ضرورت اطلاع رسانی وزارت بهداشت از تاریخچه تولید واکسن هایmRNA

به گزارش قم پرس به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۴۳ این شورا ضمن تشکر از دست‌اندرکاران بهداشت و درمان کشور برای ارائه خدمات و انجام پژوهش پیرامون درمان کرونا، اظهار کرد: دوگانه‌های ایجاد شده مبنی بر تزریق یا عدم تزریق واکسن، واکسن داخلی یا خارجی و… کاملاً غیر علمی و برای ایجاد حاشیه برای عدم استفاده از موفقیت‌های کسب شده در تولید واکسن ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا پیچیدگی‌های زیادی دارد، افزود: تا کنون مشخص نشده که این ویروس به طور طبیعی یا غیر طبیعی در جهان رها شده است.

مخبر دزفولی با بیان اینکه شرکت‌های تولید کننده واکسن و فرآورده بیولوژیک در دنیا علاقه‌مند هستند که تولیدات خود را در گونه‌ها و نژادهای مختلف آزمایش کنند، ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ می‌تواند جمعیت خود را واکسینه کند و این سوال مطرح می‌شود که چطور امکان دارد با این شرایط، آمریکا حاضر شود واکسن مورد نیاز کشورمان را تأمین کند؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بر دشمنی دولت آمریکا با مردم ایران هیچ تردیدی وجود ندارد.

مخبر دزفولی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در مورد خرید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: ایشان بر خرید واکسن از منابع معتبر و مطمئن تأکید دارند و نباید از سخنان رهبر حکیم انقلاب مبنی بر عدم استفاده از واکسن خارجی برداشت شود چرا که این برداشت، مصداق فهم ناصحیح است.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت برای آگاهی مردم تاریخچه تولید واکسن‌های mRNA را اطلاع‌رسانی کند و نباید در این خصوص منفعل عمل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نزدیک به ۶۰ سال است که واکسن سرخجه در کشور تولید می‌شود، همینطور انستیتو پاستور ایران و شرکت رازی رتبه اول منطقه در تولید واکسن را دارا هستند ولی تا کنون WHO به این دستاوردهای کشور توجه نکرده است اما از طرفی دیگر برای شرکتی مانند فایزر تأییدیه اضطرار برای تولید واکسن صادر می‌کند.

در ادامه جلسه دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد موضع وزارت بهداشت در مورد واکسن فایزر اظهار داشت: وزارت بهداشت چهار ماه پیش به طور رسمی به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که واکسن فایزر را نمی‌خواهد.

وی افزود: واکسن فایزر به دلیل دشمنی‌های کشور آمریکا با ایران و تردید در استفاده از آن، از نظر وزارت بهداشت رد شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: خدا را شاکریم که دانش راه‌اندازی چهار پلتفرم ویروس کامل، ناقل ویروسی، اسیدنوکلوئیک و پروتئین پایه برای تولید واکسن در کشور وجود دارد و باید برای تقویت آن دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته دکتر گویا تولید واکسن کرونا در کشور جز مهم‌ترین اهداف وزارت بهداشت است، چرا که ممکن است که واکسن کرونا برای ایجاد ایمنی لازم چندین سال نیاز به تکرار داشته باشد.

وی در مورد تولید واکسن کرونا با مشارکت کشور کوبا تصریح کرد: یکی از بزرگترین افتخارات کشور تولید این واکسن است و در آینده این موضوع به لطف خدا ثابت خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید