کد خبر: 332728
۰
۰
نسخه چاپی

ایران برغم تحریم‌ها روی پای خود ایستاده‌است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این مرجع تقلید در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت با وی، افزود: وقتی کشور در این دوران بسیار سخت توانست روی پای خود بایستد، در آینده نیز می تواند.

وی با تاکید بر این که دل بستن به تحولات آمریکا امری نادرست است، بر ادامه تلاش جهادی برای رفع مشکلات تاکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: گاهی گفته می شود به تیم جدید روی کار آمده می توان امید داشت، در حالی که باید بدانیم سیاست های آمریکا تغییر ناپذیر است و نباید به آنها دل خوش کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت کار رسانه ای برای تبیین پیشرفت های عرصه صنعت، معدن و تجارت برای عموم مردم تاکید کرد: باید فعالیت ها و آمارهای واقعی خود را رسانه ای کنید و پیشرفت ها را به گوش مردم برسانید تا نسبت به وضعیت کشور امیدوار شوند.

آیت الله مکارم شیرازی دغدغه های قشر کارگر و آسیب پذیر جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز این قشر درآمدشان تغییری نکرده، اما قیمت اجناس پشت سر هم بالا می رود و متأسفانه حتی گاهی شاهد رشد ده برابری قیمت ها هستیم.

وی افزود: این افراد در صورتی که دارای مسکن باشند، با این مبالغ پایین زندگی شان بسیار سخت خواهد بود و اگر خانه نداشته باشند هم هر آنچه درآمد دارند را باید صرف کرایه خانه کنند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و تجاری کار یک دستگاه نیست، بلکه کار همه دستگاه ها است و باید آن را با هم افزایی و همدلی پیش ببرند.

وی ابراز داشت: امروز در این شرایط حساس باید کاری کنید که مردم احساس آرامش و راحتی داشته باشند.

این مرجع تقلید مساله قاچاق در برخی بنادر و گمرک ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: معمای قاچاق نیز باید حل شود؛ باید مشخص شود چه افرادی هستند که می توانند در مقابل مسولان قد علم کرده و به صورت علنی کالاهای قاچاق وارد کنند؟

به گفته وی، در جایی خواندم که یک شخص توانسته است ۴ هزار ماشین را وارد کشور کند؛ این نشان می دهد که دست هایی در پشت پرده قرار دارد و عواملی در کار هستند که باید دستگاه قضایی آن را شناسایی و پای میز محاکمه بکشاند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: مسوولیت این وزارتخانه در زمینه بهبود زندگی و معیشت مردم را بسیار مهم خوانده و گفت: آنچه شما مسؤولیتش را برعهده دارید، مهم ترین بخش زندگی مردم است، زیرا مساله صنعت چیزی است که اقتصاد بر محور آن می‌چرخد.

وی یکی از چالش ها و موانع مهم بر سر راه رونق و جهش تولید را فشار بانک ها بر بخش تولید دانست و ادامه داد: شنیده ایم که بسیاری از (واحدهای) صنایع بر اثر فشار بانک ها تعطیل شده است؛ شما باید بر عملکرد بانک ها نظارت داشته باشید.

این مرجع تقلید گفت: باید چاره ای بیاندیشید که جلوی طغیان بانک ها و تعطیلی صنعت گرفته شود، زیرا اگر صنعت نباشد همه چیز با آسیب مواجه خواهد شد.

وی در ادامه دغدغه های ناشران را مورد توجه قرار داد و گفت: ناشران کتب دینی نیازمند کاغذ هستند، از این جهت اگر بخواهند کاغذ را با این دلارهای بالا وارد کنند، قیمت کتب سر به فلک می کشد؛ فکری برای کاغذ داشته باشید تا با ارز دولتی کاغذ وارد شده و جلوی گرانی کتاب ها گرفته شود.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین از بی انصافی برخی کسبه انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: رابطه ملموسی میان نرخ ارز و نرخ کالاها وجود ندارد.

وی افزود: نرخ ارز که بالا می رود اجناس از سوی کسبه ها گران می شود، اما با پایین آمدن نرخ آن، اجناس را ارزان نمی کنند، شما باید این موارد را از طریق نظارت سامان دهی کنید.

وی اظهار داشت: امروز گاهی از نقش برخی کسبه در گرانی ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه غفلت صورت می گیرد، در حالی که با اندکی بررسی درمی یابید که برخی به هر قیمتی در پی افزایش درآمد خود هستند و توجهی به مردم ندارند.

وی در پایان بر ضرورت شفاف سازی در زمینه ارزش گذاری بر روی ارز از سوی مسوولان تاکید کرده و با اشاره به اینکه در حال حاضر مشخص نیست نرخ ارز از سوی کدام ارگان و نهاد تعیین می شود، گفت: تا زمانی که معمای قیمت ارز حل نشود کاری پیش نخواهد رفت.

علیرضا رزم‌ حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه درجریان سفر یک‌روزه خود به قم، ضمن بازدید از گروه صنعتی پاکشوما در شهرک صنعتی محمودآباد، طرح توسعه‌ای و خطوط تولید جدید این شرکت را مورد افتتاح کرد.

بازدید و راه اندازی مجدد شرکت فورتکس رایانه (تولید کننده لوح های فشرده) و بازدید از شرکت شیمی آذرجام (تولید کننده راکتورهای گلس لایند) در شهرک صنعتی شکوهیه از دیگر برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت درقم بود.

دیدار با آیات جوادی آملی و مکارم شیرازی و شماری دیگر از علمای برجسته حوزه علمیه قم از برنامه های دیگر وزیر صنعت در قم بود./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید