیده شود.

وی گفت: اگر این آموزش اثرگذار نباشد و دردی از جامعه و کشور را برآورده نکند، باید در روش آموزش اصلاحاتی انجام داد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کار ما این است که آموزش ها چگونه می تواند با اقتصاد گره بخورد و در نهایت سبب اثرگذاری اقتصادی در جامعه شود و دردی از مشکلات مردم را برآورده کند.

وی اضافه کرد: باید روی ایده های جوانان با حضور بخش خصوصی سرمایه گذاری کرد. در این رابطه باید زیر ساخت ها تقویت شود و اگر در این موارد روی دولت بخواهیم حساب بازکنیم، چندان نمی توان شاهد اثر بخشی و تحول برای رفع نیازها بود.

ستاری با بیان این که در این مرکز رشد و نوآوری کارهای خوبی از سوی جوانان نخبه حوزوی صورت گرفته و مشاهده شده، گفت: در حوزه هم جوانان فوق العاده ای برای تأثیرگذاری هستند. باید از این جوانان حمایت و برای ایده آنها سرمایه گذاری کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: تلاش این است این اتفاق بزرگ با حمایت این معاونت در این مرکز بیفتد تا شاهد کارهای اثر بخش در جامعه باشیم.

وی عنوان کرد: باید به این جوانان میدان داد و مشکلات سر راهشان را برداشت تا بتوانند کارهای بزرگ در حوزه و جامعه انجام دهند.

ستاری گفت: کارهای بزرگی در این مجموعه حوزوی در حال انجام است، اگر چه در آغاز راه است، ولی همه باید تلاش کنیم تا از این جوانان و ایده ها حمایت و تلفیق آن با حوزه های تکنولوژی را هم توسعه دهیم.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه نیز در این آیین با تقدیر از اقدامات معاون علمی رئیس جمهور گفت: در همین رابطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد گزارشی از نوآوری در عرصه نانو بودیم که موجب شگفت انگیزی ما شده است. امید است در همه مراحل علمی شاهد این گونه پیشرفت و رشد باشیم.

عضو شورای عالی حوزه اظهارداشت: حوزه گنجینه عظیمی از علم، معرفت و دانش است؛ وقتی این گنجینه می تواند کارآمدی خودش را نشان دهد که بتواند با شیوه های تبدیلی به سمت خدمات اجتماعی و فرهنگی و... در عرصه بین الملل و جامعه برود، تأثیرگذار خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که این حرکت الان شروع شده بیان داشت: حوزه امروز در آستانه تحولی از نظر حجم بالای نیروی خوشفکر و جوانی که دارای تحصیلات دانشگاهی است و می توانند در تبدیل و تحول علمی در جامعه و نظام مؤثر باشند و خدمات شایسته و بایسته ای هم ارائه دهند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: حوزه بخشی به نام نخبگانی دارد که در این بخش حدود ۲ هزار نفر نیرو نخبه شناسایی شد.امروز حوزه ای واقعی است که اجتماعی، گره گشا و پاسخ گوی نیازهای کشور و جامعه باشد.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه در تلاش است دانش، اندیشه و معرفتی که دارد را در عناوین جدید گره بزند و در شکل های نو در خدمت نظام و کشور باشد. این راهبرد کلانی است که حوزه به دنبال آن است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این مرکز هم رسالت حمایت از نسل نو که در حوزه و ذوق فنی دارند و در دانشگاه و حوزه برای تحصیل حضور پیدا کرده اند و دارای افکار نو هستند، برعهده دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: تلاش است با همت همین نیروهای جوان خوشفکر نوآور شاهد این باشیم که رشته های جدید در حوزه پی ریزی شود برای این که محصول حوزه بتواند گره ای از کار نظام باز کند تا بتواند خدمت فرهنگی و اجتماعی ارائه دهد.

عضو شورای عالی حوزه اظهارداشت: با شکل گیری این مجموعه شاهد راه اندازی بانک جامع و منشور حرکتی حوزه خواهیم بود.

سفر معاون رییس جمهور به قم با پیام حمایت از توسعه فناوری‌های بومی

معاون رییس جمهوری: فرهنگ مهمترین وجه توسعه ‌یافتگی کشور است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در آیین افتتاحیه مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و خانه فناوری های اصفهان و مشهد، در قم، گفت: در بین شاخص‌های توسعه یافتگی فرهنگ مهمترین نقش را ایفا می کند و اگر کشوری در بعد فرهنگی رشد کند سایر جنبه های توسعه یافتگی را هم می تواند پشت سربگذارد.

سورنا ستاری تاکید کرد: تصورم این بود که توسعه یک امر سخت افزاری است؛ سپس به این باور رسیدم که توسعه یک مقوله نرم افزاری است اما امروز به این نتیجه رسیدم که توسعه در درجه اول تغییر رویکرد و از جنس فرهنگ است.

وی افزود: این که مشاهده می کنیم آموزش های ارائه شده در مراکز آموزش عالی و سایر نهادهای علمی خروجی خود را در سفره مردم نشان نمی دهد از این حکایت دارد که یک جای کار در شیوه ها یا روشهای آموزشی ایراد دارد.

ستاری گفت: هدف ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه آموزش را تا سفره های مردم و اشتغال نهایی دنبال کنیم و بستر چنین امری را هم فراهم نماییم.

به گفته وی، اینکه ما نتوانسته ایم در این سالها یک عروسک بومی ساخته و تجاری سازی کنیم تا کودکانمان به جای "باربی" یا سایر عروسک های خارجی با آن سرگرم شوند؛ یعنی یک جای کار در مساله فرهنگ می لنگد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ما به عنوان یک کشور علمی سالانه به تعداد بسیار بالایی مقاله می نویسیم ولی در دست آخر وضعیت بازار خودرو و مسکن ما در این شرایط نامطلوب قرار می گیرد.

ستاری یادآور شد: ما در عرصه آموزش سالانه میلیاردها تومان بودجه مصرف می کنیم تا مردم زندگی بهتری داشته باشند و از سطح فرهنگی بالاتری برخودار شوند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در آموزش و پرورش و ۲۴ هزار میلیارد تومان در مراکز آموزش عالی وغیره مصرف می شود و باید نتیجه این هزینه ها یک جایی خودش را نشان دهد.

ستاری اظهار داشت: تعداد صفحات فارسی در حوزه فناوری های آی تی و هایتک فارسی در مقایسه با کشورهای عربی تا ۴ برابر بیشتر است ولی همچنان نیاز به تولید محتوا در این عرصه احساس می شود.

وی در ادامه، بیان کرد: اقدام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ورود به عرصه های نوین خلاقیت و نوآوری در تبلیغ دین و فرهنگ یک پیشرانی مهم در این حوزه است و معاونت علمی ریاست جمهوری از آن حمایت خواهد کرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این آیین، اظهار داشت : طی سالهای گذشته میلیاردها تومان صرف تبلیغ نوین و خلاقیت در حوزه فرهنگ دینی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی یادآور شد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از گزارش های اخیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از تلاش های نوین در عرصه تبلیغ و سایر پیشرفت های حوزه نانوتکنولوژی به وجد آمده اند.

وی گفت: به عقیده کارشناسان؛ اگر شرکت های دانش بنیان و خلاق در سطح کشور به درستی تجاری سازی شوند از درآمدهای نفتی بی نیاز خواهیم شد.

واعظی ابراز داشت: حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه فرهنگ اقدام مبارکی است که معاونت علمی ریاست جمهوری از آنها حمایت می کند.

رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تاکید کرد: عرصه کودک و نوجوان، زن و خانواده و فضای مجازی اولویت های اصلی دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق خواهد بود.

به گفته وی، به زودی یک مرکز تخصصی کودک و نوجوان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم راه اندازی می شود و این عرصه را با قدرت بیشتر دنبال خواهد کرد.

وی یادآور شد: فقه و فلسفه تکنولوژی مربوط به امور دانش بنیان باید توسط اساتید حوزوی تولید شود چرا که بسیاری از فناوران ابهامات و سوالاتی درباره تکنولوژی های جدید دارند و محتوایی برای آنها وجود ندارد.

در مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق، ایده های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش های فرهنگی به صورت تاب آور را داشته باشد پذیرش شده و از طریق حمایت های مادی و معنوی اعم از آموزش، مشاور، امکانات و غیره سعی می شود شرایطی فراهم گردد که ایده های پذیرش شده به بلوغ رسیده و بتوانند در قامت یک خدمت یا محصول فرهنگی در گستره جامعه اسلامی زمینه ساز نشر و توسعه ارزش های فرهنگی و دینی شوند.

سامانه جامع نقشه های ساختمانی نظام مهندسی قم توسط معاون ریاست جمهوری رونمایی شد

فعالیت رسمی سامانه جامع ارسال و کنترل الکترونیک نقشه های ساختمانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، با رونمایی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از این سامانه آغاز شد.

در این مراسم که در شرکت نرم افزاری آفاق پارک علم و فناوری قم برگزار شد، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به برنامه های این سازمان در راستای گسترش و توسعه خدمات الکترونیک، اظهار داشت: یکی از علل طولانی شدن فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی، طولانی شدن طراحی نقشه‌ها در بخش‌های مختلف سازه، معماری، مکانیک و برق است.

امین مقومی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در راستای تکریم مراجعین، تسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی و کنترل دقیق زمان‌بندی طراحی، همچنین کنترل فنی دقیق‌تر نقشه‌های طراحی شده، برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه مهندسان با سازمان و همچنین جلوگیری از خدشه‌دار شدن نقشه‌های طراحی شده و صرفه جویی در کاغذ و زمان و به منظور جلوگیری از تردد مراجعین به سازمان، سامانه کنترل الکترونیکی نقشه‌های ساختمانی را طراحی و اجرایی کرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم ادامه داد: در این سامانه، کلیه الزامات مربوط به تهیه و کنترل نقشه در رشته‌های مختلف، برق، مکانیک، سازه و معماری دیده شده که پس از طراحی نقشه‌ها توسط طراحان، در مرحله بعدی بررسی نقشه‌ها توسط کنترل کننده در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم و همچنین بررسی نقشه‌های سازه و معماری توسط کنترل کننده شهرداری به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

مقومی گفت: هم اکنون امکان تهیه و کنترل نقشه های ساختمانی در شهرهای استان و همچنین در شهرک های صنعتی نیز به صورت الکترونیک فراهم شده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این آیین از تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و همچنین شرکت دانش بنیان آفاق در راستای راه اندازی سامانه جامع ارسال و کنترل الکترونیک نقشه های ساختمانی قدردانی و ابراز امیدواری کرد: به طور حتم این اقدام برای متقاضیان بهره مندی از خدمات مهندسی در این شرایط مفید خواهد بود./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید